Eleverne afmønstre DANMARK i dag. Afslutning finder sted i dag på Søfartsskolen.
Msg 091
Arrival Notice
09.06.2014 - 16:20(LT)
Training Ship Danmark arrived safely at its berth, Naval Base Frederikshavn.
Both Trainees and crew had a remarkable voyage 101!
First line: 16:10
All fast: 16:15
Gangway: 16:15
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 090
Middagsposition
09.06.2014 - 12:00(LT)
Lat N: 57.0445
Long E: 010.7242
Vi er paa vej nordover mod Frederikshavn hvor rejsen slutter om faa timers tid. Saa er det tid til at rigge skibet af.
Kurs: 000
Fart: 6.5 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
Middagsposition den 8. juni kl. 10:00 UTC
Ligger for anker i Ebeltoft Vig
Eleverne er i land for at loese forskellige opgaver i Mols Bjerge.
Hiver ankeret hjem tidlig aften, hvorefter sejladsen fortsaetter mod Frederikshavn.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 088
Middagsposition
07.06.2014 - 12:00(LT)
Lat N: 55.9808
Long E: 012.6923
Vi er paa vej nordover gennem Oeresund. Vinden er svag saa vi sejler for maskine.
Naeste havn vil vaere Frederikshavn hvor togtet slutter.
Kurs: 000
Fart: 5.5 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 087
Departure Notice 07-06-2014
DANMARK heaved the anchor on the 7. of june 2014 on voyage to Frederikshavn.
Anchor away: 08:44(LT)
Supernummery on board to Frederikshavn:
Journalist, Soeren Stedsholt Nielsen
Alt vel om bord
Kaptajnen
Msg 086
Departure Notive/Arrival notice
06.06.2014 - 10:50(LT)
Training ship Danmark departed berth in Copenhagen harbour and arrived safely on Anchorage off Tuborg Havn.
-Gangway: 09:05
-Last Line: 09:25
+Port Anchor: 10:38
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 085
Departure Notive/Arrival notice
06.06.2014 - 10:50(LT)
Training ship Danmark departed berth in Copenhagen harbour and arrived safely on Anchorage off Tuborg Havn.
-Gangway: 09:05
-Last Line: 09:25
+Port Anchor: 10:38
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 084
Departure Notice
03.06.2014 - 12:10(LT)
Training ship Danmark departed from anchorage off Vedbaek havn on voyage to Copenhagen.
Weighed up Port Anchor: 1200 (LT)
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 082
Middagsposition
02.06.2014 - 12:00(ZT-2)
Lat N: 56.0398
Long E: 011.8205
Mens eleverne har travlt med at forberede skibet til det kommende haveophold sejler vi oestover mod oeresund. Alle sejlene er sat.
Kurs: 070
Fart: 4 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 081
Mandag den 2 juni 2014
Afgang ankerplads kl. 0915
Fortsaetter sejladsen mod Oeresund
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 080
Arrival anchorage
DANMARK arrived anchorage in Nyrup Bugt at 19:35 on 1. of june 2014
Expect to continue voyage to Copenhagen tomorrow morning.
Alt vel om bord
Kaptajnen
Msg 079
Middagsposition
01.06.2014 - 16:00(ZT-2)
Lat N: 56.1113
Long E: 011.2081
Efter en nat til ankers har vi brugt formiddagen til roture i travaljerne og shipshine.
Siden klokken 10:00 fortsaetter vi vores sejlads mod Koebenhavn.
Kurs: 144
Fart: 5.5 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 078
Departure Notice DANMARK 31/5-2014
Pilot on board: 09:45
Last Line/Departure:10:00 ZT(-2)
Supernummeries on board
Britt Strihd Amholt (wife of C/O)
Frederik Olsen, student
After good and adventurous days in Randers we are now again bound for the sea, to explore the Danish waters.
