msg 087
Ankomst Frederikshavn kl. 19:05 til togtets sidste havneanloeb.
Mange paaroerende ventede paa kajen.
Fredag afmoenstrer alle elever
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 86
Ligger 12 soemil nordvest for Anholt
Skibets forventede ankomst flaadestationen i Frederikshavn er forsinket pga. vejrliget. Isaer henover natten har der vaeret haard vind fra nordvest og hoej soe, som har bremset skibets fart.
Forventet ankomst Frederikshavn kl.: 1845
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 085
Afgang Koebenhavn, kl. 09:15 ZT (-2).
Forventet ankomst Frederikshavn den 15. juni 2015, klokken 08:30 (ZT-2)
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 084
Ankomst Koebenhavn, kl. 15:20 ZT (-2).
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 082
Ankomst kl. 10:45 til ankerplads ud for Vedbaek.
korrekt Bredde:
Ankerposition 55.50 N - 012.35 E
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 080
Lettede anker i Ebeltoft Vig kl. 19:40
Eleverne har vaeret paa ekspedition i Mols Bjerge og skulle loese forskellige sjove opgaver. Efter lange traveture var alle var om bord igen kl. 18 og var godt traette.
Fortsaetter rejsen mod Oeresund.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 079
Fra kl. 2250 ligger for anker i Ebeltoft Vig
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 078
Middagsposition kl. 12:00 ZT (-2): 57.15800 N, 010.74100 E
Nordsoeen ligger agterude. Efter hurtig sejlads henover Skagerak i sydvestlig kuling rundede vi Skagen omtrent kl. 05 - og har anduvet Kattegat. Kl. 12 befinder vi os i Laesoee Rende - mellem Laesoe og Jylland.
Gaar for maskine og sejl paa en sydlig kurs.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 077
Middagsposition kl. 12:00 ZT (-1): 57.17000 N, 006.71100 E
Vi befinder os paa omtrent samme bredde som Hanstholm i en afstand af 58 soemil. Og Norsoeen viser sig fra sin paene side.
I gaar havde vi moede med Esvagt skibet Celeste ved Halfdan olie platformen. Esvagt demonstrede deres grej og redningsbaade i brug - og et besaetningsmedlem kom om bord og fortalte om Esvagt.
Vindretning: vestsydvest
Vindstyrke: omtrent 15 knob
Kurs: 023
Fart: omtrent 7 knob
Gaar for sejl
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 076
Middagsposition kl. 11:00 ZT (-1): 55.09700 N, 004.57500 E
Ligger i den sydlige del af Nordsoeen. Forventer at passere de danske olierigge - bl.a. Halfdan, Dan, Gorm - sidst paa eftermiddagen.
Vindretning: sydoest
Vindstyrke: omtrent 15 knob
Kurs: 033
Fart: omtrent 7 knob
Gaar for sejl med vinden ind paa skibets styrbord side (hoejre side).
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 07
Middagsposition kl. 12:00 ZT (-1): 52.16700 N, 003.11600 E
Den engelske Kanal ligger agterude. Passerede Doverstradet - det smalleste omraade mellem England og Frankring - omkring kl. 23 igaar. Der har vaeret masser af skibe at iagttage; heriblandt Emma Maersk som er 396 meter i laengde.
Styrer nordlig kurs i retningen af Nordsoeen - og kl. 12 er vi paa hoejde med havnebyen Rotterdam, Holland.
Svag sydoestlig vind; gaar for maskine og nogle faa sejl. Flot solskinsvejr og temperatur paa 17 grader.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 074
Middagsposition kl. 11:00 ZT (-1): 50.41300 N, 000.72900 E
Ligger i Den engelske Kanal - sydoest for Beachy Head, sydkysten af England, i en afstand af 26 soemil. Er kommet over paa oestlig laengde.
Vindretning: vestsydvest
Vindstyrke: 16 knob
Kurs: 069
Fart: omtrent 6 knob
Lufttemperatur: 14 grader - solen skinner fra en skyfri himmel
Sidste etdoegn - 24 timer fra middag til middag - havde vi en udsejlet distance paa 243 soemil, hvilket er rekorden i mange aar. Eksamen har staaet paa i flere dage og fortsaeetter indtil ankomst Koebenhavn.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 073
Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 49.73700 N, 003.56000 V
Ligger nordvest for oeen Guernsey i en afstand af 37 soemil
Vindretning: Sydvest
Vindstyrke: 30 knob - haard vind
Kurs: 082
Fart: omtrent 9.5 knob
Lufttemperatur: 14 grader
Gaar for sejl med. Et lavtryk nord for Skotland har givet masser af vind det sidste doegn - helt op til blaesende kuling omkring 40 knob eller 20 m/s. Skibets fart har vaeret mellem 10 og 12 knob. Derfor er det gaaet hurtigt med at anduve Den engelske Kanal.
