06.03.2025
Torsdag d. 6. marts
I dag har vi holdt sømandssøndag. Det er en ekstra dag, der er blevet lagt ind i skemaet, hvor vi ikke følger den normale rotation, men i stedet holder ”søndag”. Det har virkelig føltes som en ægte søndag med rengøring og luftning af hængekøjer, men også lækker kage og ekstra meget fritid. SÅ dejligt.
Derudover havde en af vores kvartermestre arrangeret en lille gruppedynamiks øvelse. Det gav en god mulighed for, at få snakket åbent ud omkring, hvilke udfordringer, vi har i skiftet og samtidig arbejde sammen om at komme frem til potentielle løsninger. Jeg føler mig meget heldig, for vi har ikke haft de store problemer og jeg synes generelt, vi har det virkelig godt sammen i skiftet. Derfor er det dog stadig altid godt at have fokus på at forbedre sig som gruppe, så vi kan gøre vores sidste tid sammen på skibet så god som muligt.
I dag er der nemlig kun 9 dage til, at vi afmønstrer skibet i Malaga. Tiden er simpelthen gået så hurtigt. Det er slet ikke til at forstå.
Heldigvis venter der også en tid efter togtet, hvor vi skal gå i skole på Martec i Federikshavn. Det tænker jeg også bliver en god mulighed for, at hygge sammen med alle de dejlige mennesker, man efterhånden er blevet ret tætte med efter 6 uger intenst sammen på ikke ret meget plads.
Det med at gå op og ned af hinanden, mere eller mindre hele tiden, er faktisk noget, jeg er overrasket over, at jeg ikke har haft det sværere med. Man bliver virkelig rummelig og god til at tage hensyn til andre. Værdier, jeg helt klart vil tage med mig.
#77
05.03.2025
Dagbog: 5. marts, Hagi Elev 49 Togt 121
For vores skifte begyndte dagen på skibet rimelig tidligt, da vi hoppede ud af hængekøjerne kl 4 om morgenen til vores vagt. Kl 6 sluttede vagten, også stod jeg fanget i et dilemma: skulle jeg få hængekøjen væk af vejen med det samme og tage en lur på kistebænken? Eller skulle jeg svinge mig op og tage en lur før morgenskafning. Jeg valgte at sove i hængekøjen og fik en virkelig god powernap på 20 minutter. Hængekøjer er forresten overaskende gode at sove i.
Til hovedmønstringen hver dag kl 8 bliver der hejst flag og sunget fællesang fra højskolesangbogen, hvilket er meget hyggeligt. Jeg tror ikke kaptajnen var helt imponeret over vores sangevner i starten af togtet, men det begynder at lyde godt. Hjemmefra har jeg taget en violin med, og til morgensangen i dag spillede jeg med på melodien. Jeg har ingen ide om hvordan det lyder, men jeg ved at det i sig selv er en oplevelse at spille ombord på et skib med en hel besætning omkring sig, og det er noget jeg er glad for at kunne opleve.
I løbet af dagen har vi haft undervisning i skibslys og søfartsregler. Vi har haft praktisk sømandskab hvor man lære praktiske sømandskundskaber på dækket. Men dagens højdepunkt var da sad til frokost. Lige pludselig bliver der råbt HVAL! Knive og gafler bliver smidt på tallerkener og alle suser op på dækket hurtigere end når kvartermester Anders råber ”Op fra banjerne”. Der gik lidt tid, men jeg var heldig nok til at spotte et glimt af en hval ude i horisonten.
Derefter øvede jeg knob og stik på bakken, som er forenden af skibet hvor man kan ligge under solen på dækket. Så havde vi kaptajnen som fortalte lidt om skibets historie og viste en dokumentar om skoleskibet hvor han selv var elev. Det var sjovt at se hvordan skibet var dengang og sammenligne nu. Det går lidt op for en hvor meget historie der er, og hvor heldig man er for at blive en del af den.
