26.03.2024 (?)

Dagbog fra elev nr 58

Wow what a day! Dagen startede kl 5:45 med stor forvirring da Erik purrede mig. Jeg var overbevist om, at han havde purret den forkerte, men desværre havde han fået fat i den rigtige. Ud af køjen og afsted, på med olietøj og søben. Herefter stod de næste 6 timer på skiftevis gangvejsvagt og vaghavende elev. Heldigvis stak Marilena et vendespil med skibslys i hånden på mig, og de første par timers kedsomhed var reddet.
Kl 8 kom jeg i den fine uniform, og stod i regnen og dansede i regnen med paraply. Når ikke det stod på regndans, fik jeg ordnet og organiseret søkort og lavet nye mærkater til signalflagene med dymoen #yes! Når ikke jeg var i gang med mine særdeles vigtige opgaver, gik tiden med at plage 1. styrmanden Kristian om en røverhistorie. Efter lang tids plagen fik jeg en historie om pølser der blev slugt hele. Udover fantastiske røverhistorier, nød jeg også hans playliste som udelukkende består af Taylor Swift og Kanye West, og dette er et ægte eksempel på at fred kan eksistere i verdenen.
Efter frokost skulle jeg arbejde på dækket. Mig og Zara fik givet 3 valgmuligheder: 1. Banke rust, 2. pudse messing og 3. unknown wildcard. Vi valgte selvfølgelig mulighed nr 3, og endte med at optælle grej til hængekøjer, og ikke mindst lave en masse lagte tacklinger. Ikke andet end åndede opgaver hele dagen, og dog skete der noget fatanstisk! Midt i en lagt tackling opstod der et danceparty midt på dækket til hovmester Bogdans EDM-playliste #10/10. Kvatermester Anders og 1. styrmand Kristian var ikke fans, men vi havde en brag af en fest!
Til aftensmad sendte Mads lange misundelige blikke på vegetarmaden, som var lækre enchilladas lavet af selveste Bogdan. Efter stod den på rotation igen, og var denne gang ordinas, hvor hele 10 min blev brugt på dækket alene! #wtf. Efter 1 time som ordinas, skulle jeg ned i maskinen, og her fik jeg virkelig læst en masse. ”Life of Pi” er en fantastisk bog! #skydudtilbiblioteket
Dagen endte med at se en amerikansk dokumentar om Danmark fra 90’erne, om netop det togt overstyrmand Rask var med på #spotdenbrækkedearm. Det var helt vildt at se så meget historie og tradition. Nogle ting havde ændret sig og andre var fuldstændig det samme.

Og dermed slutter dagbogen fra elev nr 58, som spiste vilde mængder æggesalat til frokost #mums

25.03.2024 (?)

Godaften

Sidder lige nu på For-banjen, og er virkelig baldret i hovedet. Der er lidt influenza i omløb og det kan mærkes på energi niveauet.

Jeg er i 5. bakke i 3. skifte, og her er hvad vi har lavet i dag. Vi startede dagen ud kl: 05:40, hvor vi skulle på sejlvagt. Det er ret tidligt, men frisk luft og høje bølger kan virkelig gøre en frisk hurtigt. Vores bakke er delt op i 2 i dag, hvor halvdelen starter med sejlvagt, og den anden halvdel starter på rotationsposterne. Rotationsposterne består af:

-          Udkig / Betænkningstid

-          Rorgænger / Den uofficielle kaptajn

-          Maskinvagt / Læsetime

-          Ordonnans / Stikirenddreng

Det er meget sjovt at mærke, at man har direkte indflydelse på skibets sejllads. Selvom det er hårdt at være uden for hele dagen, så har det alligevel været en rigtig god dag. Vi sluttede dagen af med en Up-And-Over, hvilket vil sige at vi får lov at gå i riggen uden at arbejde. Jeg optog f.eks. en video til min far, som har højdeskræk. Glæder mig til at vise ham hvordan det er at kravle op i riggen :).

Sådan mere generelt, så er vi lige nu på slutstrækningen på togt 118, og jeg føler det er vigtig at prøve at nyde det imens vi er her. Der er mange søsyge lige pt. Og jeg håber de kommer ovenpå igen og får nydt den sidste del af rejsen. Vinden og søen kommer på sit højeste i nat (d. 25/3), så man kan håbe at de kan få lidt ro de efterfølgende dage.

Er mega træt, så tror jeg sætter min køje op nu, og ser om jeg kan få lagt mig lidt rart for en gangs skyld. :))

Venlig Hilsen

Joel

Nr. 59

 

24.03.2024

Søndag d. 24 marts

I dag har været dagen hvor vi skulle påbegynde vores sejlads fra Madeira til Malaga. Det kræver en masse forberedelse at gøre Danmark fuldstændig klar til at gå på søen igen. Min bakke og jeg har haft sejlvagt i dag, og vi har derfor haft massere at se til!

Men det har ikke kun været dagen hvor vi skulle på søen igen. I dag er det nemlig søndag – alles yndlingsdag på skibet. Dagen står på æg, bacon og nutella til morgenmad, samt hjemmelavet is til aftensmad. I dag har vi fået jordbær sorbet og chokolade is.

Med det sagt har dagen stået på at søsurre alt der ikke i forvejen var søsurret, alt riglys skulle rigges af og pakkes væk og en masse diverse andre ting skulle findes frem. Vi har bl.a. gjort klar til hårdt vejr på søen. Der er sat sikkerhedsnet op på hoveddækket, alle røjlsejl er blevet stormsikret, og vi er maks klar til at møde det hårde vejr vi har i vente.

Vi stævnede fra kaj kl. 14, og kort efter blev vi ramt af nogle af de første gode dønninger. Det gjorde det en smule vanskeligt at stå ved roret – der skulle holdes fast og kursen skulle nøje betragtes! På trods af dette sagde Madeira farvel til os med solen højt på himlen, og Danmark fyldt med glade elever og en begejstret besætning, er godt på vej til Malaga.

#20

23.03.2024

Dagbog den 23. marts 2024

 

Vi er nu 0 sømil fra Madeira! Stemningen ombord er høj, og alle er ivrige efter at sætte fod på land. Dem, der har fået landlov på bagbord side, har forladt skibet, og resten af os har kastet os ud i at shine skibet op til perfektion. Det er en fornøjelse at se det skinne og glitre under solens stråler.

 

Jeg tilbragte størstedelen af min dag højt over skyerne i riggen;) hvor jeg skiftede musingerne på alle sjæklerne. Det var en udfordrende opgave, med nogle sjove og skæve arbejdsposition men også utroligt nice at vide, at jeg bidrager til skibets vedligeholdelse og sikkerhed.

 

Aftenen blev tilbragt med at se landholdet spille på projektoren nede i agter banjen. Stemningen var fantalastisk, og selvom vi er langt fra Danmark, følte vi os alligevel tættere på hjemme. Det var en fantastisk måde at afslutte dagen på efter en dag med hårdt arbejde og sved på panden. Nu ser vi frem til at sætte kursen tilbage mod Malaga i morgen!!

Elev 19!

