msg 41
Tirsdag den 12 maj
Lettede anker kl. 0915 - og fortsatte sejladsen mod Frederikshavn med ankomst kl. 1040.
Har sejlet 5000 soemil siden vi afgik Frederikshavn den 2 april.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 39
Mandag den 10 maj
Lettede anker kl. 0910
Fortsaetter sejladsen nordover i Kattegat
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 40
Mandag den 10 maj
Lod ankeret falde kl. 2115 - knap 2 soemil oest for Saeby
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 38
Soendag den 9 maj
Ligger for anker nordvest for Boennerup, nordkysten af Djursland.
Har sat skibets rorbaade i vandet - samt udloest en redningsflaade til oevelsesbrug.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 36
Loerdag den 8 maj
Lod ankeret falde kl. 1205 paa position: 56 32.7 N.br., 010 39.5 oestl. lg - nordvest for Boennerup, nordkysten af Djursland.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 35
Fredag den 7 maj
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 57 29.0 N.br, 009 24.5 oest.lg. - Jammerbugt, Skagerak.
Naesten tille vejr; gaar for maskine. Forventer at passere Skagen tidlig aften.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 34
Torsdag den 6 maj
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 55 38.9 N.br, 006 52.6 oest.lg. - Nordsoeen, omtrent 40 soemil vest for Blaavandshug.
Frisk til haard vind fra nordvest. Goer omtrent 6 knobs fart for faa sejl.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 33
Onsdag den 5 maj
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 53 23.7 N.br, 004 18.8 oest.lg. - den sydlige del af Nordsoeen.
Kuling fra nordvest. Goer omtrent 6,5 knobs fart for faa sejl
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 32
Tirsdag den 4 maj
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 51 19.1 N.br, 002 08.5 oest.lg. - omtrent 27 soemil oest for North Foreland, England.
Har gjort god fart for sydvestlig haard kuling natten igennem: passerede Dovers hvide klinter omkring kl. 0930 - og vi er nu paa vej udi den sydlige del af Nordsoeen.
Har stillet klokken en time frem, og har samme tid som i Danmark
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 32
Mandag den 3 maj
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 49 42.3 N.br, 003 16.5 W.lg.
- knap 30 soemil nordvest for oeen Guyrnsey, Den engelske Kanal.
Haard sydvestlig vind. Styrer oestover med en fart paa 9,5 knob.
Forventer kuling i loebet af eftermmiddagen.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 31
Soendag den 2 maj
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 49 26.7 N.br, 006 03.7 W.lg.
Goer lille fart for naesten ingen vind; forventer at vinden tiltager i loebet af natten. Solen skinner fra en klar himmel - perfekt til vedligeholdelsesopgaver paa daekket og i riggen.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 30
Loerdag den 1 maj
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 48 52.5 N.br, 008 23.8 W.lg.
I gaa forsvandt vinden; og det blev muligt for alle at bade i Atlanterhavet, som stadigvaek er kold - ca. 12 grader. De fleste tog en svoemmetur.
Gaa for maskine i stille vejr. Distancen til Lands End, England er omtrent 125 soemil.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 29
Fredag den 30 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 48 21.7 N.br, 010 44.5 W.lg.
Her til middag er der stort set ingen vind. Forventer at starte maskinen i loebet af eftermiddagen.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 28
Torsdag den 29 april
Middagsposition kl. 1100 ZT (-1): 48 28.2 N.br, 013 21.7 W.lg.
Vejrsituationen er uforandret med en jaevn nordnordoestlig vind Styrer taet til vinden med en kurs paa 110 grader.
Skibets fart er 6,5 knob.
Holder dagen undervisninsfri. Der bliver luftet haengekoejer og eftermiddagen vil blive brugt til sejlmanoevrer.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 27
Onsdag den 28 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 49 42.3 N.br, 016 16.6 W.lg.
Jaevn nordnordoestlig vind
Styrer taet til vinden med en kurs paa 110 grader.
Skibets fart er 6,5 knob.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 26
Tirsdag den 27 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 50 20.3 N.br, 018 32.0 W.lg.
Vinden er gaaet om i nord. Styrer en oestlig kurs for en svag til jaevn vind.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 25
Mandag den 26 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 49 27.1 N.br, 018 38.0 W.lg.
Styrer en nordlig kurs for en jaevn oestnordoestlig vind. Skibets fart omtrent 6 knob.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 24
Soendag den 25 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 47 05.0 N.br, 017 46.31 W.lg.
