16.06.2014

Eleverne afmønstre DANMARK i dag. Afslutning finder sted i dag på Søfartsskolen.

09.06.2014

Msg 091

Arrival Notice

09.06.2014 - 16:20(LT)

Training Ship Danmark arrived safely at its berth, Naval Base Frederikshavn.

Both Trainees and crew had a remarkable voyage 101!

First line: 16:10

All fast: 16:15

Gangway: 16:15

Alt vel om bord

Kaptajn

09.06.2014

Msg 090

Middagsposition

09.06.2014 - 12:00(LT)

Lat N: 57.0445

Long E: 010.7242

Vi er paa vej nordover mod Frederikshavn hvor rejsen slutter om faa timers tid. Saa er det tid til at rigge skibet af.

Kurs: 000

Fart: 6.5 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

08.06.2014

Middagsposition den 8. juni kl. 10:00 UTC

Ligger for anker i Ebeltoft Vig

Eleverne er i land for at loese forskellige opgaver i Mols Bjerge.

Hiver ankeret hjem tidlig aften, hvorefter sejladsen fortsaetter mod Frederikshavn.

Alt vel om bord

Kaptajn

07.06.2014

Msg 088

Middagsposition

07.06.2014 - 12:00(LT)

Lat N: 55.9808

Long E: 012.6923

Vi er paa vej nordover gennem Oeresund. Vinden er svag saa vi sejler for maskine.

Naeste havn vil vaere Frederikshavn hvor togtet slutter.

Kurs: 000

Fart: 5.5 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

07.06.2014

msg 087

Departure Notice 07-06-2014

DANMARK heaved the anchor on the 7. of june 2014 on voyage to Frederikshavn.

Anchor away: 08:44(LT)

Supernummery on board to Frederikshavn:

Journalist, Soeren Stedsholt Nielsen

Alt vel om bord

Kaptajnen

06.06.2014

Msg 086
Departure Notive/Arrival notice

06.06.2014 - 10:50(LT)

Training ship Danmark departed berth in Copenhagen harbour and arrived safely on Anchorage off Tuborg Havn.

-Gangway: 09:05

-Last Line: 09:25

+Port Anchor: 10:38

Alt vel om bord

Kaptajn

06.06.2014

Msg 085

Departure Notive/Arrival notice

06.06.2014 - 10:50(LT)

Training ship Danmark departed berth in Copenhagen harbour and arrived safely on Anchorage off Tuborg Havn.

-Gangway: 09:05

-Last Line: 09:25

+Port Anchor: 10:38

Alt vel om bord

Kaptajn

03.06.2014

Msg 084
Departure Notice

03.06.2014 - 12:10(LT)

Training ship Danmark departed from anchorage off Vedbaek havn on voyage to Copenhagen.

Weighed up Port Anchor: 1200 (LT)

Alt vel om bord

Kaptajn

02.06.2014

Msg 082

Middagsposition

02.06.2014 - 12:00(ZT-2)

Lat N: 56.0398

Long E: 011.8205

Mens eleverne har travlt med at forberede skibet til det kommende haveophold sejler vi oestover mod oeresund. Alle sejlene er sat.

Kurs: 070

Fart: 4 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

02.06.2014

msg 081

Mandag den 2 juni 2014

Afgang ankerplads kl. 0915

Fortsaetter sejladsen mod Oeresund

Alt vel om bord

Kaptajn

01.06.2014

msg 080

Arrival anchorage

DANMARK arrived anchorage in Nyrup Bugt at 19:35 on 1. of june 2014

Expect to continue voyage to Copenhagen tomorrow morning.

Alt vel om bord

Kaptajnen

01.06.2014

Msg 079

Middagsposition

01.06.2014 - 16:00(ZT-2)

Lat N: 56.1113

Long E: 011.2081

Efter en nat til ankers har vi brugt formiddagen til roture i travaljerne og shipshine.

Siden klokken 10:00 fortsaetter vi vores sejlads mod Koebenhavn.

Kurs: 144

Fart: 5.5 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

31.05.2014

msg 078

Departure Notice DANMARK 31/5-2014

Pilot on board: 09:45

Last Line/Departure:10:00 ZT(-2)

Supernummeries on board

Britt Strihd Amholt (wife of C/O)

Frederik Olsen, student

After good and adventurous days in Randers we are now again bound for the sea, to explore the Danish waters.