Captain
Msg 077
Arrival Notice
28.05.2014 13:30(ZT-2)
Arrived Port of Randers
Captain
Msg 075
Middagsposition
27.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 56.9167
Long E: 019.9122
Skibet er i Kattegat. Vinden er tiltaget henover natten, og der er varslet kuling i omraadet. Der bliver arbejdet ihaerdigt med at goere skibet klar til det kommende havneophold i Randers.
Alle om bord glaeder sig til at gaa i land i Danmark for foerste gang siden togtet startede i Lissabon den 5. marts.
Kurs:160
Fart:6knob
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 074
Middagsposition
26.05.2014 - 12:00(ZT-2)
Lat N: 57.6258
Long E: 010.7903
Efter passage af Skagen er vi nu Kattegat. Kursen er sat sydpaa mod Randers.
Kurs: 195
Fart: 6knob
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 073
Middagsposition
25.05.02014 - 10:00(UTC)
Lat N: 56.440
Long E:006.500
Er i Nordsoen omkring samme breddegrad som Thorsminde.
I nat sejlede vi forbi de danske oliefelter - Dagmar, Gorm og Tyra.
Flere eksmener bliver afviklet i loebet af dagen.
Kurs: 045
Fart: 7 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 072
Middagsposition
24.05.2014 - 10:00(UTC)
Lat N: 54.300
Long E: 003.806
Naermeste land er Holland, som ligger 85 soemil i sydoestlig retning.
Nordsoen viser sig fra sin 'paene' side: jaevn til frisk oestlig vind og naesten flad havoverflade.
Kurs: nordlig
Fart:7,8 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 071
Middagsposition
23.05.2014 - 10:00(UTC)
Lat N: 51.833
Long E: 002.750
Naermeste store havneby er Rotterdam, Holland.
Passerede Dover Straedet omkring kl. 03 i nat; Der er afstanden mellem England og Frankrig kun 17 soemil (ca. 30 km). Dovers hvide klinter paa den engelske kyst er blevet beroemt gennem sangen 'White cliff of Dover', sunget under 2. verdenskrig af datidens superstar Vera Lynn.
Fortsaetter sejladsen nordover mod Nordsoen Gaar for sejl
Kurs: 037
Fart: 6 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 070
Middagsposition
22.04.2014 - 10:00(UTC)
Lat N: 50.009
Long W: 001.210
Ligger i Den engelske Kanal mellem Frankrig og England - og er omgivet af tordenbyger. Naermeste afstand til land er ca. 22 soemil til Frankrig paa vores styrbord (hoejre) side.
Kurs: 074
Fart: 6,0 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 069
Middagsposition
21.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N:49,55
Long W:4,32
Vi er naaet frem til den Engelske Kanal, et af verdens mest traffikerede farvende. De mange skibe kraever oeget opmaerksomhed af udkiggen og eleverne har mulighed for at se mange forskellige skibe.
Paa grund af modvind sejler vi for maskine.
Skibets fart: 6knob
Kurs: 072
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 068
Middagsposition
20.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N:50,12
Long W:7,72
Paa sidste afsnit af rejsen til Danmark krydser vi nu det Irske Hav paa vej mod den Engelske Kanal. Vinden er svag og kommer fra en sydlig retning. Vi sejler for maskine og sejl.
Skibets fart: 6.5 knob
Kurs: 125
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 067
Departure NOTICE
19.05.2014 - 1415(UTC)
Training ship DANMARK departed from Bantry Bay anchorage, resuming voyage to Randers.
-Port anchor at 1500LT
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 066
Arrival notice
18.05.2014 - 1528(UTC)
Training ship Danmark arrived safely at Bantry Bay anchorage.
+Port anchor: 1528LT
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 065
Middagsposition
18.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 51.5242
Long W: 009.9948
Har sat kursen ind i Bantry Bay, en lille bugt paa sydvestsiden af Irland, hvor vi kaster ankeret senere i dag. Alle om bord glaeder sig til den uventede mulighed for at gaa i land.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 064
Middagsposition
17.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 50.1262
Long W: 013.7378
Dagens program:
Sejlads for let sydvesten vind.
Eksamener i Foerstehjaelp, skibsteknik og tankskibskursus.