Klokken 0630 havde vi udsejlet 10.000 km. eller 18.520 km. siden afgang Frederikshavn den 17 marts.
Alt vel om bord
msg 072
Middagsposition kl. 10:00 ZT (0): 48.62300 N, 009.72300 V
Ligger syd for Fastnet Rock, Irland, i en afstand af 165 soemil
Vindretning: Sydvest
Vindstyrke: 25 knob - haard vind
Kurs: 078
Fart: omtrent 10 knob
Lufttemperatur: 14 grader
Gaar for sejl med kurs mod Den engelske Kanal. Flere lavtryk paa Atlanterhavet giver gunstig vind, men ogsaa hoej soe.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 070
Middagsposition kl. 10:00 ZT (0): 47.29800 N, 017.21000 V
Naermeste afstand til land er sydvestkysten af Irland i en afstand af 375 soemil.
Vindretning: Sydvest
Vindstyrke: 21 knob
Kurs: 089
Fart: omtrent 8 knob
Lufttemperatur: 16 grader
Gaar for sejl. Let regn. Efter sejlads paa troperne skal vi nu vaenne os til koeligere vejr. Vi skal helt tilbage i marts maaned siden vi har haft en temperatur paa 16 grader og derunder.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 069
Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 46.84700 N, 020.98800 V
Vindretning: Vest
Vindstyrke: 15 knob
Kurs: 056
Fart: omtrent 6,5 knob
Lufttemperatur: 17 grader
Vejret er blevet gunstigt; Gaar for sejl
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 068
Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 45.16200 N, 023.89700 V
Vindretning: Nordvest
Vindstyrke: 6 knob
Kurs: 046
Fart: omtrent 7,5 knob
Lufttemperatur: 18 grader
Gaar for stagsejl og maskine. Forventer at vindstyrken tiltager.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 067
Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 42.89600 N, 025.98900 V
Er snart paa hoejde med (samme breddegrad) nordkysten af Spanien
Vindretning: Nordoest
Vindstyrke: 16 knob
Kurs: 359
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 18 grader
Gaar for stagsejl og maskine.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 066
Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 40.16100 N, 026.09500 V
Vindretning: Nordoest
Vindstyrke: 20 knob
Kurs: 009
Fart: 6,5
Vindretningen er ikke gunstig. Gaar for stagsejl og maskine. Jaevnfoer vejrudsigten, saa skal vi foerst forvente gunstige vejrforhold om et par dage, naar vi er kommet laengere nordpaa.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 065
Departure Notice
TS DANMARK departured Ponta Delgada, Azores
Departure Date: 25.05.2015
Singled up: 08:30 ZT(0)
Pilot on Board: 09:50 ZT(0)
St. by for and aft: 10:00 ZT(0)
Last Line: 10:10 ZT(0)
Pilot off: 10:20 ZT(0)
Pass Break Water: 10:25 ZT(0)
Next Port of Call: Copenhagen, Denmark
Expected date of arrival: 11.06.2015
Persons on board: 96
8o Trainees
15 crew
1 Guest Instructor, Mr. Waicberg
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 064
Arrival Notice
TS DANMARK arrived Ponta Delgada, Sao Miguel - Azores
Arrival Date: 21.05.2015
Arrival Pilot Station: 16:50 ZT(0)
Pilot on Board: 17:00 ZT(0)
First Line:17:23 ZT (0)
In position: 17:28 ZT (0)
All Fast: 17:35 ZT(0)
Pilot Off:17:36 ZT (0)
ETD: 26.05.2015 at 10:00 ZT(0)
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 063
Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 37.90400 N, 026.31000 V
Har kurs mod oeen Sao Miguel og forventer at anduve havnen Ponta Delgada kl. 17. Under havneopholdet er der arrangeret bustur for eleverne.
Har stillet klokken 1 time frem og tidsforskellen mellem skib og Danmark er 2 timer.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 062
Middagsposition kl. 11:00 ZT (+1): 38.35600 N, 029.16100 V
Udkiggen har meldt land om bagbord; det er oeen Faial - i en afstand af 22 soemil. Paa Faial gaar mange lystsejlere til havnen Horta, hvor de moedes paa Peter's Bar.
Ret forude ligger oeen Pico, som er 2351 meter hoej.