Captain

28.05.2014

Msg 077

Arrival Notice

28.05.2014 13:30(ZT-2)

Arrived Port of Randers

Captain

27.05.2014

Msg 075

Middagsposition

27.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 56.9167

Long E: 019.9122

Skibet er i Kattegat. Vinden er tiltaget henover natten, og der er varslet kuling i omraadet. Der bliver arbejdet ihaerdigt med at goere skibet klar til det kommende havneophold i Randers.

Alle om bord glaeder sig til at gaa i land i Danmark for foerste gang siden togtet startede i Lissabon den 5. marts.

Kurs:160

Fart:6knob

Alt vel om bord

Kaptajn

26.05.2014

Msg 074

Middagsposition

26.05.2014 - 12:00(ZT-2)

Lat N: 57.6258

Long E: 010.7903

Efter passage af Skagen er vi nu Kattegat. Kursen er sat sydpaa mod Randers.

Kurs: 195

Fart: 6knob

Alt vel om bord

Kaptajn

25.05.2014

Msg 073

Middagsposition

25.05.02014 - 10:00(UTC)

Lat N: 56.440

Long E:006.500

Er i Nordsoen omkring samme breddegrad som Thorsminde.

I nat sejlede vi forbi de danske oliefelter - Dagmar, Gorm og Tyra.

Flere eksmener bliver afviklet i loebet af dagen.

Kurs: 045

Fart: 7 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

24.05.2014

Msg 072

Middagsposition

24.05.2014 - 10:00(UTC)

Lat N: 54.300

Long E: 003.806

Naermeste land er Holland, som ligger 85 soemil i sydoestlig retning.

Nordsoen viser sig fra sin 'paene' side: jaevn til frisk oestlig vind og naesten flad havoverflade.

Kurs: nordlig

Fart:7,8 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

23.05.2014

Msg 071

Middagsposition

23.05.2014 - 10:00(UTC)

Lat N: 51.833

Long E: 002.750

Naermeste store havneby er Rotterdam, Holland.

Passerede Dover Straedet omkring kl. 03 i nat; Der er afstanden mellem England og Frankrig kun 17 soemil (ca. 30 km). Dovers hvide klinter paa den engelske kyst er blevet beroemt gennem sangen 'White cliff of Dover', sunget under 2. verdenskrig af datidens superstar Vera Lynn.

Fortsaetter sejladsen nordover mod Nordsoen Gaar for sejl

Kurs: 037

Fart: 6 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

22.05.2014

Msg 070

Middagsposition

22.04.2014 - 10:00(UTC)

Lat N: 50.009

Long W: 001.210

Ligger i Den engelske Kanal mellem Frankrig og England - og er omgivet af tordenbyger. Naermeste afstand til land er ca. 22 soemil til Frankrig paa vores styrbord (hoejre) side.

Kurs: 074

Fart: 6,0 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

21.05.2014

Msg 069

Middagsposition

21.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N:49,55

Long W:4,32

Vi er naaet frem til den Engelske Kanal, et af verdens mest traffikerede farvende. De mange skibe kraever oeget opmaerksomhed af udkiggen og eleverne har mulighed for at se mange forskellige skibe.

Paa grund af modvind sejler vi for maskine.

Skibets fart: 6knob

Kurs: 072

Alt vel om bord

Kaptajn

20.05.2014

Msg 068

Middagsposition

20.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N:50,12

Long W:7,72

Paa sidste afsnit af rejsen til Danmark krydser vi nu det Irske Hav paa vej mod den Engelske Kanal. Vinden er svag og kommer fra en sydlig retning. Vi sejler for maskine og sejl.

Skibets fart: 6.5 knob

Kurs: 125

Alt vel om bord

Kaptajn

19.05.2014

Msg 067

Departure NOTICE

19.05.2014 - 1415(UTC)

Training ship DANMARK departed from Bantry Bay anchorage, resuming voyage to Randers.

-Port anchor at 1500LT

Alt vel om bord

Kaptajn

18.05.2014

Msg 066

Arrival notice
18.05.2014 - 1528(UTC)
Training ship Danmark arrived safely at Bantry Bay anchorage.

+Port anchor: 1528LT

Alt vel om bord

Kaptajn

18.05.2014

Msg 065

Middagsposition

18.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 51.5242

Long W: 009.9948

Har sat kursen ind i Bantry Bay, en lille bugt paa sydvestsiden af Irland, hvor vi kaster ankeret senere i dag. Alle om bord glaeder sig til den uventede mulighed for at gaa i land.

Alt vel om bord

Kaptajn

17.05.2014

Msg 064

Middagsposition
17.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 50.1262

Long W: 013.7378

Dagens program:

Sejlads for let sydvesten vind.

Eksamener i Foerstehjaelp, skibsteknik og tankskibskursus.