Skibets fart: 6.5 knob
kurs: 090
Alt vel om bord
kaptajn
Msg 063
Middagsposition
16.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 49.4892
Long W: 017.6600
Vi ligger i naerheden af et hoejtrykscenter. Derfor har vi svag vind og varierende vindretninger. Maskinen er startet og vi sejler nordoestover.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 062
Middagsposition
15.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 48.3792
Long W: 019.7728
I gaar blev der opstillet en ny rekord for togt 101:
201.1sm paa 24 timer og en gennemsnitsfart paa 8.4 knob.
I dag er farten saa faldet sammen med den aftagende vind.
Skibets fart: 6.5knob
Kurs: 045
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 061
Middagsposition
14.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 46.1443
Long W: 022.8320
Solskinsvejr og frisk vind. Sommertoejet er gemt vaek af vejen. Paa rejsen nordover falder temperaturen - og er nu midt paa dagen knap 17 grader. Vi er blevet vaennet til varmere vejr. Saa, de lange underbukser er taget i brug.
Skibets fart: 9.5 knob
Kurs: 040
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 060
Middagsposition
13.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 43.5367
Long W: 025.4595
Maskinen er stoppet og sejlene sat.
Mens skibet langsomt bevaeger sig hjemad har eleverne travlt med eksamensforberedelser.
Skibets fart: 7 knob
Kurs: 045
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 059
Middagsposition
12.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 41.5817
Long W: 026.5438
Ligger i naerheden af et hoejtrykcenter, som giver flot solskin.
Afventer at hoejtrykket flytter oestover, saa vi kan faa en mere gunstig vindretning.
Paa togtets sidste lange soerejse fra Acorerne mod Randers er eksamener paabegyndt.
Vind: Nordoest - 8 knob
Skibets fart: 3.7 knob
Kurs:325
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 058
Middagsposition
11.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 40.3232
Long W: 025.5113
Efter en nats maskinsejlads har vi faaet en frisk oestlig vind. Sejlene er sat og maskinen er stoppet.
Skibets fart: 7 knob
Kurs: 000
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 057
Middagsposition
10.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 37.7813
Long W: 025.8333
Efter et oplevelsesrigt havneophold i Acorernes hovedstad Ponta Delgada er vi nu paa vej hjem til Danmark.
Svag vind goer det noedvendigt at sejle for maskine.
Skibets fart: 6.5 knob
kurs: 320
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 056
Departure notice DANMARK
TS DANMARK departured from Punta Delgada on voyage to Randers
Pilot on board: 0950 LT(0)
Last Line/Departure:1000 LT(0)
Pilot disembark: 1015 LT(0)
Total persons on board including master: 96
Alt vel om bord
Kaptajn
Ponta Delgarda, Acores
Ponta Delgarda, Acores
Msg 055
Arrival Notice
Training ship Danmark arrived Ponta Delgada, Acores.
Pilot on Board: 0916LT
First line: 0945LT
All fast: 0955LT
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 054
Middagsposition
06.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 38.3333
Long W: 28.4612
Sejler for maskine og sejl parallelt med den nordlige oegruppe af Acorerne. Naermeste afstand til land 7 sm.
Forventer at stoppe maskinen, naar vi har passeret oeen Ilha do Pico i eftermiddag.
Fart:7 knob
Kurs: 110
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 053
Middagsposition
05.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 37.1828
Long W: 030.5000
I dag er det den sidste dag med de almindelige rutiner. I morgen starter vi saa med at goere skibet klar til det kommende havneophold. Den korteste distance til Ponta Delgada er nu ned paa 230 soemil.
Skibets fart: 5.5 knob
Kurs: 040
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 052
Middagsposition
04.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 35.4167
Long W: 032.7833
Vinden er tilbage, sejlene sat og maskinen stoppet.
Den resterende distance til ooen Sao Miguel er 370 sm.
Skibets fart: 6.5 knob
Kurs: 050
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 051
Middagsposition
03.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 34.6417
Long W: 035.1683
Vi styrer bidevind, med alle sejl sat.