Vindstyrke: 8 knob
Vindretning: Sydsydoest
Kurs: 079
Fart: omtrent 4 knob
Lufttemperatur: 19 grader
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 061
Middagsposition kl. 11:00 ZT (+1): 37.98200 N, 032.18300 V
Vi ligger omtrent sydvest for oeen Flores i en afstand af 93 soemil
Vindstyrke: 9 knob
Vindretning: Sydsydoest
Kurs: 081
Fart: omtrent 4 knob
Lufttemperatur: 22 grader
I nat kom der igen noget vind, ganske vist let vind. Maskinen blev stoppet og vi goer nu fart for sejl, naesten med alle sejl sat.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 060
Middagsposition kl. 10:00 ZT (+1): 37.79300 N, 035.65300 V
Vindstyrke: 7 knob
Vindretning: Syd
Kurs: 091
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 21 grader
Vinden er svag; Gaar for maskine og stagsejl En elev kommer fra Norge, saa igaar - den 17 maj - fejrede vi den norske nationaldag ved ogsaa at saette det norske flag, synge et par vers af den norske faedrelandssang (meget lang) og spise lagkage pyntet med norske flag. Til aftensmad blev der spist norske frikadeller med brun sovs og kartofler.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 059
Middagsposition kl. 11:00 ZT (+1): 37.79600 N, 038.90500 V
Vindstyrke: 5 knob
Vindretning: Oestsydoest
Kurs: 089
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 22 grader
Bjaergede alle sejl kl. 09 og gaar for maskine De sidste par dage har vi jaevntligt set hvaler taet ved skibet.
Eksamen i praktisk soemandskab fortsaetter og bliver afviklet udendoers.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 058
Middagsposition kl. 11:00 ZT (+1): 36.54400 N, 040.91000 V
Vindstyrke: 12 knob
Vindretning: Sydsydoest
Kurs: 083
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 21 grader
Har stillet klokken 1 time frem
Gaar for maskine. Er i faerd med at saette sejl
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 057
Middagsposition kl. 11:00 ZT (+2): 36.29800 N, 044.38300 V Naermeste afstand til land er New Foundland, Canada, i en afstand af 726 soemil, som svarer til 1345 km.
Vindstyrke: 6 knob
Vindretning: Sydsydoest
Kurs: 089
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 21 grader
Vejrliget er ikke saa gunstigt. Har bjaerget alle sejl og gaar for maskine. Eksamen er paabegyndt i praktisk soemandskab.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 056
Middagsposition kl. 10:00 ZT (+2): 36.20900 N, 047.19900 V
Vindstyrke: 14 knob
Vindretning: Sydvest
Kurs: 093
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 21 grader
Vi gaar for sejl.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 055
Middagsposition kl. 10:00 ZT (+2): 36.36100 N, 050.36000 V
Vindstyrke: 12 knob
Vindretning: Vestsydvest
Kurs: 109
Fart: omtrent 5,5 knob
Lufttemperatur: 21 grader
Maskinen er stoppet og vi gaar for sejl.
Forventer tiltagende vind.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 054
Middagsposition kl. 10:00 ZT (+2): 35.79000 N, 052.52300 V
Ser vi bort fra oeen Bermuda saa er naermeste land Nova Scotia og New Foundland, Canada, som ligger i en afstand af ca. 700 soemil
Vindstyrke: 14 knob
Vindretning: Vestlig
Kurs: 054
Fart: omtrent 6 knob
Lufttemperatur: 21 grader
Maskinen er stoppet og vi gaar for sejl.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 083
Afgang kl. 11:48 ZT (-2) fra ankerplads ud for Vedbaek.
23 gaester om bord for VIP sejlads.
Forventet ankomst Koebenhavn kl. 15:00 ZT (-2)
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 053
Middagsposition kl. 10:00 ZT (+2): 34.20600 N, 054.96300 V
Vindstyrke: 7 knob
Vindretning: Vestlig
Kurs: 054
Fart: omtrent 7,4 knob
Lufttemperatur: 23 grader
Gaar for maskine. Er kommet paa nordsiden af et hoejtryk og vindstyrken er igen begyndt at tiltage. Forventer at saette sejl senere paa dagen.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 052
Middagsposition kl. 09:00 ZT (+2): 32.34500 N, 057.47500 V
- omtrent 400 soemil oest for Bermuda
Vindstyrke: 8 knob
Vindretning: Oestlig
Kurs: 029
Fart: omtrent 6,9 knob
Lufttemperatur: 20 grader
Har stillet klokken 1 time frem. Forskellen mellem skibets klokke og tiden i Danmark er nu 4 timer.
Gaar for maskine og nogle faa stagsejl.
