Tranees sign of
Trainees sign of
Skoleskibet DANMARK ligger ved kajen i Lissabon
msg 082
Arrival Notice
DANMARK arrived Lisbon at 0910 ZT(-1) 27-9-2013
Pilot on board: 0800 ZT(-1)
All fast: 0910 ZT(-1)
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 081
Noon Position 26-9-13 12:00 ZT(0)
Pos: 37 19N 011 04W
100 soemil vestnordvest for Cabo da Sao Vicente og 115 soemil Sydvest for Lissabon
Course: 295
Speed: 8,4 for sejl
I gaar aftes fra 20 til 21 lukkede vi ned for al elektronik og stoppede af for generatoren der laver stroem til vores daglige noedvendigheder. Vi havde dog lige lidt stroem fra batterier saa vi kunne have lanterner taendt, minimum noedbelysning og navigations instrumenter der skal vaere taendt.
Det blev paa en maade tydligere at vi blev drevet frem af ren naturkraft.
Sikken en fantastisk stillhed!
Om lae kunne det isaer bemaerkes, da man her var i lae for vinden og virkelig kunne hoere at bagrundslyd og vibrationer fra maskinerri var fravaerende.
I dag en frisk vind fra atlanten der hilser os en sidste gang inden ankomst i morgen.
Sidste nat paa havet venter.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 080
Noon Position 25-9-13 12:00 ZT(0)
Pos: 37 13N 012 24W
270 soemil vest for Cabo do Sao Vicente
Course: 110
Speed: 7,3 for sejl
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 079
Noon Position 23-9-13 12:00 ZT(0)
Pos: 39 14N 017 03W
360 soemil vestnordvest for Cabo Roca
Course: 145
Speed: 6,8 for sejl
Frontpassage i nat. Regn og regn. Og regn med skomagerdrenge. Vinden er nu vestlig og vi staevner lidt syd over. Det for at ligge fordelagtigt naar vinden senere gaar i syd igen.
Eksamen, Eksamen, eksamen er hoved temaet i disse dage.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 078
Noon Position 22-09-2013 12:00 ZT(0)
Pos 40 15 N 019 50W
Norht Atlantic Ocean, 500 soemil VestNordVest af Cabo da Roca, Portugal.
Course: 113
Speed: 6,6 knob for sejl, let bidevind
Soemandssoendag og Is!
Koejeluftning, let rengoering i skabe og baenke.
Derudover koere der lidt forskellige workshops; syning i gris, samling af paahaengs motor, hvordan bliver man maskinmester, jobbet som Styrmand, lang- og kaedesplejs mm.
Front passage venter os ud paa eftermiddagen og det naeste halvandet doegn saadan ca.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 077
Noon Position 21-9-13 12:00 ZT(0)
Pos: 40 48N 021 23W
250 soemil nordoest for Sao Miguel
Course: 235 by the wind
Speed: 6,3 for sejl
Rygter om en soemandssoendag inden sidste rotation er ved at spredes. Kl. 11 halsede vi til BB halse for at soege lidt syd da vejrudsigten nu er aendret og lover sydlige vinde i stedet for de nordlige vinde der var tale om da vi afgik Azoerne.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 076
Middagspos. 20-09-2013 kl. 1200 (ZT 0): 40 24 N, 024 31 V
Naermeste afstand til vestkysten af Portugal: 710 soemil
Kurs: 091
Fart: 7,5 knob for sejl
Foretog 2 stagvendinger i formiddags
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 075
Noon Position 19-09-2013 12:00 ZT(0)
Pos 39 56N 026 43W
Norht Atlantic Ocean, 70 soemil Nord af oen Terceira
Course: 075
Speed: 6,3 knob for sejl, let bidevind
Nu er vi er vi kommet dertil paa togtet at nogle ting haves eller goeres for sidste eller naest sidste gang. Det er ikke helt til at forstaa - endnu.
Selv messingpuds inden ankomst Lissabon kan gaa hen og blive lidt vemodigt. Nu nyder vi dog bare Atlanten der hilser os paent og til nu har vist sig fra sin aller bedste side.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 074
Noon Position 12-9-13 12:00 ZT(0)
Pos: 38 37N 027 45W
Sejler langs Nord kysten af oen Sao Jorge i en afstan paa ca. 3,5 soemil
Course: 303
Speed: 4,4 for sejl
De tidlige morgentimers oplevelse var at se delfiner samtidigt med at der var morrild i vandet. Iflg dem der havde vagten var det et flot skue. Nu nyder vi Nordkysten af oen Sao Jorge.