Let nordelig vind har tvunget os til at sejle en sydoestlig kurs natten over. Vi forventer dog at vinden drejer saa vi kan styre en mere direkte kurs mod Acorerne senere paa dagen.
Skibets fart: 3 knob
Kurs: 125
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 050
Middagsposition
02.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 034.6195
Long W: 037.0120
Vinden er tiltagende og gaaet over i nordvest. Derfor sejler vi nu bidevind - saa taet til vinden som muligt.
Skibets fart: 7.5knob
Kurs: 050
Naermeste afstand til oeen Flores, Acorerne: ca. 400 soemil
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 049
Middagsposition
01.05.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 32.7797
Long W: 038.9095
Mens vinden er loejet af i loebet af natten er der stadigvaek mange doenninger der faar skibet til at rulle.
Temperaturen er ned paa 19 grader, derfor er troejerne kommet frem fra kistebaenkene.
Skibet fart: 7 knob
Kurs: 050
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 048
Middagsposition
30.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 31.2335
Long W: 041.4422
Vinden er blevet kraftigere og der kommer voldsomme regnskyld. Derfor er de fleste udendoers aktiviteter udsat.
Temperaturen er ned paa koelige 20 grader.
Skibet fart: 8 knob
kurs: 060
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 047
Middagsposition
29.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 29.4063
Long W: 044.4302
Efter at dagen i gaar endte med en svoemmetur midt i atlanten for alle eleverne er vinden kommet i loebet af natten. Derfor er vi i oejeblikket i gang med at saette de sidste sejl. Maskinen er stoppet.
Skibets kurs: 040
Skibets fart: 7 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 046
Middagsposition
28.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 27.3790
Long W: 045.8727
Naermeste afstand til Acorerne er ca. 1230 soemil Vindstille Gaar for maskine
Fart: 6.5 knob
Kurs: 027
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 045
Middagsposition
27.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 24.07330
Long W: 046.5423
Vi fortsaetter vores sejlads for maskine. Paa grund af et lavtryk nordvest for skibets position har vi mange doenninger i omraadet der er skyld i at skibet er begyndt med at rulle kraftigt.
Alle eleverne har efterhaanden vaennet sig til skibets bevaegelser saa de faerdes sikkert paa daekket.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 042
Middagsposition
26.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 22.1218
Long W: 047.4600
Vi sejler stadig for maskine. Vinden er naesten helt forsvundet men der er fortsat pragtfuldt solskinsvejr. Vi har sat vores kurs mod nord-nordoest og haaber paa at finde mere vind i loebet af de naeste par dage.
Skibets fart: 7 knob
Kurs: 026
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 041
Middagsposition
25.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 19.5225
Long W: 047.9868
Efter at vinden startede med at loeje af i gaar eftermiddags har vi sejlet for maskine og sejl siden klokken 22:00 i gaar aftes.
Den lette vind har dog til fordel at vi igen kan benytte skibets vaskemaskiner der havde vaeret ude af drift paa grund af kreangning.
Skibets Fart: 7 knob
Kurs: 347
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 040
Middagsposition
24.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 16.9442
Long W: 047.5577
Vi fortsaetter vores sejlads gennem det vestlige atlanterhav. Efterhaanden er vi naaet op paa samme bredde som Kap Verde oerne.
Soeen er faldet lidt til ro, hvad der kommer skibets vedligehold til gode. Derfor males der nu mange forskellige steder paa skibet.
Skibets Fart: 7knob
Kurs: 355
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 039
Middagsposition
23.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 13.9217
Long W: 046.8815
Vi fortsaetter vores sejlads gennem atlanterhavet.
I loebet af det sidste doegn har vi overhalet solen paa sin vej nordover. Derfor er solen nu igen paa vores sydlige side.
Skibets fart: 7.5knob
Kurs: 345
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 038
Middagsposition
22.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 11.2788
Long W: 046.3022
Vi sejler fortsat nordvestover. Vinden er tiltaget, saa vi goer en god fart. Temperaturen er faldet til behagelige 27 grader.