Holder dagen undervisningsfri. Koejer bliver luftet og skabe rengjorte.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 051
Middagsposition kl. 09:00 ZT (+3): 30.37000 N, 059.16200 V
Vindstyrke: 7 knob
Vindretning: nordoestlig
Kurs: 045
Fart: omtrent 6,3 knob
Lufttemperatur: 24 grader
Vindretningen er modsat vores kurs, saa vi goer fart for maskine. Igaar omkring kl 17 var der vindstille. Maskinen blev stoppet i et par timer og alle elever, 20 af gangen, fik en svoemmetur i Atlanterhavet.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 050
Middagsposition kl. 09:00 ZT (+3): 28.57800 N, 060.97300 V
Vindstyrke: 8 knob
Vindretning: sydoestlig
Kurs: 045
Fart: omtrent 7,4 knob
Lufttemperatur: 24 grader
Gaar for maskine og sejl
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 049
Middagsposition kl. 09:00 ZT (+3): 26.62100 N, 063.12700 V
Vindstyrke: 10 knob
Vindretning: sydoestlig
Kurs: 51
Fart: omtrent 4 knob
Lufttemperatur: 26 grader
Vindstyrken er aftagende, fordi vi naermer os centeret af et hoejtryk, som ligger langt nord for skibet
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 048
Middagsposition kl. 09:00 ZT (+3): 24.89100 N, 063.45300 V
Alle sejl er sat
Vindstyrke: 12 knob
Vindretning: oestlig
Kurs: 008
Fart: omtrent 5.3 knob
Lufttemperatur: 27 grader
Regnbyger passerer jaevntligt forbi
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 047
Middagsposition kl. 09:00 ZT (+3): 22.59800 N, 062.83400 V
Alle sejl er sat
Vindstyrke: 13 knob
Vindretning: oestlig
Kurs: 359
Fart: omtrent 6.3 knob
Passatvinden - oestlig vind - er stadigvaek fremherskende.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 046
Middagsposition kl. 09:00 ZT (+4): 20.33300 N, 062.88600 V
Er paabegyndt rejsen mod naeste destination:Ponta Delgada, oeen Sao Miguel, Acorerne.
Alle sejl er sat
Vindstyrke: 12 knob
Vindretning: oestlig
Kurs: 357
Fart: omtrent 6 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 045
Departure Notice
TS DANMARK departured Port de Galisbay/Marigot, Saint Martin
Date: 03.05.2015
Singled up:1000 ZT (+4)
Last Line: 1035
Port anchor away:1045
All sails are set
Next Port of Call: Ponta Delgada, Azores Expected date of arrival: 22.05.2015
Persons on board: 95
8o Trainees
15 crew
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 044
Arrival Notice Training Ship DANMARK
Port of Call: Marigot, Saint Martin
Date of arrival: 01-05-2015
DANMARK shifted from anchorage in Baie Marigoto to key alongside Marigot, Saint Martin
STB anchor away: 08:40 ZT(+4)
PRT anchor let got: 09:48 ZT(+4)
First line: 09:28 ZT(+4)
All fast: 09:35 ZT (+4)
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 040
Middagsposition kl. 1000 ZT (+4): 13.76000 N, 061.76500 W
Vi befinder os paa vestsiden af de caribieske oer med omtrent 41 soemil til oeen St. Lucia paa vores styrbord (hoejre side)
Vindretning: Oestsydoest
Vindstyrke: 19 knob
Kurs: 000
Fart:7,8 knob
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 039
Departure Notice
TS DANMARK departured Saint George's, Grenada
Departure Date: 27.04.2015
Pilot on board: 15:55 ZT(+4)
Singled up: 15:58 ZT (+4)
Last Line:16:00 ZT (+4)
Departure: 16:00 ZT (+4)
Pilot off: 16:18 ZT (+4)
Pass Break Water/Fortress: 16:15 ZT(+4)
Next Port of Call: Marigot Bay, Saint Martin Expected date of arrival: 30.04.2015
Persons on board: 99
81 Trainees
15 crew
1 Guest Instructor, Mr. Waicberg
1 crew wife, Britt Strid Amholt
1 crew daughter, Rosa Strid Amholt
Alt vel om bord
Kaptajnen
Departure Notice
TS DANMARK departured Hillsborough Bay,for Anchor
msg 038
Arrival Notice Training Ship DANMARK
Date of arrival: 24-04-2015
Pilot on board: 16:55 ZT(+4)
First Line:17:20 ZT(+4)
All fast: 17:50 ZT(+4)
Pilot dismbarked:17:55 ZT(+4)
After a fantastic day with ship-shine and good sailing, some of the way together with barque PICTON CASTLE we are ready for port.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 037
Departure Date: 24.04.2015
Anchor away: 09:25 ZT(+4)
Underway by sail 09:40 ZT(+4)
Anchor'secured: 09:50 ZT(+4)
Next Port of Call: Saint George's, Grenada Expected date of arrival: 24.04.2015 Pilot orderd for: 16:00 ZT(+4)
Persons on board: 99
81 Trainees
15 crew members including Master
1 Guest Instructor, Mr. Waicberg
1 Crew wife, Britt Strid Amholt
1 crew daughter, Rosa Strid Amholt
We have had a plenty full of good days at Hillsboroughs Bay. With boat training in Motor boat, Rescue boat and Long Boats (travaljer). Even we were busy in training the boats the water was to tempting not to jump into so we had a swim from the boats. We swam to the reef Sandy Island from the boats and had our 10'break there. We also reached to have shore leave and visited the great Island Carriacou.