Skibets fart: 6.5 knob

kurs: 090

Alt vel om bord

kaptajn

16.05.2014

Msg 063

Middagsposition
16.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 49.4892

Long W: 017.6600

Vi ligger i naerheden af et hoejtrykscenter. Derfor har vi svag vind og varierende vindretninger. Maskinen er startet og vi sejler nordoestover.

Alt vel om bord

Kaptajn

15.05.2014

Msg 062

Middagsposition

15.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 48.3792

Long W: 019.7728

I gaar blev der opstillet en ny rekord for togt 101:

201.1sm paa 24 timer og en gennemsnitsfart paa 8.4 knob.

I dag er farten saa faldet sammen med den aftagende vind.

Skibets fart: 6.5knob

Kurs: 045

Alt vel om bord

Kaptajn

14.05.2014

Msg 061

Middagsposition

14.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 46.1443

Long W: 022.8320

Solskinsvejr og frisk vind. Sommertoejet er gemt vaek af vejen. Paa rejsen nordover falder temperaturen - og er nu midt paa dagen knap 17 grader. Vi er blevet vaennet til varmere vejr. Saa, de lange underbukser er taget i brug.

Skibets fart: 9.5 knob

Kurs: 040

Alt vel om bord

Kaptajn

13.05.2014

Msg 060

Middagsposition

13.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 43.5367

Long W: 025.4595

Maskinen er stoppet og sejlene sat.

Mens skibet langsomt bevaeger sig hjemad har eleverne travlt med eksamensforberedelser.

Skibets fart: 7 knob

Kurs: 045

Alt vel om bord

Kaptajn

12.05.2014

Msg 059

Middagsposition

12.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 41.5817

Long W: 026.5438

Ligger i naerheden af et hoejtrykcenter, som giver flot solskin.

Afventer at hoejtrykket flytter oestover, saa vi kan faa en mere gunstig vindretning.

Paa togtets sidste lange soerejse fra Acorerne mod Randers er eksamener paabegyndt.

Vind: Nordoest - 8 knob

Skibets fart: 3.7 knob

Kurs:325

Alt vel om bord

Kaptajn

11.05.2014

Msg 058

Middagsposition

11.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 40.3232

Long W: 025.5113

Efter en nats maskinsejlads har vi faaet en frisk oestlig vind. Sejlene er sat og maskinen er stoppet.

Skibets fart: 7 knob

Kurs: 000

Alt vel om bord

Kaptajn

10.05.2014

Msg 057

Middagsposition

10.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 37.7813

Long W: 025.8333

Efter et oplevelsesrigt havneophold i Acorernes hovedstad Ponta Delgada er vi nu paa vej hjem til Danmark.

Svag vind goer det noedvendigt at sejle for maskine.

Skibets fart: 6.5 knob

kurs: 320

Alt vel om bord

Kaptajn

10.05.2014

msg 056

Departure notice DANMARK

TS DANMARK departured from Punta Delgada on voyage to Randers

Pilot on board: 0950 LT(0)

Last Line/Departure:1000 LT(0)

Pilot disembark: 1015 LT(0)

Total persons on board including master: 96

Alt vel om bord

Kaptajn

09.05.2014

Ponta Delgarda, Acores

08.05.2014

Ponta Delgarda, Acores

07.05.2014

Msg 055

Arrival Notice

Training ship Danmark arrived Ponta Delgada, Acores.

Pilot on Board: 0916LT

First line: 0945LT

All fast: 0955LT

Alt vel om bord

Kaptajn

06.05.2014

Msg 054

Middagsposition

06.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 38.3333

Long W: 28.4612

Sejler for maskine og sejl parallelt med den nordlige oegruppe af Acorerne. Naermeste afstand til land 7 sm.

Forventer at stoppe maskinen, naar vi har passeret oeen Ilha do Pico i eftermiddag.

Fart:7 knob

Kurs: 110

Alt vel om bord

Kaptajn

05.05.2014

Msg 053

Middagsposition

05.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 37.1828

Long W: 030.5000

I dag er det den sidste dag med de almindelige rutiner. I morgen starter vi saa med at goere skibet klar til det kommende havneophold. Den korteste distance til Ponta Delgada er nu ned paa 230 soemil.

Skibets fart: 5.5 knob

Kurs: 040

Alt vel om bord

Kaptajn

04.05.2014

Msg 052

Middagsposition

04.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 35.4167

Long W: 032.7833

Vinden er tilbage, sejlene sat og maskinen stoppet.

Den resterende distance til ooen Sao Miguel er 370 sm.