 

19.03.2024

19/3, 100 sømil fra Madeira
Efter en stille nattevagt for motor, var der fra starten god stemning i første bakke. Vi har haft grøn dag i dag, hvilket betyder vedligehold hele dagen, men først skulle der mønstres, synges og morgenskaffes, hvor havregrøden var perfekt – meget vigtigt. I løbet af morgenen vendte vinden og vi kunne igen sætte sejl. Vi skulle hele skiftet i overmærsfaldet, som skulle løbes op. Med tovet i hænderne skulle vi alle på én gang, skulder ved skulder, løbe fra den ene ende af dækket til den anden, for at få den tunge rå op. Det var en god start på dagen med mange grin. Derefter kunne vi komme i gang med dagens vedligeholdsprojekter. Grøn dag er en af mine yndlingsdage, for der er både tid til at fordybe sig, i større projekter og de mennesker man en hel dag arbejder sammen med. Vi skulle male gelænderet på kabyshustaget og fik i solen snakket om fremtiden. Ingen af os ved helt hvad der skal ske efter skoleskibet, men vi blev enige om, at vi i hvert fald ikke er færdige med at sejle. Efter flere timers koncentration, blev det tid til tre-kaffe, som i dag var lidt ekstra særlig fordi en elev havde fødselsdag og det betyder selvfølgelig kage. Efter kage, mere maling og aftensmad, skulle os i første skifte på vagt fra 18-22. Jeg var på rotation og skulle starte som udkig. Ude på Atlanten langt fra land, er der ikke meget at holde udkig efter. Vi har ofte flere dage uden at se andre skibe. Til aftenmønstringen havde kaptajnen sagt, at vi snart kunne forvente land i sigte, så jeg stod klar med kikkerten, men det eneste jeg kunne se var en flok fugle i horisonten. Det var alligevel dejligt, for det må jo betyde, at der snart er land i nærheden og jeg tror vi alle samt vores tovtrætte, vablede hænder glæder os til at komme på landlov og få en lille pause fra en gyngende hverdag. Senere på aftenen skulle jeg videre ned og være maskinvagt og fordi vi bor så mange mennesker på ret lidt plads, kan det være rart med en time i maskinen alene. Her kan man læse eller skrive dagbog kun forstyrret af rumlen fra generatoren. Jeg sluttede min rotation af som ordonnans, hvor vi under en meget fin stjernehimmel skulle skrubbe vores arbejdstøj på dækket. Tredje skifte afløste os kl 22, så var det tid til vi alle skulle i køjerne. Det har været en god og solrig dag på Danmark.

Elev #17

.

17.03.2024

17.03.2024

Der har ikke været meget vind de sidste par dage, men i dag kom der endelig lidt mere vind, så vi er begyndt at kunne sejle for sejl igen, hvilket er rigtig dejligt.

I dag har min bakke haft sejlvagt, så det indebærer en masse sejlhåndtering, forskellige opgaver rundt omkring på skibet og det at være på rotation hvor vi bl.a. skiftes til at stå udkig, være rorgænger og maskinvagt. Sejlvagten giver god mulighed for læring gennem praktisk arbejde, hvor man kan få en bedre forståelse af det vi har lært omkring at sætte sejl og hvordan sejlene skal sættes ift. hvor vinden kommer fra.

Dagen startede godt ud med fint vejr. Der var dog optakt til lidt byger, og i løbet af dagen begyndte det da også at regne, så der blev vi godt våde, når vi skulle sætte sejl. Vi har i løbet af togtet ikke haft mange dage med regn, så det var faktisk lige før, det var dejligt at opleve lidt regn igen.

Man kan godt mærke, at det at være på skibet og de arbejdsopgaver vi har, er begyndt at blive hverdag for mange, hvor vi er begyndt at komme godt ind i de forskellige rutiner og bare generelt er begyndt at falde godt til. Det er en virkelig rar følelse og dejligt, at alt efterhånden virker mere naturligt og at havet ikke længere føles som et ”fremmed” sted at være. I takt med rutinerne falder på plads, og vi får lært mere og mere, begynder arbejdet på skibet også at glide bedre – bl.a. bliver vi bedre og bedre til sejlhåndtering, hvor det virkelig giver en fed følelse, når man kan mærke at samarbejdet bare kører for os.

Hilsen elev nr. 55.

16.03.2024

16.03.2024

Kære dagbog,

I dag har anden bakke været sejlvagt, dette betyder at vi fra kl. 06:00 til 18:00 var ti personer om at passe udkig, maskinvagt, ordonnans, rorgænger og vagthavende elev posterne. Det er nogle mega fede timer på dæk, hvor vi får lov til at sætte sejl og bjærge dem. Vi havde sejlmanøvre i at brase fra styrbord halse til bagbord halse, da vindøjet ændret sig. Vi er endelig kommet der til, hvor vi kender de mange tovender og kommandoerne på at sætte og bjærge sejl. Det gør også det hele meget federe og vi er blevet mere selvstændige i det.

Der har været godt humør hele dagen, fra de helt små ting som pizza til frokost, cookies til 3-kaffe og en vellykket tovende prøve.

Solen har skinnet igen i dag og ingen bølger, men dvs. ikke så meget vind og det betyder vi kun sejler for maskine. Vi har også haft `maskinkor` i dag, vi er altid mange der møder op kl. 20:00 under kabyshustaget og synger nogle fællesange, det er altid hyggeligt inden nattevagterne begynder.

Vi glæder os til at få vind i sejlende og komme hurtigt til Madeira.

# 16 og # 14

14.03.2024

14 Mars 2024

Wow en helt otrolig dag ombord på Danmark, en sån dag som gör att jag aldrig vill att detta äventyr ska ta slut. Varje muskel av min kropp är helt utömmd men själen är fylld av energi. En fin dag för denna dagbok.

Likt varje morgon började dagen med att vakna till ett våldsamt ruskande i hängkojen och kvartersmästare Anders morgonramsa ”Rajse, rajse rajse,”. Innan morgonmål och mönstring skall hängkojen surras, arbetskläder på och benjen förberedas för skaffning. Klockan 8 är det mönstring i raka led med alla elever och besättningen. Vi sjunger gemensamt en liten sång ur ”högskole boken” något jag inte visste fanns innan jag började plugga i Danmark. Första gången jag såg den var jag skeptisk, den lilla boken liknade en psalmbok och jag betvivlade att där i kunde finnas något bra. Två månader senare är jag nu här och morgonsången är en av dagens höjdpunkter. Ibland låter det för jävligt, ibland fantastiskt men det spelar ingenroll. Det är något annat som gör det magiskt, stämningen i luften, gemenskapen och soluppgången i bakrunden. Finns även en del svenska sånger så självklart har jag tvingat alla att sjunga Idas sommarvisa. Spännande att höra 80 danskar sjunga på svenska må jag säga. I dag sjöngs en visa på danska om den skära soluppgågen, kunde inte passa bättre denna magiska morgon. Sen vankades den äntligen morgonmål, mitt favoritmål på dagen. Nybakta frallor och havregrynsgröt som jag faktiskt lärt mig äta här. Gröt med rika mängder kanel (kanelångorna uppsakttas inte alltid av min Bakke, hehe) och en god kopp te.