Selv om vi er kommet paa den nordlige halvkugle, saa skal vi stadigvaek se mod nord for at iagttage solen ved middagstid.
Skibets fart: 8 knob
Kurs: 350
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 037
Middagsposition
21.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 08.8000
Long W: 045.3088
Saa er undervisningen startet igen efter Paaskesoendagen.
Med frisk vind ind paa vores styrbord side sejler vi forsat nordvestover. Vi forventer at vinden drejer naar vi kommer laengere nordpaa, saaledes at vi kan saette kursen direkte mod Azorerne om nogle dage.
Kurs: 340
Skibets fart: 7knob
Alt vel om bord
kaptajn
Msg 36
Middagsposition
20.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 06.3500
Long W: 043.9707
Naermeste afstand til land er ca. 440 soemil til Fransk Guyana
Vindstyrke: frisk vind omkring 21 knob
Vindretning: nordoest
Kurs:342
Skibets fart: 8 knob
I anledningen af Paasken er dagen undervisningsfri og eleverne forbereder sangunderholdning.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 035
Middagsposition
19.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 04.1030
Long W: 042.5078
Med en frisk brise i sejlene og kursen mod nordvest sejler vi for maersesejl og undersejl.
Tidligere i dag fik vi stoppet maskinen og nyder nu den ro der er om bord.
Kurs: 320
Fart 7.5 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 034
Middagsposition
18.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 01.7390
Long W: 040.7117
Aekvator er passeret og vi befinder os igen paa den nordlige halvkugle. Naesten overskyet vejr giver behagelig lufttemperatur paa 26 grader - baade dag og nat. Trods overskyet vejr, saa er natten lys med aftagende fuldmaane.
Gaar for maskine & sejl
Kurs:342
Fart:6.3
Vindretning:oestnordoest
Vindstyrke:10 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 033
Middagsposition
17.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat S: 00.6538
Long W: 040.0243
Efter sejlads i let luft er vi nu blevet noedt til at starte maskinen for ikke at komme bagud sejladsplanen. Derfor sejler vi nu omkring 6 knob med nordlig kurs. Vi forventer at vinden frisker op igen naar vi er kommet et stykke nord for aekvator.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 032
Middagsposition
16.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat S: 02.1250
Long W: 039.3530
Skibet er paa havet igen - Det sydlige Atlanterhav - og kursen er sat nordover; og Brasilien ligger agterude. Om bord er det igen hverdag med undervisning og daglige rutiner.
Vejrliget er generelt stabilt med nordoestlig let vind. Men en tropisk regnbyge passerer netop skibet og giver midlertidg ekstra frisk vind og en fart paa 10 knob. Det er dejligt forfriskende at faa skyllet stoevet af efter opholdet i Fortaleza.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 31
Departure notice
15.04.2014 - (UTC)
Training ship Danmark departed Fortaleza, Brazil
Last line:0950LT
Pilot off:1020LT
After a pleasant stay in Brazil we are now heading towards the Azores.
Alt vel om bord
Kaptajnen
Fortaleza, Brazil
Fortaleza, Brazil
Fortaleza, Brazil
msg 030
Arrival notice
Training shipe DANMARK arrived Fortaleza, Brazil
Pilot on board: 0928LT
First line: 1009LT
All fast: 1055
All crew and trainees had a pleasent and learning full crsosing
Alt vel om bord
Kaptajnen
Msg 029
Middagsposition
10.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat S: 02.6092
Long W: 036.7107
Efter en travl dag med aekvatordag foelger nu en dag med masser af shipshine. Skibet skal klargoeres til det kommende havneophold.