Ruten er lagt denne vej for at bringe os nord om et hoejtryk og dermed faa mere fordelagtig vindretning.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 073
Middagspos. 17-09-2013 kl. 1200 ZT(0): 37 43 N, 025 48 V - ca. 6 soemil sydvest for Ponta Delgada
Kurs 288
Maskinen er stoppet og vi goer en fart paa 5 knob for sejl
Efter at have ligget i havn i knap 4 dage synes alle, at det er dejligt at komme paa havet igen. Det er her vi hoerer til.
Alt vel om bord
Kaptajn
Azores, Portugal
msg 072
Departure Notice
DANMARK has departured from Ponta Delgada, Acores.
17-09-2013 1010 ZT(0)
No changes in crew.
96 persons on board
Alt vel om bord
Kaptajnen
Azores, Portugal
Azores, Portugal
Azores, Portugal
msg 071
Arrival Notice
Skoleskibet DANMARK ankommet Ponta Delgada paa Sao Miguel, Azoerne.
All Fast 21:30 ZT(0)
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 070
Noon Position 12-9-13 12:00 ZT(0)
Pos: 37 58N 026 48W
4 sm vest af Sao Miguelo og 58 sm til Ponta Delgada
Course: 110
Speed: 6,5 for maskine
Ved midnat gik den ikke laenger og vi maatte slaa hovedmotoren igang. Vi steamer nu mod Ponta Delgada.
Rygter om en strejke paa havnen i morgen er kommet os for oere her i Atlanten og nu sigter vi paa at komme ind i aften. Vi vil noedig end paa en ankerplads uden for havnen og uden post.
Ship Shine og messingpuds. Saa er det bare om vi faar mulighed for at vise skibet frem.
Azoerene og Ponta Delgada venter!
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 069
Noon Position 11-09-2013 12:00 ZT(0)
Pos 37 07N 027 40W
Norht Atlantic Ocean, 100 sm Vest-syd-vest af Sao Miguel.
Course: 352
Speed: 5,6 knob for sejl bidevind
"Skal vi zigzagge saadan til Sao Miguel?"; "Thjae, hvis vi skal sejle der til for sejl"
Indroemmet saa har vi brug for lidt farvorable vinddrejninger for at vi skal naa hele vejen for sejl til Sao Miguel til paa fredag. Det er ikke lige det meteorologerne forudsiger, men det kan jo vaere. Om ikke andet saa kommer vi taettere paa og skal bruge mmindre motor.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 068
Noon Position 10-9-13 12:00 ZT(0)
Pos: 37 59N 029 29W
180sm vest af Sao Miguelo og 60 sm Sydvest for Pico
Course: 359
Speed: 5,3 for sejl
By the wind! 'Head up, a little' og 'Bear off' og 'Fill the sails'
Nogle dages kryds ligger foran os.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 067
Noon Position 09-09-2013 12:00 ZT(0)
Pos 35 57N 028 09W
Norht Atlantic Ocean, 160 sm Sydvest af Sao Miguel.
Course: 325
Speed: 6,7 knob for sejl, let bidevind
Saa var der delfiner igen. Springende for boven og rundt om os = ikke nemt at moenstre til skafning. Royler i top og fantastisk sejlads. Rorgangerne bliver bedre og bedre til at sejle bidevind (by the wind)
Alt vel om bord
Kaptajnen
Noon position 8-9-2013 1200 ZT(0)
34 49N 027 12W
200 sm syd for Sao Miguel
Course 355
Speed 6,8 knob for sejl
Byge vejr.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 065
Noon Position 7-9-13 12:00 ZT(0)
Pos: 31 45N 024 55W
350 soemil syd for Azoerne
Course: 323
Speed: 7,9 for sejl
Knock under the wood.
Afsted det gaar over Atlantes boelger. Frisk vind. Et enkelt sproejt paa daekket i ny og nae.
Vedligehold er muligt, men der er for meget salt i luften til lakering. Godt vi har andre opgaver at give os til.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 064
Noon Position 06-09-2013 12:00 ZT(0)
Pos 30 23N 022 24W
Norht Atlantic Ocean, 310 sm Sydvest af Madeira og 465 sm sydsydoest af Azoerne.