Denna dag hade mitt skift vidlivhåll tillsamands med Båtsman Anna. Vid underhållsarbete blir vi uppdelade i mindre grupper och får olika underhållsuppgifter. Det kan vara allt från att banka rost, måla, tackla tågverk, sy eller slipa block. Just i dag fick jag tillsamands med tre av mina vänner i uppgift att smörja nipples uppe i riggen. Vi alla var helt exalterade över att få arbeta i riggen och testa något nytt. Är inte varje dag det skall göras arbete på 38 meters höjd. Grät av skratt till något som inte ens var så särskillt skoj men det är så det bliver på lite sömn med roliga människor, det behövs inte mycket. Efter en nogrann genomgång från Anna och alla verktyg vi behövde var samlade kunde vi bege oss upp. Allt som skall med upp i riggen skall säkras i våra fallsäkringar. Allt från tyngre smörjningspistoler till tushpennor. Vi delade upp oss, jag och min arbetspartner på förtoppen medans andra tog stortoppen. Det var tungt att klättra hela vägen upp med den extra tyngden från verktygen. Vi arbetade stategiskt enligt en karta och smörjde alla nippels från det högsta rået (röjeln) ned till däcket. Det var varmt i våra arbetsoveroller men det fläcktade mer där uppe än nere på däcket. Mitt i arbetet får vi syn på delfier nere i vattnet! Magiskt att kunna blicka ut över ett blåt hav utan land eller andra fartyg och dessutom få sällskap av glada delfiner. Se dem simma runt och hoppa genom det klara vattnet. Vid 11 fick vi ta en paus för att äta lunch, ris och kylinggryta. Var så hungrig efter allt arbete i riggen. Maten här är så mycket godare än jag trodde den skulle vara, vi har fått risotto med fisk, goda grytor och hemmagjorda bön biffar. På söndagar är det alltid hemagjord glass efter middagen. Efter lunchen fortsatte arbetet i riggen. För att komma åt överallt krävdes smidighet och att kunna stå i alla möjliga spännande positioner. Ibland var det tungt och svårt att komma åt. Efter ett tag utveckalde vi en metod och hittade tekniken, gick smidigt fram. Det underlättade även väldigt mycket att min riggkompajon är bra på svenska och faktiskt förstår vad jag säger. Det är inte alltid så lätt här. Att bli förståd av danskar, det är en riktig utmaning det. Fantastiskt kul att få jobba uppe i riggen en dag med strålande sol mitt ute på havet. Kan inte med ord beskriva hur det är uppe på toppen en så fin dag som i dag, blått hav mötter blå himmel i oöndlighet.

Vi avslutade underhållsarbetet vid 15 fikat för att efter pausen ha lite praktiskt sjömanskap där vi fick testa att använda båtsmanstol, ställning, lotsstege och skrallband. Båtsmanstol är som en gunga man sitter på och själv kan höja o sänka. Den används främst vid underhållsarbete uppe i riggen. Vid 17 var den vanliga arbetsdagen slut och snabbt skulle vi få i oss middag innan vår nattvakt kl 18. Innan vakten hängde vi upp våra hängkojar inför natten och la det arbetstöj vi ville ha rengjorda i en balja med såpvatten. Även oljebyxor (regnbyxor), sjöben (stövlar) och fallsäkringar skall tas på inför vakten. Efter mönstringen kl 18 klev vi på vakten och tog över från tidigare segelvakt. Fem från skiftet avlöser alltid fasta poster, lookout, helmsman, engien watch, orderly och duty traine. Vem som skall vart roterar varje vakt, idag hade jag ingen fast post. Specifikt för 18-22 vakten är att det skall skuras däck och skrubbas arbetskläer. Vi alla skurar i takt och i formationer, ser skrattretande ut men det gör faktiskt det hela lite mer underhållande. Våra arbetskläder skrubbas med skurborstar på däcket, sjöljs först i saltvatten och sedan i sötvatten för att slutligen virdas ur och hägas upp på torklinor. Efter dagen med smörjning i riggen var min overoll otroligt skitig och behövde en redig skrubbning. Det tog sin lilla tid och mina sista krafter men den blev nästan fläckfri. Min kropp var helt slut efter dagen och allt hängade och klägande i riggen, slut på ett sånt underbart sätt som den bara blir av att få arbeta. Jag och de andra som varit i riggen var alla lika trötta i kropp och själ hade svårt att ta oss samman under skrubbandet och skrattade oss hesa. När alla kläder var upphängda blev det en tur upp i riggen igen för att göra kryssundermärssegelt loss. Det vill säga att ta bort seizing (rep) som är snurat runt seglet så att vi senare kan sätta det. Jag riktigt fög upp utan de extra tyngderna av verktygen, inget extra trassel i linor och säkringar blev det inte heller. Resten av vakten gick vi igenom och repiterade tågender, segelmanöver och seglens uppbyggnad. Jag höll lite genomgångar och teckande förklarade bilder med krita på däcket. Det var mycket kul och utvecklande att förklara för de andra. Borde nog teckana allt jag säger för plötsligt förstod alla vad jag sa trotts svenskan haha. Vid 22 blev vi avlösta av nästa skift och efter en snabb dusch är jag nu redo att gå till kojs. Trött men glad, snart redo för en ny dag på fullriggaren Danmark.

 

//Elev 54

13.03.2024

13.03.2024

Ohøj derhjemme

I morges blev vi vækkes 5:20 efter en god nattevagt. På nattevagten fra 18-22 brasede vi en masse da vind retningen havde ændret sig. Det var super fedt at få det øvet. Det var særligt godt at øve at gøre braser til overmærs, undermærs og storen/fokken fast.

Da vi blev vækket skyndte vi os ud i bad da vi har dagmænd-dag i dag. Heldigvis rullede skibet ikke så meget i morges så det var nemt at gå i bad. Efter badet var det på med den hvide t-shirt og så i gang med arbejdet. Jeg var i kabyssen i dag. Vi startede roligt ud med en morgenkaffe og derefter i gang med at lave morgenmaden, bestående af hjemmebagte boller, kaffe og havregrød. Det er vigtigt lige at nævne at mit skifte, skulle vælge morgensangen til 8-mønstringen i dag. Vi valgte ”jeg drømte om 18 svaner i nat”. Det var en meget succesfuld morgensang. Jeg elsker morgensang.

Jeg var kabysgast sammen med min tidligere kammermakker og nu hængekøjesidemakker, skud ud til hende. Vi havde det super hyggeligt, var meget effektive, men havde dog stadig tid til at lave en lille omgang hjemmelavet iste. I løbet af dagen har vi lavet bolledej, skåret peberfrugter, løg og meget andet. Sidst på dagen skulle vi selvfølgelig gøre hele kabyssen ren, hvilket først virkede lidt uoverskueligt, men faktisk gik ret hurtigt. Da vi var færdige med rengøringen var det tid til at nyde den hjemmekokkererede iste med udsigt til de smukkeste bølger. For første gang på togtet er bølgerne spejlblanke og ser silkebløde ud.

Skål på det, skud ud til nr. 61 der lige forstyrrede mig i min dagbogsskrivning, nu skal jeg surre min hængekøje, børste tænder i solnedgangen og derefter ind i drømmeland.

Godnat fra elev nr. 53

12.03.2024

12.03.2024

 

Ohøj landkrabber.

Vi har i dag ca. 700 sømil foran os til Madeira. I går havde vi alle sejl sat for første gang på togtet, i dag sejler vi for motor. Vi har meget stille sø, men som kaptajnen sagde til aftenmønstringen ”det er perfekt vejr, til at se hvaler”. Og det fik vi set i dag. Der dukkede lige pludseligt en flok grindehvaler frem i havoverfladen. De lå og svømmede stille og roligt, og det fik alle elever til at slippe alt hvad de havde i hænderne. Alle kiggede ud fra bagbordside og MOB-båden blev sat, i håb om at fange et billede af de første hvaler på togtet.