I slutningen af dagen blev der kaldt til mønstring hvor alle ledige hænder skulle hjælpe til med at sætte sejle på dækket. Dagen sluttede med at en fra skiftet havde lavet spørgsmål til et jeopardy spil, hvilket er fedt da han har siddet uden internet og fundet svar i bøger ombord på skibet, som hele skiftet spillede med på. Det var hyggeligt. Nu vil jeg hoppe op i hængekøjen igen før endnu en nattevagt, og endnu en dag på skibet begynder.
04.03.2025
04/03
Dagen i dag gik stille for sig. Den stod på vedligeholdelse, som enten kan betyde at jeg spilder diesel ud over dækket eller jeg spilder messingpudsecreme samme gulv. Vi fik tilbuddet til morgenmaden at vi kunne hjælpe med at bjerge sejl, hvis vi blev lidt hurtigere færdige med morgenmaden. Den chance ville jeg ikke løbe, så jeg fik en halvanden bolle hurtigt ned, og skyndte mig op. Det tog sin tid, så jeg kunne desværre ikke nå rengøringen, som var det første punkt på dagsordenen. Bagefter stod Freja klar med den opgave jeg skulle bruge resten af dagen på at udføre. Det var afrustningen af nogle små skabe der lukkede de vandtætte døre under dækket. Det tog sådan ca. for evigt, men det var en meget afslappet opgave, da man skulle tage tur på at bruge rustværtøjet. I tre-pausen blev jeg udspurgt om jeg var sliknissen, som efterlod slik i folks hængekøjer i løbet af natten, men jeg måtte beklage og sige at det ikke var mig. Kunne dog godt tænke mig at nissen kom forbi min køje i nat, efter en udmattende 22-02 vagt, hvor jeg skal kigge ud i intetheden, da jeg er i rotationen. Efter det stod den på mere afrustning. Ved ikke hvordan man kan lave så meget vedligeholdelse, og der stadig er rust på alting. Det var lidt dagens højdepunkt! Til sidst på dagen blev vi debriefet af bådsmanden i vedligeholdelse om hvad vi har lært af potentielt vigtige lektioner. Det var meget om sikkerhed, og forståelse for faget og alt det gøjl. Så stod den på aftenskafning, som enten kan være meget spændende eller bønnesovs for en vegetar. I dag var Klaus dog på sit A-game, og den stod på aubergine fyldt med svampe og godt med ost på. Der var selvfølgelig behov for en lille omgang refill. Da man smutkiggede id i kabyssen, kunne man se at der var ved at blive lavet pandekager, som gik til besætningen:/. Det var dog en stor overraskelse og glæde at i dag faktisk er international pandekagedag, og der var pandekager med syltetøj, sukker og citron til alle. Fik også spillet det spil skak med Villads, som jeg udfordrede ham til i går. Det burde jeg måske ikke have gjort dog, for han gav mig høvl, men jeg ville godt tro at jeg gav ham lidt frustration undervejs. Nu speedskriver jeg dette dagsbogsopslag, så jeg kan få lidt søvn, så jeg kan vinde bare den mindste smule søvn før nattevagten.
03.03.2025
Dag – 31
Skole er noget vi har ombord på skibet, men ikke meget længere. Denne rotation/uge er den sidste hvor vi har planlagte skole timer, efter det kommer prøverne og efter det kommer der forhåbentligt bare hygge (vedligehold) resten af tiden i malaga. Jeg håber jeg kan huske nok af det praktiske til at bestå i første hug, for teorien er lidt nemme at læse op på end knob og splejsning. Heldigvis var jeg ikke på togt i 70’erne, for så var jeg ikke bestået noget af det. Kap. Rask gav os en historie time fra da han var på togt, og altså barske tider i forhold til i dag. Faktisk er der også en dokumentar film fra hans togt, så man også kan se hvordan det egentligt var i stedet for bare at høre det fra dem. Det var spændende og man føler sig lidt heldig over at tiderne har ændret sig. Bjarke og Maja var også ude i M.O.B’en for at lave et ”Japansk photoshoot” hvor de sejler rundt om skibet, der selvfølgelig har alle sejl sat, og tage billeder og filmer os alle stå og se søde ud.
#64
03.03.2025
Dagbog Elev #17 Togt 121 3 marts 2025
I am writing this entry in English, as it is my mother tongue and the language I write my dagbog in.