Course: 309
Speed: 5,0 knob for sejl, let bidevind
Duty Trainee har udregnet, at skal vi krydse mod vinden, med vinden fra samme retning, skal vi udsejle ca. 1000 soemil inden vi er i Sao Miguel. Det tager vi med oprejst pande.
Vejen til Azoerne er stadig lang og mon ikke vi oplever lidt vindskift undervejs vi kan udnytte.
Vi har haf lidt fisk der svoemmede og sprang for boven i dag. Ingen fandt dog vej til agterskibet og vores fiskeliner - endnu.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 063
Noon Position
Time: 05-09-2013 12:00 ZT(-1)
Position: 28 47N - 20 04W
105 soemil vest af den Canariske Oe, La Palma
Course: 306
Speed: 6,5 kn for sejl
Vi bevaeger stoet yderliger vest paa og i dag til middag stiller vi uret 1 time tilbage. I morges stod solen op kl 08 da vi hejste Dannebrog. Stiller vi ikke uret vil solen ikke vaere staaet op kl. 08 i morgen og vi kan ikke hejse flaget (hoist the colour) til morgenmoenstringen.
Eksamnier i Elteknik er klaret for alle Trainee's. Nu er det saa igang med det nye fag: Tanker Familirarization
Middagspos. kl. 1100 ZT (-1): 27 56 N, 017 26 W - ca. 10 soemil sydvest for oen Gomera.
De hoeje oeer giver skiftende vindretninger og vindstyrker. Vinden er stort set forsvundet sydvest for oeen Gormera; foerst naar vi er godt klar af oeen vender vinden tilbage igen fra nordnordoest.
Bjergtoppen Pico de Teide - 3.717 meter hoej - paa Tenerife ligger agterude
Alt vel om bord
Kaptajn
Noon Position
Time: 03-09-2013 12:00 ZT(-1
Position: 28 21N - 16 14W
6 soemil vest af Tenerife
Course: 190
Speed: 8,7 kn for sejl
Wind: Nordoest 14 m/s
Vi er lige afgaaet Sanata Cruz og ser frem til igen at vaere paa havet og glader os samtidig til Azoerne.
Santa Cruz, Tenerife
Santa Cruz, Tenerife
Santa Cruz, Tenerife
Arrival notic DANMARK
DANMARK arrived Santa Cruz, Tenerife 30-08-2013 at 10:20 (-1)
Pos: 29 28N 015 54W
Atlanten, 55 smoemil nord for Tenerife
Course: 105
Speed: 6,1 knob for sejl
I morgen Sanat Cruz. Vi er med ship-shine! Klargoering til ankomst. Strygning af skjorter og T-shirts presning bukser. Haar og skaeg trimmes. Baade skib og besaetning skal tage sig flot ud.
Noon Position 28-08-2013 12:00 ZT(-1)
Pos 31 01N 016 56W
Norht Atlantic Ocean, 150 sm nord af Tenerife og 95 sm syd for Madeira
Course: 164
Speed: 5,8knob for sejl
Det blev en flot drivedag i gaar i lae af Madeira. Madeira skaber et lae om raade paa omkring 15 soemil fra kysten.
Det var skibet som drev ikke besaetning og elever:-) For os fortsatte dagligdagen, men med endnu en flot 'kulisse'. Ud paa eftermiddagen i gaar kom der, dog, badebassin paa daekket i form af en gammel redningsflaade. Enkelte endte mod deres vilje i bassinet og der maatte haenges ekstra toejjoller op for at klare det pludslig opstaaede store behov for toerring.
Noon Position 27-08-02013 12:00 ZT(-1)
Pos: 32 30N 017 10W
Nord Atalanten, 10 soemil Syd Ponta do Sol, Madeira.
Course: 280
Speed: 1,5 knob for sejl
Foerste eksamen igang paa banjerne! Marine Electronic.
Efter en del dage med overskyet vejr kigger solen nu frem igen.
Saa er det med at huske solbeskyttelse.
Noon Position 26-0802013 12:00 ZT(-1)
Pos: 33 38N 016 52W
Nord Atalanten, 45 soemil Nord af Madeira.