 

I dag har vores skifte haft gul dag. Det vil sige, at anden bakke har været dagmænd. Nogle af os har været i kabyssen og stikkeriet, og har lavet mad til hele skibet. Nogle andre har været i skylleriet og ordnet alt opvasken og andre har været maskine dagmænd og hjulpet vores 2. maskinmesters hverdag på skibet. Om aftenen fik vi en meget flot solnedgang, efterfulgt af en omgang power-shower. Power-shower er et koldt saltvandsbad på hoveddækket. Der bliver hængt en hullet spand op på kabyshustaget, hvor fra at brandpumpen er tilkoblet.

 

Vi nyder dagene med høj sol, varme og ingen dønninger, og ser frem til en flot ankomst til Madeira.

 

#14 og #16

11.03.2024

Vi har nu sejlet i 16 dages tid og hold da op en oplevelse på godt og ondt.

De sidste 16 dages tid har været noget af det fedeste jeg nogensinde har oplevet, men bestemt også noget af det hårdeste.

Vi startede ud med en helt fantastisk udsejling fra Malaga med en flot solnedgang over bjergene i Malaga,

og så begyndte arbejdsdagene ellers, vi bliver vækket mellem 05:20 – 06 alt efter hvad dag det er.

Så er det ellers ned af hængekøjen få den pakket sammen og så i gang med dagens gøremål som kan være alt fra undervisning, vedligehold af skibet eller sejlvagt som jeg personligt bedst kan lide.

Jeg startede ud med 4 dages søsyge hvilket ikke var så fedt men kom hurtigt ovenpå igen efter nogle dage i søen.

Vi har set delfiner springe rundt i vandet omkring skibet mens vi sejlede ned langs Afrikas vestkyst mod Cape Verde (Mindelo) som var vores første stop på turen.  Mens vi sejlede ned mod Mindelo var der både godt vejr med solskin for ovnen, men bestemt også nogle dage med hård vind og STORE bølger vildt at oplevede fra min side, men bestemt også noget jeg håbede på,  at opleve da jeg gik hjemme på skolen i Frederikshavn.

 

Det er nu nogle dage siden vi sejlede fra Mindelo og vi har fin vind med os selvom vi er sejlet nord på og derfor har modvind

Vi har sejlet med alle sejl sat i dag, og det er der sku noget sejt ved.

 

 

Nattevagt!

Puha det kan være hårdt at blive vækket midt om natten og vide man skal op på vagt fra 00:00-02:00

Men i det man kommer ned af hængekøjen og op til en fuldstændigt stjerneklar nat, med så mange stjerner du drømmer ikke om det.

Kan man ikke andet end at smile, det er så flot og roligt at se på mens skibet gynger i bølgerne. Så bliver det hele bare så meget bedre trods træthed og man er udmattet.

 

Kursen er sat mod Madeira som jeg glæder mig meget til at se i horisonten, vores Kaptain har sagt at Madeira er en af de flotteste øer at sejle til. Og at at vi måske ser hvaler på turen hvilket vi alle krydser fingre for at opleve, Så det ser vi frem til.

 

Dagene flyder hurtigt sammen og føles korte og tiden går for hurtigt.

Derfor er det virkelig også vigtigt at jeg stopper op og nyder at jeg ligger og gynger midt i Atlanterhavet.

Det er vi heldigvis rigtigt gode til at minde hinanden om.

Apropos de andre elever/kollegaer

 De har mange navne. men hvis jeg skulle kalde dem noget efter så mange dage så tæt med sjov og så mange timer sammen vil jeg omtale dem som venner. Vi har det sku godt herude.

 

Så når alt kommer til alt har jeg det sku godt her på skoleskibet Danmark

Dagbogstanker fra elev 56

11.03.2024

En fuldkommen igennem fantastisk dag startede 7.20, hvor ordene ”rejse, rejse, rejse” fløj ud af kvartermester Anders’ mund, som vanligt. Den form for udigitaliseret vækkeur, ved jeg, at jeg vil savne, når vi ikke længere bliver purret på Danmark. En af de første ting, der blev nævnt, da vi væltede ud af hængekøjerne var den berygtede morgenmad, for om søndagen står det, foruden friskbagte boller, også på røræg, juice og nutella. Det rene luksus. Klokken 8 var der hovedmønstring, og der blev som altid sunget en sang fra højskolesangbogen. Uanset hvilken sang, vi skal synge om morgenen, ved jeg, at jeg også her kan få et smil på læben, for vi er godt nok gode til mange ting på dette skib, men de rustne morgenstemmer, de slår aldrig fejl. Vi synger både falsk og i kanon, og det er fuldkommen lige præcis, som det skal være, for bag de smukke stemmer, kan vi se på Atlanterhavet, og pludselig føles det hele magisk alligevel.

Vores dage her på vandet er inddelt i fire forskellige, og denne dag var for mit skiftes vedkommende, tid til vedligehold. Jeg elsker dagene med vedligehold, for det at kunne gå i dybden med et enkelt projekt føles vildt tilfredsstillende, og skaber i virkeligheden et større tilhørsforhold til selve skibet, for man kan se, at der sker en forskel. En anden elev og jeg blev sat til at afferske, slibe og lakkere brovingen (den de ægte voksne (autoriteterne) står i normalt, når de hjælper med at styre skibet). Hele dagen bød på en perfekt kombination af hygge, arbejde og livgivende samtaler. Jeg glemte alt om tid og sted, hvilket egentlig føles underligt privilegeret, når man befinder sig omgivet af et storslået hav.

Aftensmaden blev også et omdrejningspunkt for dagen, for ikke nok med lækker morgenmad, bød aftensmaden også på dessert: is! Lækker, lækker is (choko-banan, samt vanilje), der passede perfekt til den varme aften.  Kl. 18 startede vores sejlvagt. Vi skulle skurre dæk, og igen kom kvartermester Anders på banen. Han styrrede dækskurringen med hård hånd, men kom alligevel med smil, når han så, hvor usymmetrisk vores arbejde blev udført. Solnedgangen gik ned bag sejlene, og det føltes pludselig meget romantisk at skrubbe arbejdstøj. Lige som jeg troede, at aftenen ikke kunne blive mere hyggelig, meldte kvartermesteren, at forrøjl skulle bjerges… Så det betød en tur i rækken, så højt at jeg følte, at jeg kom tættere på stjernerne. Resten af aftenen bød på stjerneskud og smil, der gik helt ned i maven.

knus elev nr. 52

10.03.2024

Dagbog d. 10/03 2024

Kæreste Dagbog

Hvis min matematik er korrekt, så er vi i dag halvvejs. Kursen er næsten stik nord, og vi er på vej hjem. I morgen er vi helt officielt, på vej retur. Det føles som en evighed siden vi stod i vores eget tøj i Frederikshavn, og alligevel er tiden fløjet afsted med lynets hast. Det er også ved at være 2 måneder siden jeg sidst gik i mit ”civile” tøj, og sikke en befrielse det har vist sig at være. Hvis de næste par uger går lige så hurtigt, ja så er jeg jo hjemme om lidt.
De bedste dage er dem hvor undervisningen om dagssignaler for maskindrevet skibe, bliver afbrudt af hovmesterens fiskeri eller sejlhåndtering. Se tunen sprælle og derefter serveret, er ubeskrivelig fedt. Alt jeg ønsker mig er bare at de begynder af fange nogle større fisk, så jeg kan få mere ceviche.