Incredible enough we didn't stop there. We had the great joy of having the Sail Training Ship Barque PICTON CASTLE joining us in Hillsborough Bay. All trainees and many crew members had the opertunity to visit the PICTON CASTLE. Many crew and trainees from PICTON CASTLE re-visited DANMARK and had a tour around and a semans talk.
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 36
ankerposition kl. 1820 zt (+3): 12.48500 n, 061.46300 v - paa vestsiden af oeen carriacou.
vi er ankommet vestindien. mandag - sidst paa eftermiddagen - anduvede vi oeen carriacou. alle sejl er bjaerget, og efter at vi har tilbagelagt 5467 soemil paa havet ligger vi nu for anker.
carriacou hoerer til oeegruppen grenadinerne, der ligger nord for grenada.
alt vel om bord
kaptajn
msg 35
middagsposition kl. 1000 zt (+3): 11.96300 n, 060.98300 v.
naermeste afstand til land er 35 soemil (omtrent 60 km.) til granada
vindretning: oest
vindstyrke: 18 knob
kurs:221
fart: 7,6 knob
passerede vest om oeen barbados igaar aftes.
senere i loebet af dagen tager vi inden ind paa bagbord side og saetter kursen i en nordvestlig retning
alt vel om bord
kaptajn
msg 34
middagsposition kl. 1000 zt (+3): 14.06500 n, 058.66500 v.
naermeste afstand til land er omtrent 62 soemil oen barbados
vindretning: oest
vindstyrke: 17 knob
kurs:223
fart: 6,8 knob
vinden er ind paa skibets bagbord side (venstre side). regnbyger tidligere paa dagen har givet variable vindretninger.
alt vel om bord
kaptajn
msg 33
middagsposition kl. 1000 zt (+2): 15.95600 n, 056.59100 v.
vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 15 knob
kurs:292
fart: 6,6 knob
senere paa dagen tager vi vinden ind paa bagbord side og aendrer kursen til sydvestlig retning.
det er nu mere end en maaned siden vi afgik frederikshavn, og siden da har vi sejlet 5020 soemil, svarende til 9297 km., heraf 4329 soemil for sejl.
alt vel om bord
kaptajn
msg 32
middagsposition kl. 1100 zt (+2): 15.68000 n, 053.82700 v.
vindretning: nordoest
vindstyrke: 16 knob
kurs:276
fart: 6,7 knob
alt vel om bord
kaptajn
msg 31
middagsposition kl. 1000 zt (+2): 15.79900 n, 051.60100 v.
vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 15 knob
kurs:283
fart: 6,2 knob
alt vel om bord
kaptajn
msg 30
den 15. april
middagsposition kl. 1000 zt (+2): 15.29000 n, 049.16800 v.
korteste afstand til caribiske oer er 674 soemil - omtrent 1200 km.
vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 14 knob
kurs:282
fart: 5,9 knob
efter undervisning i 8 dage i traek, saa holder vi dagen undervisningfri - og eleverne har noget ekstra fritid.
det er ved at blive varmt - op til 27 grader. for en maaned siden var det mest kulden, der blev klaget over, nu er det varmen som folk klager over. men efter et par uger, saa vil de fleste have vaennet sig til varmen.
alt vel om bord
msg 29
middagsposition kl. 1000 zt (+2): 14.80400 n, 046.44700 v.
naermest afstand til land er 674 soemil til fransk guyana, sydamerika.
vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 18 knob
kurs:274
fart: 7,1
dagligt er der undervisning i maritime fag fra kl. 08 til kl. 17. derforuden rengoering og vedligehold paa daekket, i riggen og maskinrum. om aftenen og natten igennem har 20 elever vagt paa daekket og deltager i sejlmanoevrer - bjaerger og saetter sejl.