Skibets fart: 6.5 knob

Kurs: 050

Alt vel om bord

Kaptajn

03.05.2014

Msg 051

Middagsposition

03.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 34.6417

Long W: 035.1683

Vi styrer bidevind, med alle sejl sat.

Let nordelig vind har tvunget os til at sejle en sydoestlig kurs natten over. Vi forventer dog at vinden drejer saa vi kan styre en mere direkte kurs mod Acorerne senere paa dagen.

Skibets fart: 3 knob

Kurs: 125

Alt vel om bord

Kaptajn

02.05.2014

Msg 050

Middagsposition

02.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 034.6195

Long W: 037.0120

Vinden er tiltagende og gaaet over i nordvest. Derfor sejler vi nu bidevind - saa taet til vinden som muligt.

Skibets fart: 7.5knob

Kurs: 050

Naermeste afstand til oeen Flores, Acorerne: ca. 400 soemil

Alt vel om bord

Kaptajn

01.05.2014

Msg 049

Middagsposition

01.05.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 32.7797

Long W: 038.9095

Mens vinden er loejet af i loebet af natten er der stadigvaek mange doenninger der faar skibet til at rulle.

Temperaturen er ned paa 19 grader, derfor er troejerne kommet frem fra kistebaenkene.

Skibet fart: 7 knob

Kurs: 050

Alt vel om bord

Kaptajn

30.04.2014

Msg 048

Middagsposition

30.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 31.2335

Long W: 041.4422

Vinden er blevet kraftigere og der kommer voldsomme regnskyld. Derfor er de fleste udendoers aktiviteter udsat.

Temperaturen er ned paa koelige 20 grader.

Skibet fart: 8 knob

kurs: 060

Alt vel om bord

Kaptajn

29.04.2014

Msg 047

Middagsposition

29.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 29.4063

Long W: 044.4302

Efter at dagen i gaar endte med en svoemmetur midt i atlanten for alle eleverne er vinden kommet i loebet af natten. Derfor er vi i oejeblikket i gang med at saette de sidste sejl. Maskinen er stoppet.

Skibets kurs: 040

Skibets fart: 7 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

28.04.2014

Msg 046

Middagsposition

28.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 27.3790

Long W: 045.8727

Naermeste afstand til Acorerne er ca. 1230 soemil Vindstille Gaar for maskine

Fart: 6.5 knob

Kurs: 027

Alt vel om bord

Kaptajn

27.04.2014

Msg 045

Middagsposition

27.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 24.07330

Long W: 046.5423

Vi fortsaetter vores sejlads for maskine. Paa grund af et lavtryk nordvest for skibets position har vi mange doenninger i omraadet der er skyld i at skibet er begyndt med at rulle kraftigt.

Alle eleverne har efterhaanden vaennet sig til skibets bevaegelser saa de faerdes sikkert paa daekket.

Alt vel om bord

Kaptajn

26.04.2014

Msg 042

Middagsposition

26.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 22.1218

Long W: 047.4600

Vi sejler stadig for maskine. Vinden er naesten helt forsvundet men der er fortsat pragtfuldt solskinsvejr. Vi har sat vores kurs mod nord-nordoest og haaber paa at finde mere vind i loebet af de naeste par dage.

Skibets fart: 7 knob

Kurs: 026

Alt vel om bord

Kaptajn

25.04.2014

Msg 041

Middagsposition

25.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 19.5225

Long W: 047.9868

Efter at vinden startede med at loeje af i gaar eftermiddags har vi sejlet for maskine og sejl siden klokken 22:00 i gaar aftes.

Den lette vind har dog til fordel at vi igen kan benytte skibets vaskemaskiner der havde vaeret ude af drift paa grund af kreangning.

Skibets Fart: 7 knob

Kurs: 347

Alt vel om bord

Kaptajn

24.04.2014

Msg 040

Middagsposition

24.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 16.9442

Long W: 047.5577

Vi fortsaetter vores sejlads gennem det vestlige atlanterhav. Efterhaanden er vi naaet op paa samme bredde som Kap Verde oerne.

Soeen er faldet lidt til ro, hvad der kommer skibets vedligehold til gode. Derfor males der nu mange forskellige steder paa skibet.

Skibets Fart: 7knob

Kurs: 355

Alt vel om bord

Kaptajn

23.04.2014

Msg 039

Middagsposition

23.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 13.9217

Long W: 046.8815

Vi fortsaetter vores sejlads gennem atlanterhavet.

I loebet af det sidste doegn har vi overhalet solen paa sin vej nordover. Derfor er solen nu igen paa vores sydlige side.