Derudover skal skibets ur stilles tilbage en sidste gang inden ankomst Brasilien.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 28
middagsposition
09.04.2014 - 12:00(utc)
lat s: 01.1328
long w: 034.0130
saa er vi over aekvator og breddegradderne vokser igen. det er en travl dag med aekvatordaab - omkring 6 timer tager det at doebe 81 elever.
paa grund af svag vind sejler vi for maskine.
alt vel om bord
kaptajn
Msg 27
Middagsposition
08.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 00.0872
Long W: 033.0172
Vinden er ved at forsvinde og skibets fart er faldet tilsvarende - og er blot omkring 2 knob. Og med en afstand til aekvator paa godt 5 soemil, saa varer det nogle timer endnu inden skibet er paa den sydlige halvkugle.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 26
Middagsposition
07.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 00.8505
Long W: 032.3902
Efter en dag med masser af regn og vindspring fulgte en nat helt uden vind. Derfor blev maskinen startet.
I loebet af de sidste timer er vinden langsomt vendt tilbage saa maskinen er stoppet af igen og sejlvagten er i gang med at faa sat sejlene.
Distancen til aekvator er nu ned paa 51 soemil.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 25
Middagsposition
06.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N:01.5650
Long W:031.6283
Tropiske regnbyger passerer forbi. Vejrliget er derfor ustadigt med skiftende vindretninger. Og natten igennem har der vaeret mange sejlmanoevrer.
Naermeste afstand til Aekvator er 100 soemil, altsaa 185 km.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 24
Middagsposition
05.04.2014 - 11:00(UTC)
Lat N: 02.5667
Long W: 031.4200
En ny toern er startet. Der undervises, vedligeholdes og gaas vagter.
I dag stilles skibsuret ydeligere en time tilbage. Det betyder en ekstra time i dette doegn.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 23
middagsposition
04.04.2014 - 11:00(utc)
lat n: 04.0467
long w: 030.1583
soemandssoendag.
i dag bliver der restitueret, sunget og gjort klar til de sidste undervisningsdage inden ankomst fortaleza naeste uge fredag.
alt vel om bord
kaptajn
msg 022
middagsposition
03.04.2014 - 11:00(utc)
lat n: 05.6300
long w: 029.1667
vinden har veeret (drejet) til en mere oestlig retning og samtidig tiltaget i styrke. derfor sejler vi nu med en god fart paa omkring 7 knob mod vores naeste waypoint.
alt vel om bord
kaptajn
msg 21
middagsposition
02.04.2014 - 11:00(utc)
lat n: 07.8717
long w: 028.4400
det er omkring nymaane, og i de moerke naetter er stjernehimmelen klar. det beroemte stjernebillede sydkorset, som ligner et kors, dukkede op paa himmelen for flere dage siden - syd for omkring 20 grader nordlig bredde. sydkorset kan derfor ikke iagttages fra europa.
alt vel om bord
kaptajn
Msg 020
Middagsposition
01.04.2014 kl. 11:00 UTC
Lat N: 09.9233
Long W: 027.7300
Gaar for sejl
Fart 5 knob
Kurs: 192
Vind: Nordoestlig
Vindstyrke: jaevn vind, 12 knob, hvilket svarer til ca. 6 m/s.
Lufttemp.: 25
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 019
Middagsposition
31.03.2014 - 11:00(UTC)
Lat N: 11.9300
Long W: 027.2167
Mandag, ugens vaerste dag? Nej, her om bord en dag som envher anden. Der undervises, gaas vagter og vedligeholdsprojekter udfoeres. Og i dag skal skibets sidste sejl slaaes under, dvs bindes fast til raaen.
Vinden er fortsat i nordoest og derfor sejler vi sydover med omkring 5 knobs fart med vinden ind paa bagbord side.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 018
Middagsposition
30.03.2014 kl. 11:00 UTC
Lat N: 13.3250
Long W: 026.0800
Det er blevet sommer om bord, sommertoejet er fundet frem og solcremen er forlaengst taget i brug. Koejer og soveposer bliver luftet paa daekket.
Undervisningen foregaar baade om lae og paa daekket; om formiddagen soevejsregler, navigation, praktisk soemandskab, el-laere, hygiejne og foerstehjaelp - og om eftermiddagen er det skibsteknik, vedligehold, soesikkerhed, arbejdsmiljoe og motorlaere som fylder skemaet. Saa, hver dag er der noget nyt at laere om bord. Derforuden er der ogsaa travlhed med den daglige drift af skibet, rengoering, oprydning, toejvask, madlavning og opvask.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 017
Middagsposition
29.03.2014 - 11:00(UTC)
Lat N:14.7567
Long W:025.0350
Saa er vi ved at passere den sidste oe af Cap Verdeoeerne.