Men denne halve rejse har allerede gjort nogle klogere af erfaring, andre klogere af skade, dog er alle blevet klogere. På den halve tid har vi nået at rejse igennem 2 tidszoner, og til et nyt kontinent. Inden længe er vi tilbage i Europa, med et pitstop på Madeira, inden turen for alvor når sin vejs ende. Heldigvis skal vi alle tilbage til Frederikshavn, hvor vi forhåbentligt har noget af sydens sol med hjem i lasten.
I hvert i fald har vi 25 dage ombord endnu, og denne dag er en påmindelse om at huske at nyde det i fulde drag. På trods af alt ikke har været sol og sommer, har alt været lærerigt. Selvom vi går i skole, så skal jeg lige love dig får vi lærer lige så meget i livets skole, og om os selv, på godt og på ondt. Jeg glæder mig dog til at kunne spise mine cornflakes med for meget sukker, uden af mælken ender på mine lår, og jeg ikke skal være nervøs for om vandkanden er kom.

I dag har hun forresten lagt smukt i vandet, og givet en dejlig dags sejlads med kurs, bette vind. Hvilket, hvis jeg selv skal sige det, er ret sejt.

Knus Elev nr. 12

06.03.2024

06.03.2024

Ohøj alle mine landkrabber,

Dagen startede tidligt imorges kl 6:30, hvor jeg blev purret til at være sejlvagt eller det vil sige dæksvagt, når nu vi ligger for anker i Grande Port. Morgenskafning blev kl 7 med boller og havregrød der smeltede på tungen. Så sendte vi første og derefter tredje skifte på landlov, så kun mit skifte (fjerde skifte) og andet skifte var alene på skibet. Dagen stod på vedligeholdelse, således at skibet ser ekstra flot ud selvom ingen - udover os selv - kan se, hvor fint og flot messingen skinner!! Efter frokost havde jeg bådvagten sammen med nr 56. Det betød, at vi to sammen med en styrmand skulle fragte både besætningen og elever frem og tilbage fra land. Og sådan tilbragte jeg dag 2 ved kap verdes kyst i afrikas sydlige solstråler.

Nr 50

05.03.2024

05/03 Ankomst til Mindelo

Det er en rigtig dejlig dag i dag. Solen er fremme og en let brise puster os i nakken.  Efter flere dages champagnesejlads, klar stjernehimmel og smuk morild er der forhåbentlig ingen tvivl hos nogle om, hvorfor det at sejle for sejl er noget helt særligt. Vi er i skrivende stund på vej til Mindelo i Kap Verde, så forventningens glæde gennemstrømmer skibet. Hen af morgenen er alle kommet op og har på skift opdaget, at vi for første gang siden de Kanariske øer har land i sigte. Altid et fedt syn efter mange dage på havet. I dag er jeg messegast. Det betyder, at jeg sørger for at besætningen får lækker mad og kaffe gennem dagen. Det er en hyggelig opgave, hvor der er en gylden mulighed for at læse, tegne, skrive dagbog eller bare sidde og få lidt ro til hovedet og tænke over alt, hvad vi har oplevet og lært. Jeg vælger selv at sidde og læse i min bog og lytte til den svage musik fra kabyssen. Vi har sat Rolling Stones’ liste med de 500 bedste sange nogensinde på, så den står på de helt store klassikere i dag. Vi har allerede både hørt Elton John, The Beatles, AC/DC og Taylor Swift, hvilket passer mig perfekt. Nu er besætningen færdige med morgenmaden, og jeg må holde pause i skrivningen, så der kan blive ryddet af, inden vi kaster anker om lidt.

Klokken er blevet halv et, og vi ligger sikkert for anker i en lille bugt uden for Mindelo. Bagbord banje er netop blevet sendt på landlov og skal ind og opleve øen. Der er vidst både planer om strand, ATV’er, marked og gåtur. Jeg glæder mig til, at det bliver os i morgen, men det er nu meget rart med en rolig dag for anker. Det var fedt at se, hvor gode mange er blevet til at gå til hånde, da vi sejlede ind til Mindelo. Her skulle begge motorbåde ned og ankeret skulle kastes. Der er ingen tvivl om, at vi er blevet bedre sømænd siden Malaga. Sandsynligvis med plads til meget mere forbedring, hvis du spørger besætningen, men det er jo også derfor, vi er her.

Det er aften, solen er gået ned og stjernerne er stille og roligt på vej frem. Styrmand Kristian og kvartermester Anders har tryllet et Power shower frem (en kombination af en vandslange og en pøs). STOR succes efter en varm dag i Kap Verde! Det har alt i alt været endnu en god dag på Danmark, og det bliver rart med en fuld nat søvn om lidt. Nu vil jeg gå ud og nyde nogle timer fritid med de andre inden vi skal til køjs kl. 22.

-#49 Asta

04.03.2024

Nr. 48 dagbog 4/3 – 2024 Skoleskib DANMARK

Dagen startede kl 05:20 ved at jeg blev purret (vækket) og fik af vide jeg skulle i kabyssen i dag. Derefter stod den på bad, som man altid skal tage inden man må håndtere maden ombord. Mia og jeg arbejdede godt igennem og hyggede os gevaldigt med skibskokken Brian. Igennem dagen var der høje bølger som sænkede arbejdshastigheden en del, men vi klarede den. Herefter meldte jeg mig til tovende prøve som jeg fik fem ud af fem rigtige i. Aftensmaden stod på vegetar lasagne, ikke mit førstevalg men dog overraskede det. Det syntes mange andre også. Nr. 56 kunne ikke holde til at være i opvasken til sidst på aftenen, så der tog jeg over. Tre lange timer i opvasken med nonstop vaskeri og skibs-powerwalk. Dagen sluttede kl 21 med alt opvask var taget, og vaskeriet rengjort. Herefter gik vi på køjen. Kl. 03:40 blev vi purret igen for at tage nattevagten, som forløb sig til kl. 06. Sjovt hyggelig og teamwork fokuseret dag, lige som det skal være.

04.03.2024

Nr. 48 dagbog 4/3 – 2024 Skoleskib DANMARK

Dagen startede kl 05:20 ved at jeg blev purret (vækket) og fik af vide jeg skulle i kabyssen i dag. Derefter stod den på bad, som man altid skal tage inden man må håndtere maden ombord. Mia og jeg arbejdede godt igennem og hyggede os gevaldigt med skibskokken Brian. Igennem dagen var der høje bølger som sænkede arbejdshastigheden en del, men vi klarede den. Herefter meldte jeg mig til tovende prøve som jeg fik fem ud af fem rigtige i. Aftensmaden stod på vegetar lasagne, ikke mit førstevalg men dog overraskede det. Det syntes mange andre også. Nr. 56 kunne ikke holde til at være i opvasken til sidst på aftenen, så der tog jeg over. Tre lange timer i opvasken med nonstop vaskeri og skibs-powerwalk. Dagen sluttede kl 21 med alt opvask var taget, og vaskeriet rengjort. Herefter gik vi på køjen. Kl. 03:40 blev vi purret igen for at tage nattevagten, som forløb sig til kl. 06. Sjovt hyggelig og teamwork fokuseret dag, lige som det skal være.