Skibets fart: 7.5knob

Kurs: 345

Alt vel om bord

Kaptajn

22.04.2014

Msg 038

Middagsposition

22.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 11.2788

Long W: 046.3022

Vi sejler fortsat nordvestover. Vinden er tiltaget, saa vi goer en god fart. Temperaturen er faldet til behagelige 27 grader.

Selv om vi er kommet paa den nordlige halvkugle, saa skal vi stadigvaek se mod nord for at iagttage solen ved middagstid.

Skibets fart: 8 knob

Kurs: 350

Alt vel om bord

Kaptajn

21.04.2014

Msg 037

Middagsposition

21.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 08.8000

Long W: 045.3088

Saa er undervisningen startet igen efter Paaskesoendagen.

Med frisk vind ind paa vores styrbord side sejler vi forsat nordvestover. Vi forventer at vinden drejer naar vi kommer laengere nordpaa, saaledes at vi kan saette kursen direkte mod Azorerne om nogle dage.

Kurs: 340

Skibets fart: 7knob

Alt vel om bord

kaptajn

20.04.2014

Msg 36

Middagsposition

20.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 06.3500

Long W: 043.9707

Naermeste afstand til land er ca. 440 soemil til Fransk Guyana

Vindstyrke: frisk vind omkring 21 knob

Vindretning: nordoest

Kurs:342

Skibets fart: 8 knob

I anledningen af Paasken er dagen undervisningsfri og eleverne forbereder sangunderholdning.

Alt vel om bord

Kaptajn

19.04.2014

Msg 035
Middagsposition
19.04.2014 - 12:00(UTC)
Lat N: 04.1030

Long W: 042.5078
Med en frisk brise i sejlene og kursen mod nordvest sejler vi for maersesejl og undersejl.

Tidligere i dag fik vi stoppet maskinen og nyder nu den ro der er om bord.

Kurs: 320

Fart 7.5 knob
Alt vel om bord

Kaptajn

18.04.2014

Msg 034

Middagsposition
18.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 01.7390

Long W: 040.7117

Aekvator er passeret og vi befinder os igen paa den nordlige halvkugle. Naesten overskyet vejr giver behagelig lufttemperatur paa 26 grader - baade dag og nat. Trods overskyet vejr, saa er natten lys med aftagende fuldmaane.

Gaar for maskine & sejl

Kurs:342

Fart:6.3

Vindretning:oestnordoest

Vindstyrke:10 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

17.04.2014

Msg 033

Middagsposition

17.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat S: 00.6538

Long W: 040.0243

Efter sejlads i let luft er vi nu blevet noedt til at starte maskinen for ikke at komme bagud sejladsplanen. Derfor sejler vi nu omkring 6 knob med nordlig kurs. Vi forventer at vinden frisker op igen naar vi er kommet et stykke  nord for aekvator.

Alt vel om bord

Kaptajn

16.04.2014

Msg 032

Middagsposition

16.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat S: 02.1250

Long W: 039.3530

Skibet er paa havet igen - Det sydlige Atlanterhav - og kursen er sat nordover; og Brasilien ligger agterude. Om bord er det igen hverdag med undervisning og daglige rutiner.

Vejrliget er generelt stabilt med nordoestlig let vind. Men en tropisk regnbyge passerer netop skibet og giver midlertidg ekstra frisk vind og en fart paa 10 knob. Det er dejligt forfriskende at faa skyllet stoevet af efter opholdet i Fortaleza.

Alt vel om bord

Kaptajn

15.04.2014

Msg 31

Departure notice

15.04.2014 - (UTC)

Training ship Danmark departed Fortaleza, Brazil

Last line:0950LT

Pilot off:1020LT

After a pleasant stay in Brazil we are now heading towards the Azores.

Alt vel om bord

Kaptajnen

14.04.2014

Fortaleza, Brazil

13.04.2014

Fortaleza, Brazil

12.04.2014

Fortaleza, Brazil

11.04.2014

msg 030

Arrival notice

Training shipe DANMARK arrived Fortaleza, Brazil

Pilot on board: 0928LT

First line: 1009LT

All fast: 1055

All crew and trainees had a pleasent and learning full crsosing

Alt vel om bord

Kaptajnen

10.04.2014

Msg 029

Middagsposition

10.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat S: 02.6092

Long W: 036.7107

Efter en travl dag med aekvatordag foelger nu en dag med masser af shipshine. Skibet skal klargoeres til det kommende havneophold.

Derudover skal skibets ur stilles tilbage en sidste gang inden ankomst Brasilien.