Today was a blue day, which is vejligholdelse (maintenance) day, and like all days of aforementioned colour, would usually begin with cleaning, but we instead set all the sails onboard…before proceeding with our cleaning tasks. After our ‘ti pause*’ (10 o’clock break), we continued with our other practical tasks, one of which merited me climbing onto the bowsprit. I must admit, I do get nervous when walking on the bowsprit, but the fascination of seeing the sea below my feet is quite satisfying.
After lunch, we had a man overboard exercise, which involved Bjarke and Maja taking out the speed boat to conduct the search and rescue of a fender taped to a broom, which in case you are wondering, was used in lieu of a real man (I guess said combination of items would amount to a similar height of an actual person). I was merely a spectator of the exercise, having temporarily left my nålebænke (nail bench) cleaning duties to observe, with the majority of ship’s company. The exercise finished, with the ‘man’ being rescued, but also with Maja taking photos of those who stood on the poopdeck observing. I am curious to see how they turned out…
I finished the working day by doing some sanding down of some surfaces, and after dinner, I finished writing yesterday’s dagbog before beginning todays. I will sign off shortly, as the time is 20:32 and I need to get a power nap in before my 22-02 nattevagt (night shift). It is a long shift, but I feel motivated by the thought of having a bowl of havregryn (oatmeal) as part of the natbakke (night tray) at some point during the long shift. Thank you for taking your time to read my entry today, dear reader.
*As somebody born and raised in the UK, of course I automatically thought that ‘ti pause’ as in ‘ten o’clock break’ was being said as ‘te pause’, as in ‘tea break’. It would make some sense in this context, as break time is usually when you sit down to have a beverage, sometimes a cup of tea. But no, of course the first word relates to the hour in which the break is, and not the beverage.
02.03.2025
Dagbog – Søndag d. 2. marts
Dagen begyndte kl. 05.30, da min bakke havde sejlvagten. Fra morgenstunden var det forholdsvis blæsende, og så regnede det meget af dagen, men det gjorde ikke noget, for det gav os en anledning til at have vores flotte, knaldorange olietøj og gummistøvler på. Det meste af togtet har vi været heldige med solskin og blå himmel, men det var egentlig meget fedt med lidt regn og rusk. Da klokken blev 7, var vi hundesultne og lykkelige for, at det var søndag, da morgenmaden derfor bød på bacon, æg og appelsinjuice! Efter det storslåede måltid var jeg helt vågen, meget mæt og klar til at være vagthavende elev. Det er en sjov opgave, synes jeg, da man skal lave forskellige navigationsopgaver og kan få svar på en masse spørgsmål om alt fra metrologi til kompasser fra den vagthavende styrmand, som altid er klar til at lære fra sig. Tiden gik hurtigt og kl. 11 var det frokosttid. Her fik vi som sædvanligt dejligt hjemmebagt rugbrød med pålæg og rester fra aftensmaden dagen før. Efter frokosten var vi lang tid oppe i riggen og gjorde bl.a. fokken los. Det tog os lidt tid, men det lykkedes da til sidst, og da vi kom ned igen, helt gennemblødte – og blæste var der lune fastelavnsboller og varm kaffe. Det var lige hvad vi trængte til, og som om det ikke var nok, råbte Claus pludselig inde fra kabyssen, om vi kunne spise én mere. Han stak bagepladen med de dampende boller ud af vinduet, og så stod vi ellers der under kabyshustaget et sted mellem Marokko og Madeira i vores olietøj og guflede løs. Det bliver en fastelavnssøndag, jeg sent glemmer! Fra kl. 15 – 18 var jeg vagthavende elev igen. Mens regnen ophørte og vinden stilnede af, gik jeg i gang med de forskellige opgaver. Jeg lærte også om radaren, Ecdis’en og det elektroniske søkort, og så kiggede vi på vindkortet og prøvede at bruge den manuelle vindmåler. Det var virkelig spændende, og tiden gik hurtigt. Til aftensmad fik vi paneret Kuller med sovs, kartofler og chokoladeis til dessert. Sikke en fest! Fra kl. 19 – 20 var der dækskor, og det var fantastisk at stå under den store, klare stjernehimmel og synge sammen. Som altid faldt jeg i søvn det sekund, jeg lå i min hængekøje og blev vugget fra side til side af bølgerne under os. Endnu en dejlig dag til søs!