Course: 159
Speed: 6,8 knob for sejl
Soemandssoendag! Hva'? En dag uden undervisning paa banjerne. En dag med luftning af koejer og koejetoej, samt rengoering i skabe, Persiskgedemark og sejlskibsfilm i forrestehenstuvning. Og tid til bare at slappe af og nyde det at vaere og kamaraterne. Maaske ogsaa lige foelge lidt op paa det forsoemte, hvis der skulle vare noget.
Vinden er taget lidt af og vi har nu roejlerne i top. Vi 'krydser' stadig med vinden agten. Det har bragt os ud til Madeira som vi forventer at sejle mellem ved 20 tiden i aften.
noon position 25-08-2013 12:00 zt(-1)
pos 36 08n 015 44w
norht atlantic ocean, 200 sm nordnordoest af madeira
course: 218
speed: 7,5 knob for sejl
fisk til 10-kaffen. i gaar fangede vi en lille tun paa en af de to fiskeliner vi har agter. i dag, da besatningen havde 10 kaffe paa poop daekket, havde vi en stor fangst paa krogen. en flot, 24 kg, blue marlin.
ombordtagning og partering af fangsten, tog lidt opmaerksomhed fra undervisningen og forlaengede pausen. med lidt forsinkelse kom vi dog igang igen.
nu er vi spaendte paa at hvad kabyssen kan faa ud af den.
Time: 24-08-2013 12:00 ZT(-1)
Position: 39 04N - 013 55W
210 soemil vest af fastlandseuropa og Portugals vestligste punkt, Cabo la Roca
Course: 170
Speed: 9,5 kn for sejl
Wind: North-ly 11 m/s
Fantastisk sejlads! Vi har skiftesvis vinden in paa Styrbord og Bagbord laaring (starboard and Port quater). Det giver en hoejere fart fordi der derved er vind i alle sejlene og skibet ligger mere stabilt. Den lille ekstra distance der udsejles opvejes af den hoejere fart og mere stabile sejlads.
Termometeret viste 20 grader C ved midnat.
Det lader ogsaa til at vi alle (mere eller mindre) har faaet soeben nu.
noon position 23-08-2013 12:00 zt(-1)
pos 41 39n 012 23w
norht atlantic ocean, 160 sm vest af portugals kyst (paa hoejde med havnebyen viena do castelo)
course: 180
speed: 5,5 knob for sejl
sikken en fantastisk ro det giver paa skibet naar vi har vaeret i soen nogle dage.
knob og stik proeve, der er en del af praktisk soemandskab (marlinspike) koerer i disse dage. saa paa daekket staar der elever der oever med deres knobtov ved hver givne lejlighed. det er dejligt at kunne sine ting.
vinden er frisket op og vi forventer frisk til haard vind de naste dage. vinden nordlig og agten det giver en behagelig sejlads med en rimelig fart mod maalet.
Time 22-8-2013 23:59 ZT(-2)
Pos: 47 27N 007 48W
Atlantic Ocean, 150 sm vest af Portugal
Course: 200
Speed: 3,5 knots for sejl
Endnu en flot dag. Stjerne klar aften i maaneskaeret. Stille vind agten ind.
Vi har nu alle sejl slaaet under og sat i dagtimerne. Derfor har vi en ny 'line test' (test om eleverne kan deres tovender). Det er vigtigt at kende sit skib og paa et sejlskib er det at vide hvor tovender til sejlene sidder en vigtig ting og en del af vores alles sikkerhed. Paa tilsvarende maade er det vigtigt paa et handelskib at laere sig placering af skibets udstyr for det er en del af ens egen og kollegaers sikkerhed. Ved at laere bla. tovenders placering uden ad opbygges en viden (ogsaa om sig selv) og en kunnen i at laere et skib hurtigt at kende.
Middagspos.: 44 53 N, 010 10 W
Omkring 110 soemil nordvest for La Coruna i Nordspanien. Vi er nu paa dybt vand i Det nordlige Atlanterhav med op til 4 km. vand under koelen. Delfinerne er dukket op forlaengst og i gaar observerede vi flere hvaler.
Kurs: 208
Fart for sejl: omkring 8,5 knob
Vind: ENE - 22 knob svarende til ca. 11 m/s Det gunstige vejr giver flot sejlads med alle sejl sat.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 047
Noon position
Time 20-8-2013 12:00 ZT(-2)
Pos: 47 27N 007 48W
Biskayen, 125 sm SW af Ill de Ouesant
Course: 224
Speed: 6,5 knots for maskine
Vinden forsvandt hen paa aftenen og sejlene bjerget og maskinen startet.