Alt vel om bord

Kaptajn

09.04.2014

msg 28

middagsposition

09.04.2014 - 12:00(utc)

lat s: 01.1328

long w: 034.0130

saa er vi over aekvator og breddegradderne vokser igen. det er en travl dag med aekvatordaab - omkring 6 timer tager det at doebe 81 elever.

paa grund af svag vind sejler vi for maskine.

alt vel om bord

kaptajn

08.04.2014

Msg 27

Middagsposition

08.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 00.0872

Long W: 033.0172

Vinden er ved at forsvinde og skibets fart er faldet tilsvarende - og er blot omkring 2 knob. Og med en afstand til aekvator paa godt 5 soemil, saa varer det nogle timer endnu inden skibet er paa den sydlige halvkugle.

Alt vel om bord

Kaptajn

07.04.2014

Msg 26

Middagsposition

07.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N: 00.8505

Long W: 032.3902

Efter en dag med masser af regn og vindspring fulgte en nat helt uden vind. Derfor blev maskinen startet.

I loebet af de sidste timer er vinden langsomt vendt tilbage saa maskinen er stoppet af igen og sejlvagten er i gang med at faa sat sejlene.

Distancen til aekvator er nu ned paa 51 soemil.

Alt vel om bord

Kaptajn

06.04.2014

Msg 25

Middagsposition

06.04.2014 - 12:00(UTC)

Lat N:01.5650

Long W:031.6283

Tropiske regnbyger passerer forbi. Vejrliget er derfor ustadigt med skiftende vindretninger. Og natten igennem har der vaeret mange sejlmanoevrer.

Naermeste afstand til Aekvator er 100 soemil, altsaa 185 km.

Alt vel om bord

Kaptajn

05.04.2014

Msg 24

Middagsposition

05.04.2014 - 11:00(UTC)

Lat N: 02.5667

Long W: 031.4200

En ny toern er startet. Der undervises, vedligeholdes og gaas vagter.

I dag stilles skibsuret ydeligere en time tilbage. Det betyder en ekstra time i dette doegn.

Alt vel om bord

Kaptajn

04.04.2014

msg 23

middagsposition

04.04.2014 - 11:00(utc)

lat n: 04.0467

long w: 030.1583

soemandssoendag.

i dag bliver der restitueret, sunget og gjort klar til de sidste undervisningsdage inden ankomst fortaleza naeste uge fredag.

alt vel om bord

kaptajn

03.04.2014

msg 022

middagsposition

03.04.2014 - 11:00(utc)

lat n: 05.6300

long w: 029.1667

vinden har veeret (drejet) til en mere oestlig retning og samtidig tiltaget i styrke. derfor sejler vi nu med en god fart paa omkring 7 knob mod vores naeste waypoint.

alt vel om bord

kaptajn

02.04.2014

msg 21

middagsposition

02.04.2014 - 11:00(utc)

lat n: 07.8717

long w: 028.4400

det er omkring nymaane, og i de moerke naetter er stjernehimmelen klar. det beroemte stjernebillede sydkorset, som ligner et kors, dukkede op paa himmelen for flere dage siden - syd for omkring 20 grader nordlig bredde. sydkorset kan derfor ikke iagttages fra europa.

alt vel om bord

kaptajn

01.04.2014

Msg 020

Middagsposition

01.04.2014 kl. 11:00 UTC

Lat N:  09.9233

Long W: 027.7300

Gaar for sejl

Fart 5 knob

Kurs: 192

Vind: Nordoestlig

Vindstyrke: jaevn vind, 12 knob, hvilket svarer til ca. 6 m/s.

Lufttemp.: 25

Alt vel om bord

Kaptajn

31.03.2014

Msg 019

Middagsposition

31.03.2014 - 11:00(UTC)

Lat N: 11.9300

Long W: 027.2167

Mandag, ugens vaerste dag? Nej, her om bord en dag som envher anden. Der undervises, gaas vagter og vedligeholdsprojekter udfoeres. Og i dag skal skibets sidste sejl slaaes under, dvs bindes fast til raaen.

Vinden er fortsat i nordoest og derfor sejler vi sydover med omkring 5 knobs fart med vinden ind paa bagbord side.

Alt vel om bord

Kaptajn

30.03.2014

Msg 018

Middagsposition

30.03.2014 kl. 11:00 UTC

Lat N: 13.3250

Long W: 026.0800

Det er blevet sommer om bord, sommertoejet er fundet frem og solcremen er forlaengst taget i brug. Koejer og soveposer bliver luftet paa daekket.