– Atlanta #52
28.02.2025
Dag-28
Landlov har været endnu hårdere end at sejle, fordi jeg, i min evige uvidenhed, gik med vandrerutegruppen og endte 900 meter over havet i pis regnvejr, uden ekstra tøj eller regntøj, så hvis jeg er syg i morgen så ved vi godt hvorfor. Det positive var at udsigten var fantastisk og selvom det var koldt så er subtroperne stadig varme selvom det regner. Selskabet var selvfølgelig også… Udmærket, de havde bare husket regntøj så lidt misfornøjet kan man da godt være. Alting smagte da også lidt bedre end normalt da vi kom ned i varmen igen. Ellers har det været en ret ”standard” landlov, spise, hygge og købe massere af gufferier til de lange nattevagter klokken 03:00 om natten, vi skal allerede sejle i morgen så vi skal være forberedte, for jeg tvivler på vi når i land igen inden afgangen klokken 18.
#64 Jonas
24.02.2025
FEBRUAR 24/02-2025
Rød dag; Vi startede dagen ud med undervisning på banjen, hvor vi lærte om forskellige søfartsregler med 2. stmd ’en. Efter ti-pausen havde vi egen studietid indtil frokost, og da begge banjer var færdige med at skaffe, blev vi introduceret til manøvren ’at stagvende’. Det går ud på at sejle ind i vindens øje dvs. direkte mod vinden, så skibet går fra styrbordhalse til bagbordhalse, uden at vi braser fra dækket af. Med andre ord skifter vi kurs og vender 180 grader. Det er en ret kompliceret manøvre, som afhænger af bestemte vind- og søforhold. Men vi klarede den på første forsøg – wuhuu!! Da kommandoerne først begyndte, tog det ikke meget mere end et par sekunder, før at ræerne drejede fra den ene side til den anden. Det så helt vildt ud – og sikke en god stemning der var på dækket efter:). Efter tre-pausen havde vi praktisk sømandskab med 1. stmd ‘en, hvor vi lærte at øjesplejse med treslået torv. Lige midt på dækket i eftermiddagssolen – så skønt! Inden vi skulle skaffe aftenens måltid gjorde vi rent i en times tid, og da en fra bakken har fødselsdag i dag, er der selvfølgelig kage til dessert – den lækreste tiramisu lavet af dagens kabyshold. I nat har vi vagt fra 02-04, så nu prøver hele skiftet lige at få et par timers søvn inden da. Jeg takker af for endnu en dejlig dag ombord. Nårh ja.. så så jeg også lige en havskildpadde oppe fra riggen af, da vi skulle sætte forbramsejlet tidligere – ret mindeværdigt også
#1
24.02.2025
24-02-2025
Dag nummer 24 til søs, jeg har ikke flere salt-lakridser.
Jeg ligger i skrivende stund (18:35) i min hængekøje da vi skal have nattevagt fra 22-02, så det er nærmest obligatorisk med en lille morfar, hvis man skal kunne fungere i morgen.. Det bliver dog intet problem at falde i søvn fordi dagen har budt på mange vilde ting J
Vi skulle originalt ha’ lavet ”maintenance” hvilket for tiden består af rust-bankeri, syrevask, og priming af diverse metaloverflader, men det blev (til stor skuffelse og enorm ærgrelse) byttet ud med en spændingsfyldt manøvre-dag. Vi skulle lave hvad man på skibsk kalder en ’Stagvending’, og jeg kan hilse og sige at det ikke gik stille for sig, ufattelige kræfter var i spil! Kort fortalt lavede vi en 3 punkts vending uden bremse eller bakgear i et flere tusind-tons sejlskib med små 100 år på bagen, kun ved hjælp af vinden. Tæmmeligt. Fucking. blæret. Kaptajnen gav det en succesrate på under 50% inden vi kastede os ud i det, men pga. den vanvittigt dygtige besætning og vores kvikke arme og ben, lykkedes det :^). Vores inder og ydre klyver klarede dog ikke trykket og splittede :’(
Der var æggesalat til frokost 😛
Da vi var færdige med at klappe i hænderne over hvor seje vi var, skulle vi et par stykker op og beslå mesanen, fed opgave. Tricky lige at folde og surre på en køn måde, så vi hang oppe i krydstoppen og lignede en flok spidermænder i godt 90 minutter før vi var tilfredse med vores resultat. Meget sjovt.