Flere gange i loebet af natten og formiddagen har delfiner kigget forbi og fulgt os lidt paa vej. Kort foer middag krydsede et par hvaler og en flok delfiner vores vej. En fin hilsen at gaa til skafning paa.
Vi kan maerke paa temperauren vi er kommet laengere syd paa og paa tusmoerkerne der er blevet kortere.
msg 046
Noon position
Pos: 48 57N 006 00W
Engelske Kanal (naesten Biskayen), 45 sm NW af Ill de Ouesant, Frankrigs vestligste punkt
Course: 225
Speed: 4,8 for sejl
Ved 22 tiden i gaar aftes moedte vi den hollandske fuldrigger 'Stad Amsterdam'. De kom sejlende for svag vind, oest over for naesten fulde sejl. Vi fik hilst og raabte lidt hilsner til hinanden. Et flot skue med en naesten fuld maane til bagbord en fuldrigger til styrbord med en regnbyge som baggrund.
Kl. 23:30 stoppedes maskinen af og natten igennem sattes stoedt flere sejl, fordelt lidt paa de forskellige vagter. Til morgen kom Roejlerne i top og naesten alle sejl er nu sat. Den beroemte og berygtede Biskay venter forude.
Smaa jobs og arbejder bliver gjort med smil. Haand i haand med de daglige rutiner.
Middagspos.: 48 59 N, 005 58 W
Alt vel om bord
Middagspos.: Den engelske Kanal - 50 05 N, 003 38 W - ca. 7 soemil syd for Start Point (sydkysten af England).
Kurs: 250
Fart: knap 6 knob (ca. 10 km/t) for maskine
Vind: vestsydvest - 12 knob
Til morgen sang vi foedselsdagssang - for fjerde dag i traek
Forventer at saette kursen sydover tidlig aften og kan da saette sejl for en vestlig vind
Noon position
Pos: 49 40N 000 52W
Engelske Kanal, 30 soemil oest af Chebourg
Course: 285
Speed: 6,5 knob for maskine
Spaendende sejlads paa den natmoerke Seine godt vejledt af franske lodser. For eleverne der var rorgaengere var det om at holde tunge lige i munden, haenderne paa rattet og oerne aabne for de mange og hyppige ror- og kurskommandoer.
Afgangen fra Rouen kl 22 foregik med svag vind og lidt stroem. Der var moedt godt med mennesker op paa kajen for at oenske os 'bon voyage'. Det var ogsaa rigtig dejligt at kunne tage fin afsked til konsulen og agenten lige inden afgang med en lille kop kaffe paa poop-daekket, mens solen gik ned.
Forude venter Biskayen og Atlanterhavet.
Alt vel om Bord
Kaptajnen
DANMARK departured Rouen, France.
16-08-2013 21:50 ZT (-2)
on Voyage to St. Cruz, Tenerife, Spain 30-08-2013
Fuel on Board: 32167 ltr
Freshwater on board: 108000 ltr
No changes in crew
Alt vel om bord
Kaptajnen
Arrival notice
DANMARK arrived Rouen
Time 13-8-2013 21:45 (ZT-2)
Efter en flot indsejling ad Seine er vi nu ankommet under den loeftede bro og med en fn modtagelse paa kajen i en koelig aften brise.
Klar til landlov og spadsertilladelse
Alt Vel om bord
Kaptajnen
Noon Position 13-8-2013 1200 (ZT-2)
Pos: 49 31N 000 10W
9 nm west off Le Havre, France
Course: 140
Speed: 3,5 kn under sail
Kl. 22 i gaar aftes satte sejl og vi har sejlet for sejl natten igennem. En flot nat med klar sternehimmel og en masse stjerneskud (star-shots).
Vi tager lods kl 13 for en lang og forventelig flot tur op ad Sein til Rouen. Om ikke andet en spaendende tur. Ankomsten er i aften mellem 22-24 i det der er en bro der skal aabnes for os, den aabnes efter kl 22 fordi den er et trafikaltknudepunkt.
Vi arbejder med at goere skibet klar til ankomst indebaerende det altid hyggelige og tilfredstillende arbejde: messingpuds
Alt vel om bord
Kaptajnen
Middagsposition kl. 1200: 50 46 N, 000 51 E - ca. 10 soemil sydoest for Hastings.