Undervisningen foregaar baade om lae og paa daekket; om formiddagen soevejsregler, navigation, praktisk soemandskab, el-laere, hygiejne og foerstehjaelp - og om eftermiddagen er det skibsteknik, vedligehold, soesikkerhed, arbejdsmiljoe og motorlaere som fylder skemaet. Saa, hver dag er der noget nyt at laere om bord. Derforuden er der ogsaa travlhed med den daglige drift af skibet, rengoering, oprydning, toejvask, madlavning og opvask.

Alt vel om bord

Kaptajn

29.03.2014

Msg 017

Middagsposition

29.03.2014 - 11:00(UTC)

Lat N:14.7567

Long W:025.0350

Saa er vi ved at passere den sidste oe af Cap Verdeoeerne.

I dag bliver skibsuret stillet tilbage med 1 time fra 12:00 til 11:00. Det betyder at de fleste om bord faar 1 time ekstra middagspause.

Forventer at stille uret yderligere 2 timer tilbage inden ankomst Brasilien.

Igaar landede en flyvefisk paa daekket. Den friske fisk blev serveret for kaptajnen til frokost. Flyvefisk smager som sild.

Alt vel om bord

Kaptajn

28.03.2014

Msg 016

Middagsposition

28.03.2014 - 11:00(UTC)

Lat N: 16.9667

Long W: 023.1867

Nu kan vi snart se Cap Verde oeerne. Med vinden ind fra styrbord side og en god fart paa omkring 8 knob er vi paa vej igennem oegruppen vest for Afrikas kyst. Herefter vil det naeste land som vi kommer til at se vaere Brasilien.

Humoeret om bord er fortsat god.

Alt vel om bord

Kaptajn

27.03.2014

Msg 015

Middagsposition

27.03.2014 - kl. 11:00(UTC)

Lat N: 19.1167

Long W:022.3583

Nordoestlig jaevn vind

Kurs: 190

Fart: omkring 6 knob

Lufttemperatur: 20,5 grader.

Og humoeret er ogsaa hoejt om bord

Havtemperaturen er 18 grader - og har stor indflydelse paa lufttemperaturen. Det nordlige Atlanterhavn er koldest i marts & april; foerst derefter begynder vandtemperaturen at stige igen.

Alt vel om bord

Kaptajn

26.03.2014

Msg 014

Middagsposition

26.03.2014 - 11:00(UTC)

Lat N:21.1300

Long W:020.6933

I dag afholder vi soemandssoendag. Denne specielle form for soendag kan afholdes hvilken som helst dag paa ugen. Den daglige undervisningsrutine stoppes og eleverne faar rengjordt deres skabe og kistebaenke. Senere paa dagen bliver der afholdt shantysyngning paa hoveddaekket.

I mellemtid fortsaetter vi vores sejlads sydover med 7 knobs fart for en moderat nordoesten vind.

Alt vel om bord

Kaptajn

25.03.2014

Msg 13

Middagsposition

25.03.2014 kl. 11:00 UTC

Lat N:23.4950

Long W:017.1250

Gaar for sejl. Naermeste afstand til land er ca. 160 soemil til Sahara, Afrika.

Kurs: 205

Fart: 7,5 knob

Vindretning: nordoestlig

Vindstyrke: 20 knob

Den fremherskende vind er nordoestlig - ogsaa kaldet passatvinden - og det er den paa Det nordlige Atlanterhav fra Afrika og over til Caraibien. Vinden godt agterind giver noget slingerage, hvor skibet ruller fra side til side - samt tiltagende soesyge.

Til aften er der stegt lever; og med usikkerhed om hvor eftertragtet det er, saa laver kabyssen ogsaa minestronesuppe.

To brevduer faerdes paa daekket; de kom om bord, da vi passerede Canarie oeerne for 2 dage siden.

Alt vel om bord

Kaptajn

24.03.2014

Msg 12

Middagsposition

24.03.2014 - 12:00(UTC)

Lat N:25.9150

Long W:017.8050

Vi sejler fortsat paa en sydvestlig kurs - for sejl. Fart omkring 8 knob. Tenerife ligger agterude i en afstand af 145 soemil.

Alt vel ombord

Kaptajn

23.03.2014

Msg 11

Middagsposition

23.03.2014 12:00 (UTC)

Lat N: 28.5883

Long W:016.0567

Oeen Tenerife er paa vores styrbord side i en afstand af 3,5 soemil. Overskyet vejr goer, at vi ikke kan se toppen af bjerget Pico de Teide, som er 3717 meter hoejt.

Fortsaetter sejladsen sydover langs oestkysten af Tenerife. Gran Canaria er paa vores bagbord side, venstre side.