- omtrent 405 soemil sydvest for Irland. Styrer en nordlig kurs for en jaevn til frisk oestnordoestlig vind.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 23
Loerdag den 24 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 44 46.3 N.br, 017 19.0 W.lg.
Naermeste afstand til land er 363 soemil til Cabo Finisterre, den nordvestlige kyst af Spanien.
Lavtrykket ligger godt syd for skibets position og giver en oestlig vind. Vindstyrken er aftaget til haard vind. Styrer en oestnordoestlig kurs.
Det sidste hold elever har eksamen i skibsteknik i dag.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 22
Fredag den 23 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 42 12.1 N.br, 019 15.9 W.lg.
Et lavtryk ligger vest for skibets position og giver vindstyrke kuling til haard kuling. Skibet ruller en del i de hoeje boelger, men der er ingen soesyge.
Styrer en oestnordoestlig kurs. Skibets fart er 9,5 til 10,5 knob for nogle faa sejl.
Har stillet klokken en time frem i nat.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 21
Torsdag den 22 april
Middagsposition kl. 1100 ZT (-0): 41 41.6 N.br, 023 07.0 W.lg.
Et lavtryk er dannet nord for skibets position og giver vindstyrke kuling.
Styrer en oestlig kurs. Skibets fart er 8.5 - 9.5 knob for nogle faa sejl.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 20
Onsdag den 21 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-0): 40 12.6 N.br, 026 34.0 W.lg.
Acorerne ligger agterude. Styrer en nordnordoestlig kurs for jaevn til frisk sydvestlig vind.
Vindstyrke i knob: ca. 18
Skibets fart gennem vandet: 7.8 knob, svarer til ca. 13 km. i timen.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 19
Tirsdag den 20 april
Middagsposition kl. 1000 ZT (-0): 38 16.4 N.br, 027 38.5 W.lg.
- 20 soemil oest for oeen Pico, som har en hoejde paa 2351 m. havets overflade.
Styrer en nordvestlig kurs for en frisk til haard sydvestlig vind.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 18
Mandag den 19 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-0): 37 40.5 N.br, 025 33.3 W.lg.
Sejler langs sydkysten af oeen Sao Miguel, hovedoeen paa Acorerne. Staevner mod havnebyen Ponta Delgada. Har en aftale med havnen og havneagenten om, at vi kan hente frisk proviant - frugt og groentsager - med skibets motorbaad. Det bliver et kort stop med 2 oemils afstand til land, hvorefter vi sejler videre vestover mod de andre oeer.
I morges blev der spottet flere hvaler. Har flot solskinsvejr med en lufttemperatur paa 23 grader.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 17
Soendag den 18 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-0): 38 15.0 N.br, 022 52.8 W.lg.
Naermeste afstand til land er 108 soemil til oeen Sao Miguel, Acorerne, der ligger vest for skibet.
Sommertoejet er fundet frem. Det er flot solskinsvejr og 20 grader varmt.
I scream for ice creme; everybody is screaming for ice creme. Det er soendag - og hver soendag aften faar vi is til dessert.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 16
Loerdag den 17 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 37 30.8 N.br, 021 19.0 W.lg.
Naermeste afstand til land er 176 soemil til ooen Santa Maria, Acorerne.
Vinden er flovet af til svag sydvestlig vind. Goer en fart paa ca. 6 knob for maskine og stagsejl.
Vi er kommet godt vestover og stiller derfor klokken 1 time tilbage i middagspausen; og vi faar 2 timers forskel mellem klokken om bord og i Danmark.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 16
Fredag den 16 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 37 50.1 N.br, 018 42.5 W.lg.
Naermeste afstand til land er ca. 315 soemil til henholdsvis Madeira og Acorerne. Har sat kursen vestover mod Acorerne, hvor vinden ifoelge vejrudsigten vil vaere mere gunstig, naar kursen senere skal saettes hjemover.
Jaevn nordnordoestlig vind. Vinden er ind paa styrbord side (hoejre side) - og skibets fart er 6 til 6,5 knob. Solskin og temperatur paa 19 grader.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 15
Torsdag den 15 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 38 55.7 N.br, 016 11.4 W.lg.
Jaevn nordnordoestlig vind. Vinden er godt agterind, saa vi goer kun en fart paa knap 5 knob paa en sydlig kurs.