Men træk mig nu baglæns ind i fuglekassen! Galskaben stoppede ikke der, for at det ikke skulle være løgn fik vi til aftenskafningen en flot omgang dessert bestående af Tiramisu, bestilt af dagens fødselar Tonje.
En dag jeg sent vil glemme. <3
#70
20.02.2025
Dag 20
Jeg har aldrig været så tæt på at sove på en vagt, ved ikke hvorfor jeg var så træt lige i nat, men de sidste 2 timer af vores hviletid sov jeg ret godt. Vi har haft vedligehold i dagstimerne, så jeg er nu ekspert på ”grease guns” og hvordan man bruger dem til søs, kunne godt have trængt et afbræk fra dem, men jeg glemmer dem heller ikke lige. Dagens højdepunkt var da en flok delfiner valgte at lave show omkring båden, ca. 50 små delfiner der hoppede og dansede som hundehvalpe på en havedag, det var både flot og sødt, de forsvandt først efter et kvarters plasken rundt (tror de tiggede om mad). Vinden har lagt sig igen så sejlene er blevet strøget og motoren startet, der røg den nemme nattesøvn. Skal til at læse hobbitten inden jeg skal sove, så godnat.
#64
15.02.2025
Dag 15
Endelig er vi i Las Palmas efter mange dages sejlads, vi lagde til lidt over 10:30 sammen med et andet sejlskib, den norske ”Lehmkuhl”. Vores to skibe ligner hinanden rigtigt meget udefra, men det er et generelt større skib, både i højde og drøjde. Selvfølgelig er vi klart overlegen stadigvæk da de kun er en bark og ikke en rigtig fuldrigger som Danmark jo er.
Herudover har vi bare svedt dagen væk, vi ligger i læ i havnen og uden nogen ly fra solen bliver vi stegt efter få øjeblikke på dæk. Heldigvis har jeg været maskinvagt gennem det værste, vi får ikke landstrøm her så der skal altid være en til at holde øje med motoren, der er AC dernede så det var dejligt køleligt.
Desværre mangler jeg nu en bog at læse i, blev færdig med Jurassic park da jeg sad nede i maskinen, der er ret god tid til sådan noget dernede. Jeg kan prøve at låne af nogen fra skiftet, ellers må jeg bare købe en på spansk når vi forhåbentligt får landlov i morgen.
#64 Jonas
07.02.2025
Dag – 7
Det er ret vildt at leve til søs sådan her, vi havde en morgenvagt fra 04-06 i dag og det var idyllisk på alle de bedste måder. Jeg vidste ikke vi havde ”morild” i Atlanterhavet, troede det var noget tropisk Stillehavs noget, men det viser hvor lidt jeg egentligt ved om at sejle. Jeg er også ret glad for at stå vagt, specielt som vagthavende, at logge position og holde udkig er begge ret hyggelige aktiviteter. Der sker selvfølgelig ikke så meget væk fra sejlruterne, men det gør bare de få skibe der er endnu mere spændende.
Masten er kun blevet hårdere at kravle i når det gynger, specielt hvis sejlet også driller og endda kvartermestrene kæmper med det, så bliver det lidt hårdt og langtrukkent der i højden. Vi har også nattevagt i nat, ligesom vi har hver nat, så prøver lige at få lidt ekstra søvn.
#64 Jonas
01.02.2025
Eleverne på togt 121 er påmønstret skibet i Malaga. Her vil I kunne læse deres dagbøger, som vi modtager dem.