alt vel om bord
kaptajn
msg 28
middagsposition kl. 1000 zt (+2): 15.82000 n, 043.02600 v.
vindretning: oest-til-nord
vindstyrke: 21 knob
kurs:221
fart: 7,9
flyvefiskene er begyndt at lande paa daekket om natten, hvor de ikke kan se skibet.
alt vel om bord
kaptajn
msg 27
middagsposition kl. 1100 zt (+1): 17.60900 n, 041.737 v.
vindretning: oest-til-nord
vindstyrke: 22 knob
kurs:283
fart: 7,8
klokken 12 stiller vi uret 1 time tilbage. og tidsforskellen mellem skibets klokke og klokken i danmark vil blive 4 timer. inden ankomst granada stiller vi klokken yderligere 2 timer tilbage.
alt vel om bord
kaptajn
Msg 26
Middagsposition kl. 11 ZT(+1): 18.54700 N.; 039.16500 V
- omtrent midtvejs mellem Canarie oerne og Granada
Vindretning: Oestnordoest
Vindstyrke: 17 knob
Kurs: 282
Fart: 7,1 knob
Lufttemperatur: 24 grader
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 25
Middagsposition kl. 11 ZT(+1): 19.51400 N.; 037.03700 V
Vindretning: Oest
Vindstyrke: 18 knob
Kurs: 237
Fart: 7,4 knob
Nu er det blevet sommer om bord. Temperaturen er 24 grader, solen skinner og de faa skyer paa himlen er Cumulus-smukt-vejrs skyer. De korte bukser er taget i brug og solcremen bliver brugt flittigt til den blege nordiske hud.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 24
Middagsposition kl. 11 ZT(+1): 21.61700 N.; 035.19800 V
Vindretning: Sydoest
Vindstyrke: 9 knob
Kurs: 256
Fart: 4,1 knob
Regnbyger haenger omkring skibet; det vil vaere fint at faa skibet skyllet. Vi har ikke haft ordentligt regnvejr siden starten af marts i Frederikshavn.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 23
middagsposition kl. 1100 zt (+1): 22.71500 n, 033.60000 v
vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 16 knob
kurs: 283
fart: 6,6 knob
lufttemperatur: 23 grader
alt vel om bord
kaptajn
msg 22
middagsposition kl. 1100 zt (0): 23.01900 n, 031.353 v
- naermeste afstand til land er cape verde oerne, som ligger i sydoestlig retning i en afstand af 490 soemil
vindretning:
vindstyrke: 12 knob
kurs: 266
fart: 5,1 knob
siden afgang frederikshavn den 17. marts har vi ialt sejlet 3330 soemil, heraf 2639 soemil for sejl. og vejret har vaeret gunstigt hele rejsen uden modvind.
alt vel om bord
kaptajn
Msg 21
Middagsposition kl. 11 (ZTO): 23.55500 N.; 028.49800 E
Vindretning:NEtN
Vindstyrke: 20 knob
Kurs: 258
Fart: 8,2 knob
Kl. 12 stiller vi uret 1 time tilbage, saa middagspausen bliver en ekstra time laengere. I anledning af 2. Paaskedag er der ingen undervisning;og i kabyssen bliver der gjort ekstra ud af frokosten. Efter et par regnbyger i morges, saa skinner solen igen - og eleverne lufter koejer paa daekket og rydder op i deres toejskabe. Lufttemperaturen er paa 21 grader og termokedeldragterne bliver nu gemt vaek af vejen.
Flere elever har medbragt musikinstrumenter om bord og har bebudet, at de vil skabe noget underholdning i loebet af eftermiddagen.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 20
Middagsposition kl. 11 (ZTO): 24.06300 N.; 025.50900 E
Passatvinden er i nordoest og resten af rejsen mod Granada vil den fremherskende vind vaere i sektoren nordoest - oest
Vindstyrke: 17 knob
Kurs: 264
Fart: 6,9 knob
Foruden klasseundervisning er der masser af aktiveteter paa daekket - lakering af trae, maling af staalflader mm. Og elever er ogsaa paa skift i skibets kabys for at assistere med madlavning.
Natten igennem har eleverne toemt omtrent 200 aeg for indhold; indholdet spiste vi til morgenmad - og siden er skallerne blevet malet, saa de fremstaar som fine paaskeaeg.