Tidevandstroemmen har givet en ekstra fart paa op til 2 knob i loebet af formiddagen
Passerede Dovers hvide klinter om styrbord og er nu paa vej ind i Den engelske Kanal. Under 2. verdenskrig opnaede Vera Lynn status som superstjerne ved at synge - den sidenhen - beroemte sang: White clif of Dover. For ca. 10 aar siden fik hun et comeback, men er vist nok ikke laengere paa nogens hitliste.
Havet har skiftet farve til mere lyse og groenlige nuancer til forskel fra Nordsoen, som er domineret af graaelige farver.
Alt vel om bord
Kaptajn
Kl. 12:00 ZT(-2)
Position: 54 33N - 004 47E
75nm NNW off Armeland and Texel, Netherlands
Course: 200
Speed: 7,9kn by Engine, with some squer sails set
Wind: W-ly 10 m/s
At midnight we took in sails. In the early morning hours the wind returned and we set sails. We are still using the engine because we have appointment in France.
We have passed Oil rigs and Platforms and we will pass more the coming hours Good sailing. Classes going wel on deck and berth decks.
Alt vel om bord
Kaptajnen
Kl. 12:00 ZT(-2)
Pos
Place: North Sea, 55nm west off Blaavandshuk
Course: 253
Speed: 4,5kn under sail
Sails were set 1800 yesterday evening and we hav been sailing by the wind on SB tack on SW to S-ly courses since. wind has turned anti-clockwise and 1030 we Veered to port tack.
In the evening we had some sea and wind speed on 9 m/s in the night the sea was more calm and wind has been 4-5 m/s
Kl. 12:00 ZT(-2)
Pos: 57 08N 008 37E
1 nm west off Hanstholm, west coast off Denmark, North Sea
Course: 235
Speed: 7,1 kn by engine
Night has been calm and there is still no wind. Now we are heading for Rouen, France. Hoping to catch some wind later on today.
Noon pos delayed
Time: 7-8-2013 2330 ZT(-2)
Pos 58 13N 009 38E
Course 230
Speed 6,5kn
A day with variable winds and partly by sail and partly by engine
departure notice
dtg 06 aug 1100 zt(-2)
danmark departured naval base frederikshavn.
all is well.captain
Arrival notice
DANMARK arrived Naval Base Frederikshavn 05-08-2013 13:20 ZT(-2)
All is well on board.
Captain
DANMARK departured from Copenhagen 04-08-2013 10:45 ZT(-2)
Sails set on departure and yards was manned.
Alt vel om bord
Kaptajnen
København
København
kl. 20:20: Time: 01-08-2013 2020 ZT(-2)
Ankomst Koebenhavn kl 2020 ZT (-2)
Alt vel om bord
Kaptajn
Noon Pos
Time: 31-07-2013 1200 ZT(-3)
Pos:55 23N 16 25E; 60 soemil Oest af Bornholm
Kurs: 260
Fart: 5,3 kn
Vi har sejlet for sejl natten igennem paa syd til sydoestlig kurser. Kl 08 Halsede (Ko-vendte) vi rundt og brugte den syddrejende vind til at komme vest over. Vi staevner nu mod Hammerodder.
Der er fuld gang i 'Line test' (test i om eleverne kan tovenderne og deres plads). Det gaar rigtig godt!
Alt vel om bord
Kaptajnen
Kl. 12:00: Noon position 30-07-2013 12:00(-3)
POS 56 52N 16 59E
Vest af Oeland.
Kurs: 205
Fart: 9.1 kn
Overskyet med lette regnbyger
Vind fra Vest Nord Vest 10 m/s
Vi har sejlet for maskine gennem natten paa spejlblankt vand og let dis. Til morgen kom der lidt vind og der blev sat sejl. Og nu sejler vi paa flat vand i lae af Oeland med hoejt humoer, for nu sejler vi(!), og med god fart.
Alt vel om bord
Kaptajnen
kl. 12:00: Middagspos. den 29. juli kl. 12 (zt -3): 58 34 N, 018 42 E - ca. midt mellem Stockholm og Gotland
Gaar for sejl, men vinden er stort set forsvundet her til middag.
Alt vel om bord
kl. 16:00: Afgang Mariehamn den 28. juli kl 1600 zt-3
Selv om vi var oppe paa 60 grader nordlig bredde, saa har vi haft flot sommervejr - samt gratis adgang til byens soefartsmuseum og Pommern, et af de sidste store lastfoerende sejlskibe.