03.03.2024

Nu har vi varit till sjöss i elva dagar och vi har hunnit uppleva mycket. Sjösjuka, vågor, mareld, delfiner och flygfisk. De senaste dagarna har varit varma och soliga, men vi har mest haft lektioner under däck. Därför kändes det extra bra att vi äntligen skulle ha en underhållsdag och förhoppningsvis få måla eller knacka rost uppe på däck. Men när bådsmand Anna ska dela ut uppgifter så kommer det fram att jag ska spendera dagen med att städa nere i maskin. Min soliga morgon blev till att torka upp olja, fett och smuts i ett fyrtiograders varmt maskinrum, som också är trevligt och lärorikt, kanske bara inte exakt vad jag hade drömt om. Vi kämpar på i den instängda värmen, jag och en till från backen sitter inklämda vid propelleraxeln men blir klara så att vi precis hinner torka svetten från pannan innan det är dags för lunch.

Jag trivs med livet ombord, Trots att jag saknar min familj och mina vänner där hemma och är lite malplacerad hos ett stort gäng danskar, som äter rågbröd morgon middag och kväll så känns det som att jag är precis där jag ska vara.

Efter lunch kommer det nya arbetsuppgifter och jag får sitta i solskenet ute på däck och splitsa en ny beslagssejsing till förstängestagseglet samtidigt som jag lyssnar på vågorna och tittar på flygfisken, så till slut blir dagen precis så bra som jag hade hoppats på.

När man lever lite pressat som vi gör ombord med nattvakter, lektioner och segling hela tiden blir man plötsligt väldigt påverkad av sitt eget humör och man lär sig att sätta ett större pris på de små pauserna när man faktiskt har tid att sitta lite för sig själv och njuta av solskenet samtidigt som man utför ett ”hyggearbejde”.

#9

01.03.2024

Fredag den 1. marts

Det er blevet forår og det er tydeligt at mærke ombord på DANMARK. Solen skinnede nemlig hele dagen og for måske første gang på vores togt var der ingen der havde vores pålidelige, men også meget varme, Andersen-Andersen sweater på. Dagen gik med at fjerne rust, lære om arbejdsmiljø, sætte og bjerge sejl samt beundre vores storetop (det nogle kalder en mast) hvor togtets første bramsejl vajede hele dagen. Det betyder noget særligt for os fordi det er det næsthøjeste sejl, og viser at vi har lært en del gennem de sidste uger. Til slut kan vi melde at vi sejler næsten stik syd mod Cape Verde, og havet er roligt og venligt.

 

#47

29.02.2024

Dagbog 29. februar, 2024

 

I dag har været en gul dag for mit skifte, hvilket har betydet sejlvagt for min bakke. Vi er lidt over halvejs mod Cap Verde og har pt god vind. I dag har vi sat bram sejl for første gang på togtet! Jeg har selv været med til at sætte krydsovermærs, for overmærs, samt bjerge foggen. Det er virkelig skønt i solskin at gå i riggen! Samtidig bliver vi bedre og bedre til sejlhåndtering, selvom jeg stadig syntes der er mange tovender at holde styr på.

Det er generelt dejligt at have sejlvagt, i dag har min bakke været udenfor fra 8 morgen til 18 aften med undtagelse af en time eller to i maskinen og skafning i banjen. I maskinen har vi i øvrig fået en bog til ”maskine poesi” som er til at skrive alle både store og små tanker ned som maskinvagter har haft. Det er så hyggeligt! Dog har dækket sejlet i vand, mest i går men også i dag til ca. frokost. Derfor havde jeg selv halvvåde søben fra i går der til morgen mønstring blev fyldt op med ny sø. Jeg har dog tilegnet mig et trick i dag. For at undgå at vandet løber op og ned i søbenene må man vippe op på tær og hæl når der strømmer vand over dækket.

I dag har vi den gode nattevagt, hvis vi går i seng kl 8 kan vi næsten få 8 timers søvn inden natte vagt kl 4. Det er tiltrængt! Det er rigtigt godt men hårdt at være ombord.

#08

28.02.2024

Dagbog 28. februar, 2024

 

Dagen startede med en nattevagt fra 04-06. Vi blev afløst over en halv time for sent, hvilket var super øv. Vi nåede dog at få en god lur inden vi skulle rigtigt op klokken 07:15. Vi har haft et par dage med hårdt vejr, og i går blev dørene op til dækket lukket, og de vandtætte døre mellem banjerne og crew mess blev åbnet, for at begrænse vores færden oppe på hoveddækket mest muligt. Dørene blev dog åbnet op til 8-mønstringen, hvilket var super rart.

 Skemaet stod på grøn dag, hvilket betød vedligehold. Vejret var dog ikke til det, før et godt stykke oppe ad dagen, så der måtte vi finde på noget andet. Vi endte med at øve tovender, samt knob og stik. Efter 3-kaffen var der godt vejr, og vi blev sat til at skifte musinger rundt omkring på skibet. Det var virkelig hyggeligt. Skiftet skulle spise klokken 17, hvorefter vores ”nattevagt” begyndte. Den var virkelig kaotisk, det blæste op, der kom høj sø og folk skøjtede rundt på dækket. Vi skulle have skrubbet dæk, samt ordnet vores vasketøj, men vi nåede ikke så langt, grundet vejret, så 3. skifte endte med at færdiggøre det for os. Vi blev afløst 20 minutter for sent, så alle var super trætte da vi endelig fik fri, og kunne komme i køjerne, og sove helt til klokken 07:15 igen.

 

Elev #7, togt 118

27.02.2024

Vi ruller derudaf

Ohøj

Sjette dag til søs er ved at ebbe ud, og det er ikke meget vi har fået lov at være på hoveddækket. Vi er kommet fri af dønningerne, der har præget togtet indtil nu, og har både fået vind og bølger for fuld hammer. Vinden er kommet agten for, og det har resulteret i massive skyl over dækket og en ny måde at være på skibet. På styrbord side var der tidligere i dag ø i sigte – dog har der ud af koøjerne i dag mest været massevis af vand at se, da bølgerne er 4-5 meter høje.
Vi ruller rundt, og det har også betydet, at hoveddækket kun har været åbent for sejlvagten, der har været iført hjelme, og den store regnuniform. Søben har været dresscode for os alle, men for de uheldige, har de virket som en pøs, fordi vandet vælter ind. Ikke alle på dækket slap uden at blive gennemblødte fra top til tå, og det var endda muligt at få en ordentlig dukkert for én af sejlvagterne på dækket.
Vi har sat net op ved søgelænderet og stræktov på hoveddækket, for at undgå nederen uheld.

På grund af de store mængder vand på dækket, har vi også været nødt til at lukke mest muligt af. Det betyder, at vi nu alle sammen lever i ét stort kollektiv. De vandtætte døre mellem banjerne, messen og kammergangene er nemlig blevet åbnet. Det er sjældent, at vi mærker hvor meget liv, der egentlig er ombord, men det er helt tydeligt på en dag som i dag.
Normalvis er vi nemlig spredt ud på hele skibet, men banjerne har været i høj kurs og et af de eneste steder, der næsten forholder sig tørre. Eller det vil sige, at vi har haft vand løbende ned fra stormasten og også ind fra en af ventilerne, men ikke noget der ikke har kunnet fikses.