I dag bliver skibsuret stillet tilbage med 1 time fra 12:00 til 11:00. Det betyder at de fleste om bord faar 1 time ekstra middagspause.
Forventer at stille uret yderligere 2 timer tilbage inden ankomst Brasilien.
Igaar landede en flyvefisk paa daekket. Den friske fisk blev serveret for kaptajnen til frokost. Flyvefisk smager som sild.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 016
Middagsposition
28.03.2014 - 11:00(UTC)
Lat N: 16.9667
Long W: 023.1867
Nu kan vi snart se Cap Verde oeerne. Med vinden ind fra styrbord side og en god fart paa omkring 8 knob er vi paa vej igennem oegruppen vest for Afrikas kyst. Herefter vil det naeste land som vi kommer til at se vaere Brasilien.
Humoeret om bord er fortsat god.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 015
Middagsposition
27.03.2014 - kl. 11:00(UTC)
Lat N: 19.1167
Long W:022.3583
Nordoestlig jaevn vind
Kurs: 190
Fart: omkring 6 knob
Lufttemperatur: 20,5 grader.
Og humoeret er ogsaa hoejt om bord
Havtemperaturen er 18 grader - og har stor indflydelse paa lufttemperaturen. Det nordlige Atlanterhavn er koldest i marts & april; foerst derefter begynder vandtemperaturen at stige igen.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 014
Middagsposition
26.03.2014 - 11:00(UTC)
Lat N:21.1300
Long W:020.6933
I dag afholder vi soemandssoendag. Denne specielle form for soendag kan afholdes hvilken som helst dag paa ugen. Den daglige undervisningsrutine stoppes og eleverne faar rengjordt deres skabe og kistebaenke. Senere paa dagen bliver der afholdt shantysyngning paa hoveddaekket.
I mellemtid fortsaetter vi vores sejlads sydover med 7 knobs fart for en moderat nordoesten vind.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 13
Middagsposition
25.03.2014 kl. 11:00 UTC
Lat N:23.4950
Long W:017.1250
Gaar for sejl. Naermeste afstand til land er ca. 160 soemil til Sahara, Afrika.
Kurs: 205
Fart: 7,5 knob
Vindretning: nordoestlig
Vindstyrke: 20 knob
Den fremherskende vind er nordoestlig - ogsaa kaldet passatvinden - og det er den paa Det nordlige Atlanterhav fra Afrika og over til Caraibien. Vinden godt agterind giver noget slingerage, hvor skibet ruller fra side til side - samt tiltagende soesyge.
Til aften er der stegt lever; og med usikkerhed om hvor eftertragtet det er, saa laver kabyssen ogsaa minestronesuppe.
To brevduer faerdes paa daekket; de kom om bord, da vi passerede Canarie oeerne for 2 dage siden.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 12
Middagsposition
24.03.2014 - 12:00(UTC)
Lat N:25.9150
Long W:017.8050
Vi sejler fortsat paa en sydvestlig kurs - for sejl. Fart omkring 8 knob. Tenerife ligger agterude i en afstand af 145 soemil.
Alt vel ombord
Kaptajn
Msg 11
Middagsposition
23.03.2014 12:00 (UTC)
Lat N: 28.5883
Long W:016.0567
Oeen Tenerife er paa vores styrbord side i en afstand af 3,5 soemil. Overskyet vejr goer, at vi ikke kan se toppen af bjerget Pico de Teide, som er 3717 meter hoejt.
Fortsaetter sejladsen sydover langs oestkysten af Tenerife. Gran Canaria er paa vores bagbord side, venstre side.