Alt vel om bord
Kaptajn
Msg 19
Middagsposition kl. 13 (ZTO): 24.56300 N.; 022.56600 E
Vindretning: NordNordOest
Vindstyrke: 15 knob
Kurs: 256
Fart: 7,3 knob
Brevduerne som har vaeret om bord efter afgang Las Palmas er floejet igen - vi er kommet for langt til havs til, at de vil foelge os laengere.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 018
middagsposition kl. 1100 (zto): 25.73600 n.br., 019.43100 v.lg.
forude ligger knap 3.000 soemil inden vi anduver granada.
solskin og 20 grader varme, saa klasseundervisningen er flyttet udenfor
vind: nord-til-oest
vindstyrke: 15 knob
kurs: 254
fart: 7,5 knob
alt vel om bord
kaptajn
msg 017
den 2. april
middagsposition kl. 1100 (zt-1): 26.73300 n.br., 016.37100 v.lg.
- ligger ca. 70 soemil sydvest for gran canaria
vind: nordoest
vindstyrke: 14 knob
kurs: 239
fart: 5,1 knob
alt vel om bord
kaptajn
msg 017
middagsposition kl. 1100 (zt-1): 26.73300 n.br., 016.37100 v.lg.
- ligger ca. 70 soemil sydvest for gran canaria
vind: nordoest
vindstyrke: 14 knob
kurs: 239
fart: 5,1 knob
alt vel om bord
kaptajn
msg 016
Departure Notice
TS DANMARK departured Las Palmas, Gran Canaria
Departure Date: 01.04.2015
Pilot on board: 17:10 ZT(-1)
T/B for made fast 17:14 ZT(-1)
Singled up: 17:09 ZT (-1)
Last Line:17:17 ZT (-1)
T/B for let go: 17:27 ZT (-1)
Pilot off: 17:38 ZT (-1)
Pass Break Water: 17:45 ZT (-1)
Next Port of Call: Grenada
Expected date of arrival: 26.04.2015
Persons on board: 97 (81 Trainees, 15 crew and one Guest Instructor)
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 015
Arrival Notice
TS DANMARK arrived Las Palmas, Gran Canaria
Arrival Date: 31.03.2015
Arrival Pilot Station: 09:55 ZT(-1)
Pilot on Board: 10:55 ZT(-1)
First Line:11:45
All Fast: 12:00 ZT(-1)
Pilot Off:11:45 ZT (-1)
ETD: 01.04.2015 at 17:00 ZT(-1)
Alt vel om bord
Kaptajnen
msg 014
den 30. marts
middagsposition kl. 1100 (zt-1): 30.55600 n.br., 015.19900 v.lg.
siden afgang frederikshavn den 17. marts har vind og vejrforhold vaeret saerdeles gunstig og vi er kommet langt sydover paa kort tid. vi er i forhaand - eller forud sejlplanen - og vi anloeber derfor las palmas i morgen tirsdag for et kort havneophold
vind: nordoest
vindstyrke: 16 knob
kurs: 180
fart: 7,3 knob
alt vel om bord
kaptajn
msg 013
den 29. marts
middagsposition kl. 1200 (zt-1): 35.84900 n.br., 014.93600 v.lg.
- skibet ligger nordoest for oen madeira i en afstand af ca. 110 soemil.
i scream for ice cream. everybody is screaming for ice cream. det er soendag og alle forventer is til dessert i aften.
vind: nordnordeast
vindstyrke: 18 knob
kurs: 180
fart: 7,8 knob
alt vel om bord
kaptajn
msg 012
den 28. marts
middagsposition kl. 1200 (zt-1): 35.86100 n.br., 012.16300 v.lg.
skibet er paa samme bredde som gibraltar straedet. naermeste afstand til land er 168 soemil til cabo de sao vicente paa sydvestkysten af portugal.
vind: nordnordeast
vindstyrke: 20 knob - svarende til ca. 10 m/s
kurs: 232
fart: 8,4 knob
alt vel om bord
kaptajn
msg 011
Den 27. marts
Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 38.54800 N.br. 012.16000 W.lg.
- ca. samme bredde som Lissabon i en afstand af 130 soemil.
Vind: Nordlig - ca. 11 knob
Kurs: 179
Fart: 4,2 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 010
Den 26. marts
Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 40.68100 N.br. 011.20700 W.lg.
- ca. samme bredde som byen Porto, Portugal, i en afstand af 110 soemil.
Soesygen er overstaaet og alle er ved frisk mod.
I dag holder vi 'soemandssoendag', som betyder en dag uden undervisning og med ekstra fritid. I praksis har vi almindeligvis undervisning 8 dage i traek, og den 9'ende dag er en 'soemandssoendag', altsaa en fridag. Dog er der stadigvaek opgaver som skal haandteres: rengoering, madlavning, vagttjeneste og sejlmanoevrer - skibet er jo i drift doegnet rundt.
Vind: Nordvest - ca. 15 knob
Kurs: 191
Fart: 7,0 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 009
Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 43.73100 N.br. 0011.12100 W.lg.