Gaar for sejl

Skibets fart: 7 knob

Vindretning: Nordoest

Vindstyrke: 17 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

22.03.2014

Msg 10

Middagsposition

22.03.2014 11:00 (UTC)

Lat N:31.5767

Long W:016.2517

Overskyet med lette regnbyger; det har vi ikke oplevet siden opholdet i Lissabon. Madeira ligger 67 soemil agterude. Efter en nat med lidt vind er vinden begyndt at friske op Gaar for sejl - maskinen er stoppet

Kurs:176

Fart:5,5 knob

Vindretning: nordlig (det betyder at vinden kommer fra nord)

Vindstyrke:12 knob - svarer til 6 m/s

Alt vel om bord

Kaptajn

21.03.2014

Ligger stoppet uden at gøre fart - ca. 4.5 sømil sydvest for Funchal, Madeira. Madeira er en vulkanø med højeste punkt på 1862 meter og med nordlig vind er der vindstille på sydsiden af kysten. Vanddybden fra skibets køl og til havbunden er omkring 1500 meter. eleverne træner i at entre en redningsflåde, som ligger i vandet.

Fortsætter sejladsen sydover sidst på eftermiddagen

Alt vel om bord

Kaptajnen

21.03.2014

Departure notice 21-03-2014

danmark departured funchal, madeira on voyage to fortalesa, brazil.

departure time/last line: 09:45 (utc)

all crew, trainee's and student frederik on board.

total number on board including master 97.

today, hortly after departure, trainees are to have embarkation exercise and try to wear immersion suits and enter a life raft.

expected arrival in fortaleza: 11. of april

alt vel om bord

kaptajnen

20.03.2014

Funchal, Madeira

19.03.2014

Funchal, Madeira

18.03.2014

Training Ship Danmark arrived Funchal, Madeira at 10:30 (UTC)

Pilot on board 09:23

All Fast 10:30

Alt vel om bord

Kaptajn

17.03.2014

Msg 5

Lat N:33.33550

Long W:015.0166

Mandag

Madeira er ved at komme naermere og alle ombord er i gang med at goere skibet klar til det kommende havneophold. Derfor staar der messingpuds og rengoering paa programmet.

Ankomst Funchal er sat til i morgen, tirsdag, klokken 10.30 lokaltid.

Vejrprognoserne har lovet en frisk vind senere paa dagen, som vil give os lidt ekstra fart.

Humoeret om bord foelger det dejlige solskinsvejr og vi glaeder os til de kommende udfordringer.

Alt vel om bord

Kaptajn

16.03.2014

Msg 4

Noon position

16.03.2014  12:00 UTC

Lat N:34.2800

Long W: 013.065

I scream for ice cream. Everybody is screaming for ice cream. Today is Sunday, so there will be ice cream for dessert in the evening.

Still smooth sailing with favorable north easterly wind Ship's speed: 6 knots (about 10 km. per hour)

All well onboard

Captain

15.03.2014

Msg 3

Middagsposition

15.03.2014 - 1200 (UTC)

Lat N:36.3450

Long W:012.4116

Tredje dag i soeen

Efter at vinden er gaaet over i nordoest har eleverne vaeret i gang med brasning. Derudover er der mange tovender som skal laeres for at kunne mestre sejlmanoevrer. Vinden er tiltaget en smule saa vi sejler sydover med en god fart paa 6 knob i gunstigt vejr mod Madeira. 1 knob = 1 soemil i timen = 1.852 km i timen.

Naermeste afstand til land er 170 soemil til Cabo de Sao Vicente, sydspidsen af Portugal. 170 soemil svarer til 315 km.

Alt vel om bord

Kaptajn

14.03.2014

Msg 2

Middagsposition

14.03 - 1200 UTC

Lat N:37.7516

Long W:011.4116

Efter en uge i Lissabon med elever om bord er skibet nu paa havet for foerste gang paa togt 101 - og rejsen fortsaetter mod Madeira. En let nordlig vind giver blid sejlads for sejl og en fart paa knap 5 knob - og naesten ingen soesyge. Undervisningen er paabegyndt og der er en god stemning om bord

Alt vel om bord

Kaptajn

13.03.2014

msg 001

Departure Notice

DANMARK departured Lisbon on voyage to Funchal, Madeira

Departure: 31-03-2014 at 13:35 (LT)

All crew and trainees on board plus co-sailor student Frederik

All looking forward for the adventure ahead on the wide ocean.

Alt vel om bord

Kaptajnen

05.03.2014

Påmønstring i Lissabon