Gaar for sejl
Skibets fart: 7 knob
Vindretning: Nordoest
Vindstyrke: 17 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 10
Middagsposition
22.03.2014 11:00 (UTC)
Lat N:31.5767
Long W:016.2517
Overskyet med lette regnbyger; det har vi ikke oplevet siden opholdet i Lissabon. Madeira ligger 67 soemil agterude. Efter en nat med lidt vind er vinden begyndt at friske op Gaar for sejl - maskinen er stoppet
Kurs:176
Fart:5,5 knob
Vindretning: nordlig (det betyder at vinden kommer fra nord)
Vindstyrke:12 knob - svarer til 6 m/s
Alt vel om bord
Kaptajn
Ligger stoppet uden at gøre fart - ca. 4.5 sømil sydvest for Funchal, Madeira. Madeira er en vulkanø med højeste punkt på 1862 meter og med nordlig vind er der vindstille på sydsiden af kysten. Vanddybden fra skibets køl og til havbunden er omkring 1500 meter. eleverne træner i at entre en redningsflåde, som ligger i vandet.
Fortsætter sejladsen sydover sidst på eftermiddagen
Alt vel om bord
Kaptajnen
Departure notice 21-03-2014
danmark departured funchal, madeira on voyage to fortalesa, brazil.
departure time/last line: 09:45 (utc)
all crew, trainee's and student frederik on board.
total number on board including master 97.
today, hortly after departure, trainees are to have embarkation exercise and try to wear immersion suits and enter a life raft.
expected arrival in fortaleza: 11. of april
alt vel om bord
kaptajnen
Funchal, Madeira
Funchal, Madeira
Training Ship Danmark arrived Funchal, Madeira at 10:30 (UTC)
Pilot on board 09:23
All Fast 10:30
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 5
Lat N:33.33550
Long W:015.0166
Mandag
Madeira er ved at komme naermere og alle ombord er i gang med at goere skibet klar til det kommende havneophold. Derfor staar der messingpuds og rengoering paa programmet.
Ankomst Funchal er sat til i morgen, tirsdag, klokken 10.30 lokaltid.
Vejrprognoserne har lovet en frisk vind senere paa dagen, som vil give os lidt ekstra fart.
Humoeret om bord foelger det dejlige solskinsvejr og vi glaeder os til de kommende udfordringer.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 4
Noon position
16.03.2014 12:00 UTC
Lat N:34.2800
Long W: 013.065
I scream for ice cream. Everybody is screaming for ice cream. Today is Sunday, so there will be ice cream for dessert in the evening.
Still smooth sailing with favorable north easterly wind Ship's speed: 6 knots (about 10 km. per hour)
All well onboard
Captain
Msg 3
Middagsposition
15.03.2014 - 1200 (UTC)
Lat N:36.3450
Long W:012.4116
Tredje dag i soeen
Efter at vinden er gaaet over i nordoest har eleverne vaeret i gang med brasning. Derudover er der mange tovender som skal laeres for at kunne mestre sejlmanoevrer. Vinden er tiltaget en smule saa vi sejler sydover med en god fart paa 6 knob i gunstigt vejr mod Madeira. 1 knob = 1 soemil i timen = 1.852 km i timen.
Naermeste afstand til land er 170 soemil til Cabo de Sao Vicente, sydspidsen af Portugal. 170 soemil svarer til 315 km.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 2
Middagsposition
14.03 - 1200 UTC
Lat N:37.7516
Long W:011.4116
Efter en uge i Lissabon med elever om bord er skibet nu paa havet for foerste gang paa togt 101 - og rejsen fortsaetter mod Madeira. En let nordlig vind giver blid sejlads for sejl og en fart paa knap 5 knob - og naesten ingen soesyge. Undervisningen er paabegyndt og der er en god stemning om bord
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 001
Departure Notice
DANMARK departured Lisbon on voyage to Funchal, Madeira
Departure: 31-03-2014 at 13:35 (LT)
All crew and trainees on board plus co-sailor student Frederik
All looking forward for the adventure ahead on the wide ocean.
Alt vel om bord
Kaptajnen
Påmønstring i Lissabon