Også vores mønstringer er blevet overflyttet til banjerne, så alt er pt vendt op og ned. Helt lydløst er her dog ikke, for tingene står og klapper, og de store mængder vand rykker virkelig ved tingene på dæk. På trods af de store svingninger er humøret utrolig godt og den søsyge der tidligere har hærget er ingen steder at finde.

Vi er ikke blevet luftet som normalt, så under skafning indfandt sig en fælles aftenkuller – det er som om vi efterhånden er blevet nærmest afhængige af at skulle sætte sejl, blive godt og grundigt blæst igennem af vinden og masser sol i ansigtet.

I nat rammer vi De Kanariske øer, og omkring klokken 04:00 ændrer vi kursen, så vi går sydover i stedet for mod vest, som kursen peger mod i øjeblikket. Det betyder også, at vi kommer til at få vinden mere agter for tværs og dermed også opnår meget mere stabilitet i skibet. Der skal derfor brases en masse i nat og forhåbentlig sættes nogle flere sejl. Det bliver godt, selvom det også føles ret fedt at se bølgerne kaste sig ind over skibet. En fuldrigger er dog god til medvind, så vi skyder fortsat afsted med høj fart – ca 8 knob.

Intens og vild dag – men totalt optur!

De største gyngende hilsner elev 75

26.02.2024

Endelig for sejl

Femte hele dag på søen og vi befinder os lige nu på det store Atlanterhav med kursen sat, så vi kommer vest om De Kanariske øer. Vi sejler i øjeblikket sydvest – og ja vi sejler udelukkende for sejl! Vi har de sidste dage sejlet for motor med et mål om at ramme et godt vindhul. Nu er det så endelig sket, og vi har omsider kunnet sætte både råsejl og staksejl for alvor. Motoren blev slukket her til aften, og det føles så godt. Både stilheden og stabiliteten i og ombord på skibet gør, at kvalmen endelig er fortid.

Humøret er også stødt stigende ombord, for søsygen har lagt sig, og det klæder os alle sammen. Derudover har vi fået en ekstra times søvn i nat, fordi vi nu befinder os i en ny tidszone. Hver enkelt times søvn føles afgørende herude, hvor man bruger sig selv både fysisk og mentalt hele tiden. Det er tydeligt at mærke begejstringen for at være til søs, når vi for eksempel står på rad og række for at sætte de tunge råsejl. Det hele er én stor samarbejdsøvelse herude, og når nogen er lagt ned af den ene eller anden grund, er der altid nogen til at samle én op og give et boost af både energi og omsorg.

Dagene er lange herude og nattevagterne ligeså, men tiden flyver samtidig afsted, og det bliver hurtigt svært at adskille den ene og den anden dag fra hinanden.

I nat og i morgen tidlig forventes det, at vi får vind med en styrke på 25 knob, så forhåbentlig kan vi skyde afsted mod Passatvinden og Kap Verde i høj fart og med masser vind i sejlene.

Hilsen kaptajnen fra skylleriet! Nr. 45

23.02.2024

En dag i rendestenen

I dag kom vi ud på åbent hav. Med dét følger et mere bevægende grundlag og ja, det har vi alle kunne mærke. For mig startede det om natten. Mit skifte havde nattevagt fra 22-02. Meget stille og rolig nattevagt med lidt træning i tovender, mens dem der kan gå til vejrs gik til vejrs. Der var også lidt natmad til dem, der var blevet sultne. Søsyge havde jeg ikke mærket noget til i dagslyset. Men som natten gik, kom vi længere ud i større farvand og bølgerne tog væsentligt til. Efter nogle timer i mørket og ekstra kraftig sø, havde jeg svært ved at balancere og det resulterede i en tur i rendestenen. Hængekøjen blev min redning for resten af natten.

Om morgenen kl 6 stod vi op på dækket, hvor alle vores kammerater sad hængende med hovederne over en spand – det blev bare værre som morgenen gik. Alle på nær en fire-fem stykker af os har mærket søsygen på den ene eller den anden måde. Nogle flere gange i rendestenen end andre. Det har i hvertfald været lidt sløvt rundt om bordene til skafning og til baksmønstringerne har vi heller ikke været fuldtallige.  Meeeen men men alting har sin ende og især søsyge. Sidst på aftenen er mange kommet godt videre takket være hinanden! For hold da kæft, hvor er vi et stærkt hold af betænksomme unge mennesker. Lige så snart nogle har haft kræfterne til det, så er de gået rundt på dækket med saft og brød til de søsyge. Jeg er godt ovre søsygen nu her sent på aftenen kl 22, hvor vi har sluttet dagen af med at skurre dæk, vaske arbejdstøj, sortere skrald og sætte samt bjerge nogle få sejl.

Nu glæder jeg mig til i morgen, som forhåbentlig bliver en dejlig og friskt dag i det blå.

Godnat og knus

Nr 44.

22.02.2024

Første fulde sejldag

I dag var vores første fulde dag på søen, efter vi forlod Malaga i går aftes. I min bakke (tredje skifte, femte bakke) blev vi vækket kl. 05.40 og har haft sejlvagt fra 6-18. Vi vågnede op nær Gibraltarstrædet og har brugt dagen på at sejle igennem. Vi har haft både modvind og modstrøm, så selv med fuld kraft på motoren, var vi helt nede og sejle 1,8 knob på et tidspunkt – så langsomt, at skibet blev ringet op af trafikovervågningen der ville tjekke, om alt var i orden. I morgen når vi er kommet ud på den anden side, skal vi til at sætte sejl, og det glæder vi vist os alle sammen til.

Det var fantastisk at sejle ud fra havnen i går. Himlen var rød over bjergene, og byens lys glimtede mere og mere, jo længere vi kom væk. Og i morges da vi efter en lidt stressende vækning fik vores trætte kroppe op på dækket, stod vi op til en smuk fuldmåne. Jeg glæder mig meget til at følge med i solens gang på himlen.

Der er kommet en helt anden stemning og energi rundt omkring på skibet, end der var, da vi lå til land i Malaga. Der er kommet et nyt blik i øjnene på folk, der både er intenst, spændt, udmattet, nysgerrigt og meget vindblæst. Et par stykker har også fået lidt blege ansigter, men heldigvis mangler vi ikke rendekanter. Jeg tror, at vi alle glæder os til, at vi er kommet ind i den nye rutine og har fået nogle nye vaner til det vaklende liv på søen.

 

22.02.2024

21.02.2024

Så seiler vi! Vi forlater Malaga og setter kursen mot Kapp Verde. En utålmodig gjeng sto klare for vinke farvel til de oppmøtte på kaien, dette har vi gledet oss til! Som kaklede høns løp vi forvirret rundt på dekk, mens det rutinerte mannskapet loset oss trygt igjennom hele prosessen. De siste dagene har gått med til å klargjøre skipet til seilas. Vi har skrubbet, vasket, ryddet, skrevet rapport, båret og lært masse. Nå venter vi spent på å gjøre teori om til praksis og få satt noen seil!  Våre hvite jubelhuer blafret i vinden i det vi vinket farvel, og endelig startet vårt eventyr til sjøs!

Hilsen norsk blindpassasjer!