Cabo Finisterre - det nordvestlige hjoerne af Spanien -ligger i sydoestlig retning i en afstand af ca. 90 soemil.
Der er udbredt soesyge paa grund af doenninger, som faar skibet til at rulle. Soesyge forsvinder dog efter 1 dag eller 2.
Skibets vaskemaskiner benytter vi ikke naar skibet ruller fra side til side, saa al toejvask foregaar paa daekket paa gammeldags maner.
Vind: Nordnordvest - ca. 15 knob
Kurs 209
Fart: 6,5 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 008
Den 24. marts
Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 46.15500 N.br. 009.03300 W.lg.
Nu har vi sluppet kontinentalsoklen og er kommet ud paa Det nordlige Atlanterhav. Vandet er dybblaa og under skibets koel er der 4.7 km. vand ned til havbunden.
Med frisk til haard vind fra nord henover Biscayen, saa er der en del hoej soe og boelgegang - som ogsaa er ledsaget af lidt soesyge. Bortset fra det er vejret flot med solskin og en lufttemperatur paa 14 grader.
Kurs 220
Fart: 7,5 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 007
Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 48.43700 N.br. 006.50100 W.lg.
- naermeste land er Ile d'Ouessant, Frankring, som ligger 56 soemil oest for os, saa vi er ved at anduve Det nordlige Atlanterhav. Lufttemperaturen er allerede steget til 9 grader.
Vi ligger taet ved et hoejtrykscenter, hvor der ikke er nogen vind.
Gaar for maskine
Kurs 220
Fart: 7,3 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 006
Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 49.82200 N.br. 003.06900 W.lg.
- Den vestlige del af Den engelske Kanal
Gaar for sejl
Oestnordoestlig vind - ca. 14 knob
Kurs 260
Fart: 6 knob
Efter masser af sejltraeing paa daekket de sidste 4 dage er vi nu paabegyndt den almindelige undervisning.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 005
Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 50.53400 N.br. 000.26300 W.lg.
Nordsoen og Doverstraedet ligger agterude og skibet er i Den engelske Kanal - omkring 17 soemil sydsydvest for Brighton, England
Gaar for sejl i flot solskinsvejr.
Nordlig vind - ca. 15 knob
Kurs 255
Fart: 7.5 knob
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 004
Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 52.43200 N.br. 002.42800 E.lg.
- Naermeste afstand til land er 27 soemil, Lowestoft, England. 1 soemil (sm.) svarer til 1.852 km.
Selv om det er overskyet kunne vi godt fornemme solformoerkelsen; kl. 1030 aftog dagslyset betydeligt.
Forventer at passere Doverstraedet omkring midnat. Det betyder, at vi ikke faar Dovers beroemte hvide klinter at se. Under 2. verdenskrig blev Vera Lynn datidens superstar med sangen White Cliff of Dover.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 003
Middagsposition den 19 marts kl. 1200 (ZT-1): 54.74100 N.br. 004.00500 E.lg.
- vi ligger midt mellem England og Danmark med ca. 150 soemil til begge sider.
Passerede de danske olieplatforme - Dan Oil Field - omkring kl. 03. En af platformene har blus paa; et imponerende syn i nattemoerket.
Maskinen er stoppet og vi goer en fart paa ca. 6 knob for sejl.
1 knob svarer til 1.852 km/t. Saa, det betyder at vores fart er godt 10 km/t
Vind: nordlig
Vindstyrke: 15 knob
Solen skinner og vejrudsigten er stadigvaek gunstig.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 002
Middagsposition den 18 marts kl 1200 (ZT-1): 56.330 N.br. 007.973 E.lg.
- ca. samme breddegrad som Thorsminde, Nissum Fjord.
Har paabegyndt rejsen mod Granada og skibet er nu i Nordsoen. Sejladsen er 'blid' med gunstig jaevn vind og naesten fladt vand - og ingen soesyge. Gaar for baade sejl og motor.
Der er stor aktivitet paa daekket med sejltraening, saetning og bjaergning af sejl. Og Eleverne er meget begejstrede over at komme paa havet efter 7 dage om bord langs kaj.
Alt vel om bord
Kaptajn
msg 001
Departure Notice
TS DANMARK departured Frederikshavn Naval base on voyage 102, 2015.
First destination is Grenada. Expected date of Arrival is 26. April 2015
Departure Date: 17.03.2015
T/B made fast 14:55
Last Line:15:00
T/B let go: 15:08
Persons on board: 97 (81 Trainees, 15 crew and one Guest Instructor)
Alt vel om bord
Kaptajnen