I gaar blev der spottet en havskildpadde.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 14
Onsdag den 14 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 40 39.5 N.br, 0114 56.1 W.lg.
Svag sydoestlig vind. Goer en fart paa 3 knob paa en sydvestlig kurs. Lufttemperaturen er 16 grader.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 13
Tirsdag den 13 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 41 08.9 N.br, 013 53.9 W.lg. - ligger paa samme breddegrad som byen Porto, vestkysten af Portugal.
Let vind fra forskellige retninger. Ligger og driver uden at goere fart.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 12
Mandag den 12 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 41 37.4 N.br, 012 41.3 W.lg.
Et vejrskifte er undervejs. Vinden er sydoestlig og vil senere blive sydlig. Vindstyrken er aftaget og skibets fart for sejl er ca. 4 knob. I nat havde vi rigelig med vind og skibet gjorde en fart paa 12 knob.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 11
Soendag den 11 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-1): 44 40.9 N.br, 011 22.5 W.lg. - omtrent 130 soemil nordvest for Cabo Finisterre, Spanien.
Holder dagen undervisningsfri. Haengekoejerne bliver luftet paa daekket.
Frisk vind fra nordnordoest. Skibets fart er ca. 7,5 knob paa en sydlig kurs.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 10
Loerdag den 10 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 46 45.8 N.br, 008 27.7 W.lg. - Det nordlige Atlanterhav.
Er kommet ud paa dybt vand med omtrent 4 km. ned til havbunden.
Jaevn til frisk vind fra nordnordoest. Skibets fart er 6 knob paa en sydvestlig kurs.
Stiller klokken 1 time tilbage.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 09
Fredag den 9 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 48 12.5 N.br, 006 48.3 W.lg. - Det nordlige Atlanterhav.
Jaevn oestlig vind; skibets fart er ca. 5,5 knob for sejl paa en sydvestlig kurs. 5,5 knob svarer til ca 10 km i timen.
1 knob = 1 soemil i timen; 1 soemil = 1,852 kilometer.
Da vi betragter skibet som fri for corona virus, er vi begyndt at synge morgensang.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 08
Torsdag den 8 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 49 44.8 N.br, 004 53.7 W.lg. - den vestlige del af Den engelske Kanal, knap 40 soemil syd for Plymouth.
Naesten ingen vind; gaar for masine paa en sydvestlig kurs.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 07
Onsdag den 7 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 50 14.8 N.br, 001 44.9 E.lg. - omtrent 30 soemil sydvest for ooen Isle of Wight, sydkysten af England.
Vinden er gaaet om i vest. Goer klar til at bjaerge sejlene og starte motoren - og fortsatter sejladsen vestover i Den engelske Kanal.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 06
Tirsdag den 6 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 50 40.7 N.br, 000 37.8 E.lg. - omtrent 11 soemil sydoest for Beachy Head, sydkysten af England.
Passerede Dovers hvide klinter tidligt i morges - og vi er nu i Den engelske Kanal.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 05
Mandag den 5 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 52 58.8 N.br, 002 49.6 E.lg. - i den sydlige del af Nordsooen.
Kuling fra nordvest med skiftevis sol og haglbyger.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 04
Soendag den 4 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 55 05.6 N.br, 003 44.0 E.lg. - i Nordsoeen. I nat passerede vi det danske oliefelt med olierigge.
Gaar for maskine og sejl. Forventer kuling i loebet af aftenen.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 03
Loerdag den 3 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 56 51.9 N.br, 007 17.7 E.lg. - i Nordsoeen, knap 30 soemil vest for Thyboroen.
Svag vind. Goer far for maskine paa en sydvestlig kurs.
Alt vel om bord.
Kaptajn
msg 01
Fredag den 2 april
Afgang Flaadestation Frederikshavn kl. 0940
91 personer om bord
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 02
Fredag den 2 april
Middagsposition kl. 1200 ZT (-2): 57 33.3 N.br, 010 42.5 E.lg. - i Aalbaek Bugt, Kattegat.
Goer fart for maskine paa en nordlig kurs. Flot solskinsvejr og en jaevn nordlig vind.
Naar vi har passeret Skagen bliver kursen sat vestover udi Skagerak - og til den tid kan vi saette sejl for en gunstig nordlig vind.
Soevagten er sat og alle er glade for at vaere paa havet; det er her vi hoerer til.
Alt vel om bord.
Kaptajn