Alt vel om bord
Cap. Kurt Andersen
Mariehamn
Kl. 16.05: Ankomst Mariehamn, Aalandsoerne, fredag den 26 juli kl. 1605
Alt vel om bord
alt vel om bord
Kl. 12.00: Noon Position
Time: 24-7-2013 12:00 ZT(-2)
Position: 57 36N - 17 40E
20 nautical miles, West off Visby, Gotland
Course: 022
Speed: 5,1 kn
Going by Engine
Wind: North 7 m/s
Vi er ved at faa 'soeben'. Enkelte doejer lidt endnu. Rutinerne er ved at vaere paa plads og vagtsytemet gaar sin gang. Vi er faldet godt ind i rytmen om bord.
Det er overskyet og med vinden imod er det godt med en ekstra troeje. Nogle af os tager ikke skade af en dag uden en braendende sol i ansigtet.
Alt vel om bord
kl. 10.54: Pos:56.00N - 016.37E LT 1054
South off Oeland
We started the engine during the night and took in all square sails, the wind is NNE, so we only have 4 stay sails set, our speed is aprox 3knt.
We started the classes below and we making progress in the jobs on deck. The trainnes are still finding their "sea legs" and getting use to the movement of the ship in the seas.
All is well
12:00: 55 27N, 013 21E Oestersoen, 8 soemil NE for Christians Oe
Kurs: 355, STB halse
Fart: 2,8 knob
Vind: ENE 5m/s
Natten boed paa vinddrejning, der i de tidlige morgentimer gjorde en vending noedvendig. Formiddagen har budt paa vindstille og en lille taagebanke. Nu en let jaevn vind og sol
Alt vel om bord
12:00: 54 55 n, 013 53 e - i oestersoen ca. 29 soemil (54 km.) vestsydsvest for bornholm
i scream for ice cream. everybody is screaming for ice cream. it is sunday and and we are going to have ice cream for dessert in the evening.
stoppede maskinen igaar kl. 2245 og har sejlet for sejl siden. det flotte vejr giver en blid sejlads.
vind: vestnordvest - 10 knob
kurs: 070
fart: omkring 4,0 knob (soemil/time)
alt vel om bord
12:00: 54 39 n, 011 13 e - ca. 4 soemil vest for roedbyhavn, lolland
efter et meget vellykket ophold i nakskov er vi igen paa havet paa rejse mod mariehamn.
gaar for maskine. det flotte sommervejr goer det ekstra behageligt at dagen er fyldt sejlmanoevrer og andre aktiviteter udendoers - paa daekket og i riggen.
alt vel om bord
10:40: lettede anker loerdag den 20 juli
foertsaetter sejladsen oestover
DANMARK departured anchorage s. of lolland
20-07-2013 10:40 ZT(-2)
on voyage to Mariehamn
96 crew on board
19:40: 190713 LT1940
DANMARK anchored at pos:54.43N 011.05E
South off Lolland
15:45: DANMARK departured NAKSOV
19-07-2013 15:45 ZT(-2)
on voyage to Mariehamnn
with 96 crew on board
Alt vel om bord
10:00: arriva nakskov
07:15: departure from anchorage off langeland.
eta nakskov pilot 0815 local time.
17:45: At anchor east off Langeland in position 54.51 N - 010.48 E
10:50: weighed up the anchor off lunderborg
heading north of langeland to proceed towards nakskov for anchor this afternoon. eta nakskov tomorrow at 1000lt
18:40: anchorage off lundeborg
13:15: weighed anchor from taarup strand.
heading south between langeland and fyn
19:35: At anchorage east off Taarup strand
11:30: Heaving up the anchor
Making speed by sails for the first time this voyage South Bound in in Kattegat
18:30: DANMARK arrived at anchorage 0.5 nm. east off Ballen harbour, Samsoe.
13:25: DANMARK departured Ebeltoft Vig 13/7-13 South bound in Kattegat
19:50: DANMARK anchored in Ebeltoft Vig 12/7-13
16:20: DANMARK departured Aarhus heading for Ebaeltoft Vig with 96 crew on board
Skoleskibet DANMARK ligger til kaj i Aarhus Havn, hvor det indgår i Tall Ships Races 2013.