 

21.02.2024

20.02.2024

Dagbog 20-02/2024
Togt 118 med DANMARK

I dag har været lidt af en dag. Vi vågnede alle med forhåbningen om at vi endelig skulle på søen og virkelig opleve ”sømandslivet”. Men under morgenmønstringen oplyser kaptajnen altså at der var fus med en wire til speedbåden, der pludselig skulle skiftes. Altså, vi først ville sejle fra havn den 21. i stedet. Men som overstyrmanden så fint sagde ”når en dør lukker i livet, så åbner der sig typisk en ny”, hvilket i vores tilfælde betød landlov 😀 eller spadser tilladelse (kært barn har mange navne).
Tiden indtil da blev brugt fornuftigt, da første skifte fik den helt store tur med at lære om vagtrul når er vi til søs, og ALLE torv-enderne at kende (næsten). Det var en kæmpe mundfuld for at holde sproget rent.
Men vejret kunne ikke være bedre. Vi har haft høj sol og ingen skyer hele dagen. Så solcremen har selvfølgelig været ude i store stimer.
Jeg håber vejret derhjemme hos nogle af jer andre tilbage i Danmark er bare nogenlunde lige så godt.

Det er fantastisk at være på DANMARK og atmosfæren er fyldt med god energi blandt dejlige mennesker.

God vind til alle derhjemme.

Med venlig hilsen,

Nr. 3

19.02.2024

19.02.2024

I dag er vores sidste hele dag i Malaga. Vi fik besked på, at vores afgang herfra er rykket en dag tilbage og at vi derfor sejler herfra i morgen omkring klokken 16. I går havde vi vores første landlov, hvor vi fik kigget os omkring og nydt vejret her under varmere himmelstrøg. Fornyet energi har bredt sig og spændingen over afrejse i morgen kan i den grad mærkes!

Dagen er blevet brugt på diverse forberedelser, deriblandt brand – og evakueringsøvelser og undervisning i sejl – og maskinvagt.

Derudover har mit skifte og jeg i dag båret lige omtrent 50 km toiletpapir ombord, som kom med proviant. Mon der er nok til resten af togtet?

Eftermiddagen bød på en hyggelig stund med langt de fleste af eleverne på bakken. En masse solkyssede kinder liggende i solen med en sangbog i hånden og toner fra både violin, guitar og klarinet dertil. Nøj, hvor var det bare skønt!<3

Vi glæder os til afgang i morgen og til for alvor at begynde vores hverdag til søs!!!

#42

18.02.2024

Dagbog 18/02

Det er blevet søndag og det er vores femte dag her ombord på ”DANMARK”. Min bakke bliver vækket klokken 05.20, fordi vi skal være dagmænd i cateringafdelingen i dag. Så vi kommer op og i bad, og heldigvis vil de andre fra skiftet surre vores hængekøjer, når de engang kommer op. Jeg bliver sendt i kabyssen, hvor jeg skal hjælpe med at lave det varme mad, vi skal have i løbet af dagen. Det er en glædelig overraskelse at træde ind i kabyssen og finde ud af, at vi skal have ekstra lækker morgenmad i dag - der er nemlig æg og bacon, da det er søndag. Efter at have lavet røræg til skibet, skal hele vores skifte have et hygiejnekursus, hvor vi lærer om vigtigheden ved god hygiejne og hvordan man opretholder sådan en, når man er i kabyssen. Med det klart i hovedet forsætter arbejdet i netop kabyssen, hvor vi gør frokosten klar. Mens jeg går derinde kan jeg mærke, hvordan skibet summer af spænding og glæde. Solen skinner fra en skyfri himmel, vi skal afholde åbent skib til eftermiddag, og så får vi også landlov for første gang. Klokken lidt i et flyver det rundt med hvide poloer, rundhuer og rygsække pakket med badetøj nede på banjen for at alle kan nå at blive klar til at gå i land. Efter vi er blevet flotte og præsentable at se på, strømmer vi alle stille og roligt ud i det fri. Det er dejligt endelig at se lidt af Málaga, når nu vi kun har haft havnefronten som baggrund i et stykke tid. Det er en hyggelig by, og jeg når både rundt i de smalle stræder i den gamle bydel, et godt stykke op til de store ruiner, der troner højt over byen, og også et smut ned til stranden for at nyde et par solstråler. Der er en stor opmærksomhed omkring en, når man går rundt i pæn uniform og med rundhue, og der bliver sendt mange interesserede blikke i vores retning fra alle omkring os, og der endda også folk, der sniger deres kamera frem for at fange os på deres linser. Det er lidt af en sjov følelse at være omvandrende turistattraktion og nysgerrig turist på samme tid. Tilbage på skibet efter fire timers landlov forsætter dagen, hvor jeg slap. I kabyssen er det blevet tid til rengøring, og vi skrubber og skurrer, så det hele er rent til endnu en dag i morgen. Lige inden køjetid kan man høre violin- og guitarspil oppe på bakken, og dér samles vi til en lille, fin omgang fællessang. En smuk måde at afslutte en herlig dag på, og et dejligt glimt af det fællesskab vi har, der kun bliver stærkere og stærkere for hver dag, der går.

#41

17.02.2024

Dag 5 – 17/2-2024

Jeg blev vækket om morgenen kl 05:20 for at gøre mig klar til kabys vagt i dag. Hver 8. dag har vi som elever nemlig en vagt i kabyssen, hvor vi skal hjælpe kokkene.

Det er utroligt interessant at få et indblik i denne del at skibets funktion for at få besætningen til, at kunne fungere. Selvom det er utroligt varmt at arbejde inde i kabyssen, så er der altid godt humør og man får muligheden for, at høre musik i løbet af dagen.

Når man er i kabyssen er man ud over, at planlægge maden for dagen, er man også med til at forberede til de kommende dages måltider.

De andre studerende kommenterede godt på maden, når de kom tilbage med opvasken. Som opvaskeholdet tog sig af.

Imens jeg har haft kabys vagt har de andre været ved at forberede til åbent hus, som vi skulle have den kommende dag. De fik vasket dæk, pudset messing og andre former for forberedelse. Derudover er vi alle også begyndt at gå i riggen. Det trækker meget opmærksomhed til, når sådan en stor fuldrigger ligger til havn. Specielt i de tidspunkter hvor folk har været oppe og til vejrs.

Aftenen hvor jeg havde fri gik ellers med at spille spil, som vi har her ombord på skibet. Dette er noget vi har gjort meget af ind til videre. Det er med til at danne en god socialt sammenværd, samme tid med at man kan slå hovedet lidt fra før næste dag venter.

Jeg glæder mig meget til at vi sætter kursen mod Cap verde og det hele begynder, at gynge lidt – dette vil helt sikkert gøre det lidt mere kompliceret, når man står i kabyssen. Men mon ikke det kommer til at gå.

#02

17.02.2024

I dag har vi lært om de forskellige seil, rær og master. Det ble en veldig deilig og varm dag, så vi har fått shorts og t-skjorte på for første gang. Vi har også hatt MOB-båts undervisning. Jeg sover veldig godt i hengekøyene, men det er fremdeles ganske mange som sliter med å sove på denne nye måten. Jeg sover ved siden av en god makker så vi to sover veldig godt og tungt om nettene. Banjerne blir uansett veldig varme om kvelden fær vi skal sove så man trenger ikke mye tæy på for å holde varmen. Derimot er det veldig kaldt når vi blir vekket om morningen, så vi jobber litt med å finne en god løsning på det. Den foreløbige beste løsningen er å bruke soveposen sin som pute og ta den over seg når det blir kaldt. Ellers gleder vi alle oss veldig til å komme ut til søs og riktig seile.

Kjærlig hilsen alle i 1. bakke

Elev nr #1